محتوای یتیم orphaned content چیست و تاثیر آن بر سئو

بازدید: 1779 بازدید

محتوای یتیم چیست و تاثیر آن بر سئو.

هرکسی که در زمینه تولید محتوا و مدیریت وبسایت فعالیت دارد می داند که محتوا توسط ربات های خزنده با استفاده الگوریتم های گوگل رصد و دسته بندی می شود و این به معنی است که لازم است گوگل را از این محتواها خبردار کنیم. این خبردادن از طریق لینک دهی از سایت میزبان محتوا یا سایت دیگر اتفاق می افتد. پس مهم است که در محتوای خود از لینک های متنی (انکر تکست) استفاده نماییم تا توسط ارتباط سازی های داخلی وبسایت کاربران و گوگل را از وجود محتوای دیگر باخبر نماییم.برای همین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره محتوایی که پیوندی با محتوای دیگر ندارد و محتوای یتیم نامیده می شوند و تاثیر وجود محتوای یتیم بر سئو توضیح دهیم و بررسی کنیم در افزونه های وردپرسی سئو مانند پلاگین یوآست سئو Yoast Seo چگونه به اصلاح محتوای یتیم که Orphaned Content خوانده می شود بپردازیم.

لازم است همراه با این مقاله درباره سئو داخلی و عوامل موثر بر آن بیشتر مطالعه کنید.

محتوای یتیم orphaned content چیست ؟

محتوای یتیم، محتوایی است که از پست ها و صفحات دیگر در همان وب سایت لینکی دریافت نمی کند. و از آنجا که پیدا کردن این نوع محتوا برای گوگل و حتی کاربران وبسایت دشوار است آن را محتوای یتیم یا محتوای تنها می نامند که معرفی ندارد. چنین محتوایی در پست ها تنها می‌ماند و با سایر محتواهای مشابه با خود هیچ ارتباطی ندارد. اگر با سایت مپ آشنا باشید می دانید که با پیوندهای داخلی دادن که یکی از ارکان سئو می باشد و معمولا در هنگام تولید محتوا توسط افزونه های وردپرسی سئو به شما انجام آن پیشنهاد می شود می توانید به دیده شدن و رشد محتوا در نتایج جستجو کمک نمایید. منظور از این پیوند ها همان لینک دهی های متنی (انکر تکست) می باشد. که با کلیدواژه اصلی متنی به پیوند هدفی که آن محتوا را بازتاب می دهد هدایت می شوند. و اگر محتوایی داشته باشیم که هدف پیوند دهی ها نباشد آن یک محتوای یتیم است!

پیشنهاد می شود مطلب قواعد لینک سازی داخلی را مطالعه نمایید.

محتوای یتیم چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟

اگر کار مدام شما این باشد که محتوایی را با موضوعات جدید تولید کنید. و امید داشته باشید که بدون لینک دهی از صفحات و پست های قدیمی تر به سئوی شما کمک کند سخت در اشتباه هستید!. همانطور که گفته شد لازم است لینک دهی به صورت متنی باشد. و پیوند دهی هایی که از صفحه اصلی وبسایت ، دسته بندی ها ، برچسب ها و دیر. قسمت های سایت مپ کمکی به محتوای یتیم نمی کند و لازم است حتما لینک دهی متنی انجام شود.

به عنوان مثال اگر مطلب کنونی ” محتوای یتیم orphaned content چیست و تاثیر آن بر سئو” فقط از طریق دسته بندی مقالات  و آموزش لینک دهی شود شاید کمی شانس داشته باشد که کاربران با بازکردن دسته بندی آن را مشاهده نمایند ولی اگر به یکی از پست های قبلی پربازدید که در مورد تولید محتوا و یا سئو است اضافه کنیم: ” لازم است در تولید محتوا مواظب این که محتوای یتیم نداشته باشیم و…”. و کلمه محتوای یتیم را به این مطلب لینک دهی کنیم توسط کلید واژه ” محتوای یتیم ” که هم مورد توجه گوگل و هم کاربران است کمک کرده ایم از آن با خبر شوند!

محتوایی که توسط یک لینک متنی  از دیگر قسمت های وبسایت ارتباطی نداشته باشد محتوای یتیم است!

orphaned content چیست چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟
دورماندن محتوای یتیم orphaned content از جستجوی گوگل

 

چرا محتوا یتیم می شود و چگونه آن را شناسایی کنیم؟

حالا که دانستیم orphaned content چیست می توانیم آن را تشخیص دهیم : معمولا هنگامی که وبسایت ها تولید محتوای زیادی دارند و زمینه های گسترده ای را در تولید محتوا دنبال می کنند از سر نا آگاهی یا بی توجهی دچار محتوای یتیم می شوند . زیرا فراموش می کنند در محتوای جدید مطالب مشابه مرتبط را لینک دهی نمایند. یا ممکن است در آن مقاله راجع به موضوعی توضیح داده شده باشند که در آن هنگام محتوای تکمیلی وجود ندارد. و مدتی بعد محتوای تکمیلی در قالب پست جدید منتشر شود. ولی فراموش میکنند در محتوای قدیمی تر به این محتوای جدید لینک دهی کنند و محتوای جدید یتیم و تنها می ماند.

تشخیص محتوای یتیم:

محتوای یتیم در افزونه یواست سئو
برای بزرگنمایی نحوه نمایش زبانه محتوای یتیم روی تصویر کلیک کنید

با توجه به این که رویکرد توسعه دهندگان وردپرس مبتنی بر آموزش های این سیستم مدیریت محتوای محبوب است نحوه ی تشخیص محتوای یتیم را توسط یکی از افزونه های قدرتمند و کارا در سئوی وبسایت وردپرسی یعنی Yoast SEO Premium  را نمایش می دهیم که به این تشخیص سهولت بخشیده است.

همانطور که مشاهده می کنید با نصب افزونه یواست سئو در قسمت نوشته ها زبانه هایی در مورد انواع محتوا  اضافه می شوند که یکی از آن ها محتوای یتیم است که در نسخه ترجمه نشده Orphaned Content نمایش می دهد. این قابلیت یواست سئو Yoast SEO در مقایسه با افزونه های مشابه رقیب ایجاد برتری می نماید .

به تولیدکنندگان محتوا تازه کار یا سئوکاران کم تجربه، پیشنهاد می شود در ابتدای کار از این افزونه استفاده کنند.

جمع بندی

آموختیم که محتوای یتیم تاثیر زیادی بر سئو وبسایت می گذارد و برای این که در روند بهینه سازی جستجوی وبسایت و محتوای آن قدم مفیدی برداشته باشیم لازم است با لینک دهی متنی نگذاریم محتوایی تنها یا یتیم باقی بماند ولی فراموش نکنیم که لینک دهی های داخلی بدون رعایت قواعد و بدون دقت به لزوم و شباهت محتوای لینک دهنده به محتوای یتیم می تواند حتی تاثیر منفی و رعایت نکردن آن در دراز مدت حتی منجر به پنالتی شدن وبسایت شود . پس  گاهی اگر محتوایی یتیم است و هنوز محتوایی که بتواند به آن لینک دهی کند وجود ندارد می توانیم تا زمانی که زمان لازم آن فراهم نرسیده از لینک دهی های بی ارتباط و چشم بسته پرهیز کنیم.

مطالب مشابه پیشنهادی : سئو داخلی و خارجی چیست؟ و تفاوت آن ها ، استراتژی حرفه ای سئو در سال 2021 و آموزش نکاتی برای افزایش رتبه سایت

 

ادامه مطلب