گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست ؟همراه با ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس 2021

بازدید: 2337 بازدید

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست ؟روش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس 2021

 

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست؟یکی از سوالات شایع بین طراحان است که امروزه زیاد به گوش میرسد.حتما نام گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز Google Analytics به گوشتان خورده است.گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزار ها برای تحلیل و بررسی سایت شما است.از طریق آن اطلاعات زیادی در مورد کاربران و بازدید کنندگان سایت خود همچنین رفتارشان دریافت خواهید کرد.از این طریق همچنین میتوانید UI و UX سایت خود را هم حرفه تر و کاربرپسند تر کنبد.

اما کاربرد ها و توضیحات Google Analytics بسیار گسترده تر است .همچنین با توجه به تغییراتی که در سال 2021 داشته ، برای ثبت سایت خود در آن باید از روش جدید استفاده کنید.پس تا انتهای این مقاله از سری مقالات توسعه دهندگان وردرس  را دنبال کنید .تا به بررسی کامل این موضوع و روش جدید ثبت سایت بپردازیم.

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست ؟

یکی از مهم ترین مواردی که به مدیریت وبسایت مرتبط است ، داشتن آمار دقیق فعالیت افراد در وبسایت شما می باشد.برای آمارگیری از سایت می‌توانید از افزونه‌های آمارگیر استفاده کنید. ولی افزونه‌های آمارگیر معمولا مشکلات زیادی از جمله افزایش حجم دیتابیس سایت شما، مشکلات امنیتی و یا عدم شمارش دقیق تعداد بازدید‌های سایت را با خود به همراه می آورند.

البته برای بالابردن امنیت سایت خود باید از روش های مختلفی استفاده کنید که ما آن ها را در مقاله ی امنیت سایت به شما معرفی میکنیم.

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست ؟
گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست ؟

با این وجود هنوز یک سیستم آمارگیر رایگان در این بین خودنمایی می کند، سرویسی است که توسط گوگل ارائه شده و دقت بی نظیری دارد. دقت این سرویس به این دلیل بالا است که گوگل دسترسی به اکانت جیمیل اکثر افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند دارد. این یعنی سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها، شهر، استان، کشور و … خلاصه هر چیزی که مورد نیاز شماست در دیتابیس گوگل قرار دارد. پس گوگل آنالیتیکس با اتصال به حساب کاربری جیمیل افراد می‌تواند اطلاعات بسیار دقیقی به شما ارائه کند.

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز ؟ کدام درست است ؟

نام دقیق این سرویس Google Analytics یا گوگل آنالیتیکس می باشد.
با این حال  دیده می شود که عده ای آن را گوگل آنالیز می نامند.این سرویس توسط یکی از تیم‌های گوگل مدیریت می‌شود  و علاوه بر کمک به دارندگان سایت ، در جمع آوری بیگ دیتا به گوگل کمک خاصی می کند.پس در نتیجه نام درست آن گوگل آنالیتیکس است و حرفه ای ها آن را با این نام میشناسند.

اگر چنین سوال های برای شما پیش می آید، حتما سوال تفاوت wordpress.org با wordpress.com در چیست؟ در ذهن شما وجود دارد.برای رسیدن به جواب آن روی سوال کلیک کنید.

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست ؟
گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست ؟

در ادامه شما را با برخی از مزایای گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز  آشنا می کنیم :

رایگان بودن

یکی از اصلی ترین مزایای این سرویس ، رایگان بودن آن است چرا که سرویس های مشابه حتی اگر کیفیتی مثل گوگل آنالیتیکس داشته باشند ، قطعا رایگان نخواهند بود. از طرفی با توجه به نرخ متغیر و بالای ارز ( دلار ) در ایران ، هزینه این سرویس های رایگان بسیار بالا خواهد بود.

نکته این است که امروزه این ابزار برای ایران تحریم شده است .پس برای استفاده از آن باید از VPN استفاده کنید.

بررسی منابع ورودی سایت

گوگل با استفاده از این سرویس رفتار کاربران شما را بررسی می کند و به شما اعلام می کند که کاربران از چه طریقی ( سرچ ، شبکه های اجتماعی و … )  وارد وب سایت شما شده اند.

مشاهده رفتار کاربران

درست است که ورود کاربران به وب سایت مهم است ، اما اینکه کاربران شما مجددا به سایت برگردند نکته مهم تریست.گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را نیز برای شما ردیابی خواهد کردقسمت “Behavior” در گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی مثل اینکه کدام یک از صفحات شما اغلب توسط کاربران مشاهده می شود یا کدام یک از صفحات بیشتر کلیک می خورند و چه زمانی را بازدیدکنندگان صرف یک صفحه از سایت شما می کنند را ارائه می دهد.

همچنین اگر شما هم مثل تمام طراحان سایت به دنبال جذب کاربر بیشتر هستید، بهتر است با الگوریتم های گوگل در مقاله ی الگوریتم گوگل چیست؟ بیشتر آشنا شوید.

گزارش کامل از کلید واژه ها

کلید واژه ها اهمیت بسیار بالایی در پیدا شدن سایتتان در نتایج جستجو دارند.
با استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکس می توانید لیست کامل از کلید واژه هایی که کاربران از طریق آن ها وارد وبسایت شده اند را با جزئیات ( تعداد کلید و … ) دریافت کنید تا بتوانید به صورت متمرکز تر وبسایت خود را سئو کنید.

سئوی سایت یکی از مهم ترین قسمت های سایت است که باید آن را بسیار جدی بگیرید .همچنین هرچقدر اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد ، میتوانید سئو سایت خود را قوی تر کنید.برای دریافت اطلاعات بیشتر از آن به صفحه ی سئو توسعه دهنگان بروید .

سهولت استفاده

استفاده از این سرویس نیاز به دانش بالا و تخصصی ندارد.این میتواند یک مزیت به حساب بیاید چون تمام کاربران این سرویس با برنامه نویسی و طراحی وب سایت آشنایی ندارند.

اما اگر به دنبال این هستید که در طراحی سایت حرفه تر شوید میتوانید از مقاله های ما در دسته بندی آموزش طراحی سایت استفاده کنید.

مشاهده افراد آنلاین سایت

در سرویس گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز ، یک بخش با نام RealTime وجود دارد که در آن می توان به صورت زنده ، فعالیت کسانی که در وبسایت هستند را مشاهده کنید.

آموزش روش جدید ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس 2021

تا این قسمت مقاله درمورد سوال گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست؟ صحبت کردیم .اما برای اینکه بتوانید سایت خود را در آن ثبت کنید باید مراحل مختلفی را انجام دهید. باتوجه به اینکه گوگل این سیستم خود را به تازگی آپدیت کرده است ، دیگر از روش قدیمی نمیتواند سایت خود را در آن ثبت کنید.
در ادامه جدیدترین روش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس را به شما آموزش میدهیم:

مرحله اول : ورود به حساب کاربری خود در گوگل

اولین اقدامی که باید انجام دهید ، این است که به آدرس سایت analytics.google.com  وارد شوید. سپس بعد از ورود به سایت باید به اکانت گوگل خود بروید.این مراحل را انجام میدهید به دلیل اینکه ایمیل و رمز عبور ایمیل خود را در آن وارد کنید.

طبق تصیور زیر بعد از دیدن صفحه اصلی سایت ، باید روی دکمه ای که مشخص کرده ایم و به رنگ آبی است کلیک کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس2021

مرحله دوم: تنظیمات حساب کاربری خود

بعد از مرحله اول نوبت به تنطیمات حساب کاربری خود برای ثبت سایت در این سیستم میشود.در کادری که برای شما در تصویر زیر مشخص کرده ای نام دلخواه خود را وارد کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس2021

بعد از آن گزینه هایی وجود دارد ، که باید با توجه به نظر خودتان آن ها را تیک بزنید.این گزینه ها به فعال شدن اشتراک گزاری اطلاعات اکانت شما هستند.

آموزش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس2021

مرحله سوم: تنظیمات حیطه کاری سایت

مرحله سوک به نوع و حیطه ی کاری سایت شما مرتبط است.در این قسمت با ید 4 نوع مختلف موضوعات مد نظر خود را برای آنالیز و بررسی سایتتان وارد کنید.و در آخر آن ساعت کشور خود را انتخاب کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس2021

مرحله چهارم: وارد کردن اطلاعات مربوط به سایت شما

در این بخش باید قسمت هایی که سایت و نوع کسب و کار شما مربوط میشود را انتخاب کنید.که خودش به چند مرحله تقسیم میشود:

در مرحله اول باید طبقه بندی کاری خودتان را در سایت از قسمت منو انتخاب کنید.بعد از آن باید گسترده ی شغلی خودتان و تعداد کارمند یا کارکنان خودتان را در قسمت «Business  size» انتخاب کنید.در مرحله آخر این بخش باید مواردی را که نیاز دارید توسط گوگل آنالیتیکس بررسی شود را  انتخاب کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس2021

بعد از انتخاب دکمه آبی صفحه زیر را مشاهده میکنید پس روی دکمه ی I Accept را بزنید.

سپس قبل از ورود به گوگل آنالیتیکس از شما درخواست میشود تا دایره ارتباط را با ایمیل خودتان را مشخص کنید.بعد از انتخاب گزینه ها روی دکمه save  کلیک کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس2021

مرحله پنجم:اضافه کردن آدرس سایت

در مرحله آخر ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس ،باید آدرس سایت خودتان را در آن وارد کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس2021

بعد از انتخاب وب وارد صفحه ی جدیدی میشوید .در این صفحه باید آدرس سایت و  Stream name را وارد کنید .

در پایان این مراحل سایت خود را با موفقیت در گوگل آنالیتیکس ثبت کرده  و میتوانید از ویژگی های آن استفاده کنید.

روش اتصال گوگل آنالیتیکس به سایت وردپرس

در ادامه این آموزش بعد از اینکه اکانت خود را ساختید ، نحوه اتصال آمارگیر گوگل آنالیتیکس به وردپرس را نیز به شما آموزش میدهیم. با استفاده از این روش میتوانید بررسی آمار و ارقام سایت وردپرسی خود را در پیشخوان آن چک کنید.

ابتدا وارد اکانت خود در گوگل آنالیتیکس شوید. سپس باید یک کد tracking code از گوگل دریافت کنید تا با استفاده ازآن بتوانید آمار سایتتان را با استفاده از آمارگیر گوگل بررسی و آنالیز کنید.

قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در وردپرس

مرحله اول گرفتن کد است .بنابراین مشابه تصویر زیر روی گزینه Tracking Info کلیک کنید. بعد از باز شدن منوی کشویی گزینه tracking code را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب ایم گزینه وارد صفحه ای میشوید که کد را به شما میدهد.قرار دادن این کد گوگل آنالیتیکس در وردپرس بهترین روش برای این کار میباشد.کد را کپی کنید تا با قرار دادن در تگ head سایت خودتون بتونید عملیات اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس را فراهم کنید.

سپس وارد پیشخوان وردپرس شده و به مسیر نمایش> ویرایشگر بروید. فایل header.php را جهت ویرایش کردن انتخاب کنید. سپس کد مورد نظر را درست قبل از تگ بسته <head> قرار دهید.

در این مرحله راه اندازی گوگل آنالیز در وردپرس به پایان رسید.حالا بعد از اینکه فایل را ذخیره کردید سایت وردپرسی شما به گوگل آنالیتیکس متصل شده و میتونید آمار بازدید سایت وردپرسی خودتون را بررسی کنید.

استفاده از این سرویس برای چه کسانی پیشنهاد می شود ؟

  • مدیران وبسایت
  • وبمسترها
  • دیجیتال مارکترها
  • متخصصان محتوا
  • متخصصان تجربه کاربری
  • مخصصان سئو
  • اکانت منیجرهایی که مدیریت تبلیغات وب را به عهده دارند و …

جهت مطالعه سایر مطالب به بلاگ مراجعه نمایید.

ادامه مطلب