ریچ اسنیپت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد

بازدید: 1929 بازدید

ریچ اسنیپت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد

حتما هنگام جستجو کردن کلمات مورد نظر در گوگل متوجه شده اید در نتایج برخی لینک ها با ظاهری متفاوت و شکیل تری نمایش داده می شوند، از ستاره دار بودن گرفته یا اطلاعاتی ویژه درباره آن ها یا لینک هایی که به آن ها ضمیمه شده است. مثلا وقتی عبارت ” rich snippets addons “ را جستجو می کنیم لینک مربوط به سایت وردپرس همراه با رتبه امتیازی ستاره شکل ، تعداد نظرات و رایگان بودن آن است که آن را با دیگر لینک های ساده و متدال متمایز می کند و تجربه ثابت کرده است که کاربران معمولا بر روی چنین لینکهایی که برجسته تر به نظر می آیند و در واقع دارای ریچ اسنیپت هستند کلیک بیشتری می کند و این اهمیت ریچ اسنیپت در سئو را نشان می دهد. در ادامه بیشتر بررسی می کنیم که اسنیپت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد و همچنین چطور می توان آن را به لینک های وبسایت مان  در جستجو اضافه کنیم.

 

ریچ اسنیپت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد
ریچ اسنیپت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

 

 

ریچ اسنیپت rich snippets چیست؟

بطور کلی در پاسخ ریچ اسنیپت چیست می توان گفت ریچ اسنیپت عبارتی است که برای توصیفِ اطلاعات و داده های نشانه گذاری شدۀ وب سایت ها استفاده می شود و وبمسترها می توانند این داده ها را به کد HTML سایت خود اضافه کنند. ریچ اسنیپت به کاربران کمک می کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت تر درک کنند و بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنند.

ریچ اسنیپت ها انواع مختلفی دارند و می توانند اطلاعات بیشتری را نیز در اختیار جستجو کننده گان قرار دهند به عنوان مثال در اسنیپت  تصویر بالا  که مربوط به وبسایت وردپرس علاوه بر امتیاز و تعداد نظرات ثبت شده برای محصول ، محدوده قیمت آن نیز مشخص شده است.

در شرایط عادی، زمانی که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده می شود، کاربران می توانند عنوان صفحۀ سایت، آدرس سایت و متا دسکریپشنی که برای آن صفحه در نظر گرفته اید را مشاهده کنند.

ریچ اسنیپت چیست

زمانی که از ریچ اسنیپت ها در سایت خود استفاده می کنید، گوگل می تواند اطلاعات بیشتری دربارۀ کوئری جستجو را در اختیار کاربر قرار دهد. حال این اطلاعات می تواند نقد و بررسی یک محصول، یک شخص، یک تجارت یا هر چیزی باشد. گوگل با استفاده از ریچ اسنیپت سعی می کند اطلاعاتی دقیق و دسته بندی شده را در اختیار کاربر قرار دهد و اوا را به سمت سایت شما هدایت کند.

 

به بیان ساده تر: مجموعه اطلاعاتی که گوگل در مورد هریک از لینک ها در صفحات جستجوی خود نمایش می دهد یک “اسنیپت” است و اسنیپتی که شامل اطلاع بیشتری مانند قیمت و امتیاز و… باشد ” ریچ اسنیپت ” نام می گیرد.

 

انواع ریچ اسنیپت
انواع ریچ اسنیپت و اهمیت در سئو

 

انواع ریچ اسنیپت کدامند؟

حالا که دانستیم ریچ اسنیپت چیست و چه کاربردی دارد بهتر است با انواع آن آشنا شویم تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنیم

ریچ اسنیپت نقد و بررسی یا نظرات (Review):

نمایش امتیاز با استفاده از ستاره ها اغلب طلایی که متداول آن 5ستاره و امتیازی است که می تواند هم میانگین امتیاز کاربران را که مطلب یا محصول را بررسی کرده اند باشد و هم یک کاربر و منتقد خاص که آن امتیاز را ثبت کرده است

ریچ اسنیپت نقد و بررسی یا نظرات (Review)
ریچ اسنیپت نقد و بررسی یا نظرات (Review)

 


ریچ اسنیپت رسپی یا دستور العمل (Recipes):

  این ریچ اسنیپت همان طور که پیداست برای دستور پخت غذا و دیگر خوراکی هاست  به صورت خلاصه علاوه بر امتیاز کاربران تصویر غذا و زمان دستور العمل و قسمت های مرتبط با آن را نمایش می دهد.

 

ریچ اسنیپت رسپی یا دستور العمل
ریچ اسنیپت رسپی یا دستور العمل

 


فیلم (
Movie):

بخش فیلم به کاربران در بررسی لیست هایی از فیلم ها در جستجوی گوگل (به عنوان مثال، بهترین فیلم های سال ۲۰۲۰) کمک می کند. شما می توانید جزئیات لازم در مورد فیلم را ارائه کنید، مانند عنوان هر فیلم، اطلاعات کارگردان و عکس ها.

ریچ اسنیپت رسپی یا دستور العمل
ریچ اسنیپت رسپی یا دستور العمل

 


ریچ اسنیپت موزیک (music rich snippet):

اطلاعات جامعی است  در مورد موزیک مانند تاریخ عرضه آلبوم ها یا سینگل ترک ها و یا ژانر و تهیه کننده و مدت زمان آن و دیگر اطلاعات تخصصی که توسط گوگل ارائه  می شود.

ریچ اسنیپت موزیک
ریچ اسنیپت موزیک

 


ریچ اسنیپت محصولات (product markup): 

از کاربردی ترین و پرمخاطب ترین اسنیپت ها که اطلاعات جامعی که نیاز است خریدار بداند تا در انتخاب لینک محصول استفاده کند را مانند موجود یا ناموجود بودن ، قیمت و یا بازه قیمتی ، امتیاز ستاره دار کاربران و خریداران، برند و…. را نمایش می دهد.

خوشبختانه این ریچ اسنیپت در فروشگاه ساز وردپرسی ووکامرس امکان پیاده سازی آن وجود دارد و پیشنهاد می شود از آن بهره ببرید.

ریچ اسنیپت محصولات
ریچ اسنیپت محصولات

 


ریچ اسنیپت سازمانی (Organization):
به گوگل در درک اطلاعات کلیدی در مورد یک سازمان (مانند یک بیزینس) کمک می کند که این اطلاعات می توانند شامل آدرس، لوگو، اطلاعات تماس و … باشند.

ریچ اسنیپت سازمانی
ریچ اسنیپت سازمانی

 


ریچ اسنیپت  (top stories):

به یک سایت و مجله خبری اجازه ظاهر شدن در باکس “اخبار برتر” صفحه نتایج جستجو را می دهد.

ریچ اسنیپت 
ریچ اسنیپت  (top stories)

 


ریچ اسنیپت Events (رویدادها):

  همانطور که از نام پیداست برای برگزاری رویدادها مناسب است و شامل تاریخ، زمان، لوکیشن و … یک رویداد می شود.

ریچ اسنیپت Events (رویدادها):
ریچ اسنیپت Events (رویدادها)

 


ریچ اسنیپت Videos (محتوای ویدئویی): 

ممکن است به صورت روال عادی گوگل نتواند ویدئوهای شمارا تشخیص و به شکل نمایش ویدئو نمایش دهد ، این ریچ ایسنیپت کمک می کند تا کاور و توضیحات محتوا ویدئو نمایش داده شود.

ریچ اسنیپت Videos
ریچ اسنیپت Videos

 


 اسنیپت آدرس صفحه ( Breadcrumbs) : 

مربوط به مسیریابی محتوا است که موقعیت صفحه در سایت مپ را نشان می دهد. این اسنیپت آدرس را متمایزتر نشان داده و کمک می کند کاربر صحت آدرس مورد نظر را بررسی کند.

 اسنیپت آدرس صفحه
اسنیپت آدرس صفحه

 

ریچ اسنیپت FAQ (سوالات متداول):

در اغلب وبسایت ها صفحه ای در مورد سوالات متدوال وجود دارد ولی یکی از کاربردهای سوالات متداول در نوشته ها و مطالب است که با ریچ اسنیپت FAQ برخی سوالاتی که احتمال زیادی میدهید کاربر برای بدست پاسخ آن بدنبال مطلب شماست را در آن مطرح می کنید تا نرخ کلیک را در مطلب شما بالاتر ببرد.

 

ریچ اسنیپت چه اهمیتی در سئو دارد
ریچ اسنیپت چه اهمیتی در سئو دارد و گوگل چگونه می بیند؟

 


ریچ اسنیپت چه اهمیتی در سئو دارد؟

فقط کافی نیست بدانید ریچ اسنیپت چیست اگر ندانید که چطور از آن ها در بهبود سئو وبسایتتان استفاده نمایید . ریچ اسنیپت ها به صورت مستقیم تاثیری بر رشد جایگاه لینک وب سایت ندارند . درواقع در حال حاضر گوگل الگوریتمی برای بررسی و ارتقا بخشی وبسایت ها در مورد ریچ اسنیپت ها ندارد ولی به صورت غیرمستقیم می توان گفت که تاثیر زیادی در تجربه کاربران جستجو کننده دارد.

برای درک راحت تر موضوع به پاسخ این سوال فکر کنید: اگر شما عبارتی را در گوگل جستجو کنید بین نتایجی که نمایش داده می شود احتمال دارد بین یک لینک ساده و لینکی که امتیاز کاربران را با ستاره نمایش می دهد یا قیمت محصول را کدام را انتخاب کنید؟ درست است! و این انتخاب شدن به تعداد زیاد (افزایش نرخ کلیک CTR ) ممکن است لینکی که در جایگاه 7 صفحه اول است ولی از ریچ اسنیپت استفاده می کند را به رتبه بالاتری ببرد.همین موضوع باعث شده است تا سئو کاران توجه ویژه تری به ریچ اسنیپت ها داشته باشند.

پیشنهاد برای استفاده از ریچ اسنیپت ها

پیشنهاد می شود اگر فروشگاه آنلاین دارید با استفاده از ریچ اسنیپت ها به جستجو کنندگان نشان دهید که محصول شما محبوب تر است یا قیمت ارزان تری دارد تا شانس کلیک شدن و در نتیجه خرید را بالا ببرید. اگر تولید کننده محتوا هستید و مجله خبری یا نقد و بررسی دارید با ریچ اسنیپت ها می توانید مطلب تان را جذاب تر کنید. و…

ریچ اسنیپت ها، اطلاعات و محتوای سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنند. موتورهای جستجو نیز این داده ها را به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش می دهند. در نتیجه، نرخ کلیک سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به علاوه، بسیاری از سئوکاران معتقدند که استفاده از ریچ اسنیپت ها می تواند در رتبه بندی سایت شما تاثیر بگذارد.

همچنین، اگر شما نویسنده هستید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند در حرفۀ شما موثر باشد و شما را به عنوان فردی با تجربه به کاربران نشان دهد.

اگر فروشگاه آنلاین دارید یا در سایت خود به نقد و بررسی محصولات می پردازید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند توجه کاربران را به سمت شما جذب کند. ارائۀ یک تجربه کاربری خوب، گامی موثر در افزایش نرخ کلیک و فروش بیشتر است و ریچ اسنیپت اولین قدم برای ارائه تجربه کاربری خوب به بازدیدکنندگان است.

به بیان ساده تر : ریچ اسنیپت باعث می شود کلیک بیشتری در جستجو ها بگیرید و نتیجه ی کلیک بیشتر در دراز مدت موجب بهبود سئو و ارتقا رتبه سایت می شود.

چگونه ریچ اسنیپت را به سایت و محصول اضافه کنیم؟

اضافه کردن ریچ اسنیپت ها به دو طریق اضافه کردن به صورت کد و استفاده از افزونه های وردپرسی و ووکامرسی (برای محصول ) است.

structured data در واقع یک تکه کد است با فرمتی که گوگل بتواند آن را درک کند و اطلاعات آن مانند قیمت و تاریخ و نتایج بررسی را نمایش دهد. این تکه کد که یک مثال از آن را نمایش داده ایم توسط ربات های خزنده گوگل تشخیص داده شده و اگر مورد تایید قرار گیرند نمایش داده می شود.

  • نصب افزونه های ریچ اسنیپت ساز و یا پلاگین های سئو

 راحت ترین پیشنهاد ما به شما استفاده از پلاگین های وردپرس و ووکامرس که چند مورد آن را معرفی می نماییم:

افزونه های سازنده ریچ اسنیپت Rich Snippets :

همانطور که دیدیم ستاره‌‌دار کردن برگه‌ها و نوشته‌ها می‌تواند جذابیت بالایی را به محتوایی که در نتایج گوگل به تمایش درمی‌آید، ببخشد. پس از درک ریچ اسنیپت چیست و اهمین آن در سئو حالا می‌توانید این ویژگی را با استفاده از افزونه ساخت ریچ اسنیپت Rich Snippets به نام  Schema – All In One Schema Rich Snippets به محتوای خودتان بیفزایید.

پس از نصب افزونه Schema – All In One Schema Rich Snippets  از مخزن وردپرس در قسمت Configuration این افزونه میتوانید نمونه ای از انواع ریچ اسنیپت هایی که در انواع ریچ اسنیپت بررسی کردیم را مشاهده می کنید که می توانید اطلاعات لازم برای تنظیم را وارد نمایید همچنین در FAQs می توانید سوالات متداول را تنظیم کنید ،سپس در قسمت  Customization نحوه نمایش را شخصی سازی کرده و در نهایت ذخیره کنید و منتظر بمانید تا گوگل تایید و نمایش دهد.

تنظیمات مربوط به اسیکما و ریچ اسنیپت در افزونه های سئو:

یکی از راه حل های دیگر برای استفاده از ریچ اسنیپت در وردپرس و ووکامرس استفاده از افزونه های مربوط به سئو که رنک مث و یوآست سئو می باشد.

در افزونه سئو یواست می توانید در قسمت اسکیما و ظاهر جستجو تنظیماتی موثر برای نمایش ریچ اسنیپت انجام دهید. 

Rich snipets in rankmath  ریچ اسنیتپ در رنک مث

 

اگر از افزونه رنک مث استفاده می کنید ، می توان گفت در مقایسه افزونه رنک مث و یواست در زمینه ریچ اسنیپت ها رنک مث امکانات تازه تر و کامل تری دارد و شما می توانید همانطور که در تصویر می بینید هم در محصول ، مطالب و دسته بندی ها به صورت جداگانه تنظیمات مربوط به ریچ اسنیپت ها را انجام دهید و هم در تنظیمات اصلی افزونه رنک مث نوع طرحواره و دیگر تنظیمات مربوط به ریچ اسنیپت ها را انجام دهید و از آن بهره ببرید.

برای استفاده از این امکان افزونه رنک مث پرو ارائه شده توسعه دهندگان وردپرس را میتوانید تهیه کنید.

 

دیگر مقالات پیشنهادی مرتبط : استراتژی حرفه ای سئو در سال 2021 و آموزش نکاتی برای افزایش رتبه سایت ، 5 افزونه ضروری وردپرس

ادامه مطلب