الگوریتم های گوگل چیست؟

بازدید: 2213 بازدید

الگوریتم های گوگل چیست؟معرفی الگوریتم ها همراه با آموزش 

برای اینکه بتوانید سئوی قوی و موثر برای سایت خود داشته باشید ، باید الگوریتم های گوگل را بشناسید .هر کدام از این الگوریتم ها مقصد متفاوتی نسبت به دیگری دارند.اما در نتیجه ی همه ی آن ها انتخاب بهترین سایت توسط کاربر است.همچنین روش های سئو سایت  در سال 2010 با سئو سایت در سال 2020 بسیار فرق کرده است .این فرق ها و تفاوت ها به دلیل به روز رسانی الگوریتم های موتور های جستجوگر گوگل است. این بروز رسانی ها با هدف بهبود خواسته ی کاربران انجام میشود.

به جز بروز رسانی الگوریتم های قدیمی ، گوگل همواره الگوریتم های جدید هم معرفی میکند که هرکدام از آن ها هم مسیر متفاوتی را طی میکنند.این الگوریتم ها کاربر را در مسیر پیدا کردن هدف درست کمک میکنند.اگر میخواهید سایت شما از پیشنهاد های اولی گوگل به کاربر باشد بهتر است تا انتهای مقاله را با دقت دنبال کنید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

الگوریتم های گوگل چه هستند؟

در تعریف عمومی ، کلمه ی الگوریتم به معنای مجموعه ای از فرمول ها که به زبان ساده و دقیق هستند به صورت مرحله به مرحله هم اجرا میشوند ، است.

این الگوریتم ها مجموعه ای از دستورات و قوانین موتور های جستجوگر گوگل برای رتبه دهی به سایت ها هستند.از این الگوریتم ها برای بهینه سازی و سئو بهتر سایت ها استفاده میکنند.این الگوریتم ها شامل یک سری معادلات و توابع ساده هستند .الگوریتم های گوگل توسط خزنده های گوگل در سایت شما بررسی میشوند.

توجه کنید زمانی که ترافیک سایت شما پایین می آید قبل از بررسی هر عنصری ابتدا باید آپدیت های الگوریتم های گوگل را بررسی کنید.

الگورتیم گوگل چیست؟معرفی الگوریتم ها

لیست کامل الگوریتم های گوگل (باغ وحش گوگل)

در واقع دو نوع الگوریتم برای گوگل وجود دارد:

الگوریتم های اصلی:این دسته در واقع هسته ی اصلی گوگل را تشکیل میدهند.که بر اساس پارامتر های متفاوت سایت های مختلف را رتبه بندی میکنند.

الگوریتم های جانبی:این دسته به صورت جانبی عمل میکند و برای شناسایی سایت های اسپم و بهینه سازی نتایج گوگل و جو کاربران کار هایی انجام میدهد.

الگوریتم ها به دو صورت بروز رسانی میشوند .نوع اول که گاها ممکن است در روز چند بار هم اتفاق بیوفتد ، بروز رسانی کوچک نام دارد.در نوع دوم الگوریتم های بزرگ گوگل هستند که به صورت سالانه آپدیت میشوند و تغییرات زیادی در آن ها به وجود می آید.

به دلیل اینکه بیشتر اسامی الگوریتم های اولیه گوگل از روی حیوانات انتخاب شده بود ، بسیاری آن را به نام باغ وحش گوگل میشناسند.

لیست کامل معرفی الگوریتم های گوگل

معرفی الگوریتم های گوگل

توجه کنید زمانی که ترافیک سایت شما پایین می آید قبل از بررسی هر عنصری ابتدا باید آپدیت های الگوریتم های گوگل را بررسی کنید.در ادامه مهم ترین و معروف ترین آن هارا به شما معرفی میکنیم.

1-الگوریتم پاندا یا Google Panda

برای اولین بار الگوریتم پاندا در سال 2011 معرفی  و راه اندازی شد.با اینکه گوگل سال های قبل هم مشغول اراِئه ی خدمات به کاربران بود اما پاندا اولین الگوریتم رسمی در دنیای سئو محسوب میشد.پاندا در سال 2016 به هسته ی گوگل پیوست و دائما در حال بررسی سایت های مختلف است.هدف اصلی پاندا بررسی سایت هایی است که محتوای بی کیفیت دارند همچنین پایین آوردن رتبه ی این سایت ها از وظایفت مهم آن است.در واقع پانداهم مانند دیگر الگوریتم ها با هدف شناسایی سایت های اسپم و بهبود جستجوی گوگل عمل میکند.

برای ساختن محتوای باکیفیت باید با سئو آشنایی داشته باشید میتوانید از مقاله ی سئو چیست؟ استفاده کنید.

معرفی الگوریتم پاندا و الگوریتم های گوگل

2-الگوریتم بوستون یا Google Boston

بوستون از اولین الگوریتم هایی بود که گوگل در سال 2003 در یک کنفرانس آن را به صورت رسمی معرفی کرد.در واقع بوستون روند بررسی مطالب را به صورت ماهانه یا زودتر انجام میدهد.تا به امروز آپدیت های زیادی روی بوستون انجام شده است به طوری که امروزه خیلی به ها فکر انتشار محتوا به طور دائم و روزانه هستند.

3-الگوریتم پنگوئن یا Google Penguin

این الگوریتم به عنوان تراشکار گوگل هم شناخته شده است که در سال 2012 به عنوان یکی از مهم ترین اصول گوگل معرفی شده است . در واقع پنگوئن با هدف کاهش رتبه بندی سایت هایی که از روش های غیر قانونی یا توجه نکردن و زیر پا گذاشتن قوانین دستورالعمل های گوگل رتبه های بالایی کسب کرده اند.به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی ، روش های اسپم یا لینک های غیرقانونی تکنیک هایی است که الگوریتم پنگوئن جلوی آن ها می ایستد و در نتیجه ترافیک سایت را پایین می آورد.در واقع پنگوئن دشمن اصلی سئوی کلاه سیاه است.
برای آشنایی با سئوی کلاه سیاه میتوانید مقاله ی سئوی کلاه سیاه چیست ؟ را مطالعه کنید.
معرفی الگوریتم پنگوئن و الگوریتم های گوگل

4-الگوریتم فلوریدا یا Google Florida

فلوریدا در سال 2003 به کاربران معرفی شد و آن ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. در اصل این الگوریتم به کاربران نشان داد از چه روش هایی برای دریافت ترافیک ارگانیک استفاده کنند.مثل استفاده از کلمات کلیدی یا لینک های داخلی و خارجی در این الگوریتم به واقعیت تبدیل شدند.

5-الگوریتم مرغ مگس خوار یا Google Hummingbird

این الگوریتم توانایی بسیار خاص و تاثیرگذار نسبت به دیگر الگوریتم ها دارد که در سال 2013منتشر شد .همچنین نسبت به مدل های قدیمی تغییر زیادی نداشته است.مرغ مگس خوار نزدیک به 90 درصد از نتایج گوگل را تحت تاثیر خود قرار داده است.برای بهینه سازی سرچ ها و رهایی از سایت های اسپم و بی ربط و تبلیغات گوگل از پر سرعت ترین پرنده ی باغ وحش خود استفاده کرده است .در اصل مرغ مگس خوار تمرکز زیادی بر روی مفهوم عبارت هایی که کاربران سرچ میکنند دارد.در واقع با دیدن هر کلمه تمام کلمات مترادف و مرتبط را پیدا میکند و شمارا به خواسته تان میرساند.در نهایت این مرغ روابط معنایی بین کلمات رت کشف میکند و شبکه معنایی برای هر سرچ شما میسازد.

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم های گوگل

6-الگوریتم جستجوی کلی یا Google Universal Search

الگوریتم جست و جوی کلی در سال 2007 توسط گوگل برای آسان شدن کار  برای کاربران راه اندازی شد.که به عنوان یکی از بهترین بروزرسانی های گوکل هم به حساب می آید.این الگوریتم باعث تفکیک هرکدام از نتایج سرچ  کاربران میشود .یعنی بعد از سرچ شما دسته بندی های عکس، ویدیو ، فروشگاه و…. را مشاهده میکنید و وقت کمترین برای پیداکردن هدف خود صرف میکنید.

7-الگوریتم دزد دریایی یا Algorithm

وظیفه ای که این الگوریتم انجام میدهد کاملا با اسمش همخوانی دارد.الگوریتم دزد دریای در سال 2012 منتشر شد با هدف جلوگیری از کپی مطالب سایت ها توسط سایت های دیگر و با دزدی ادبی در گوگل مبارزه میکند.به طوری که برای سایت هایی که محتوای تکراری و کپی منتشر کنند امتیاز منفی در نظر میگیرد.دزد دریایی از سایت هایی در زمینه دانلود کتاب ، فیلم یا موزیک را که بدون عنوان تکراری فعالیت میکنند  تحت تاثیر قرار میگیرد.

معرفی الگوریتم دزد دریایی و الگوریتم های گوگل

8- الگوریتم کبوتر یا Google Pigeon

برای اینکه درک بهتری از این الگوریتم داشته باشید باید به کبوتر نامه بر فکر کنید. کبوتر در سال 2014 توسط گوگل با همین نام برای درک بهتر کاربران معرفی شد.کبوتر برای جست و جو های محلی طراحی شده تا امکان این که بین تمام نتایج بهترین گزینه از نظر موقعیت مکانی و جغرافیایی را برای کاربر پیدا کند.درواقع کبوتر از دیگر ویژگی های پیشنهاد گوگل مثل تشخیص زبان ، نمودار دانش و مرغ مگس خوار استفاده میکند تا بهترین را به کاربر نمایش دهد.همچنین یکی از بهترین و جامع ترین الگورتیم های محلی گوگل محسوب میشود.
معرفی الگوریتم کبوتر و الگوریتم های گوگل

9-الگوریتم موش کور یا Possum

این الگوریتم در واقع بهترین نسخه ی بهبود یافته الگوریتم کبوتر است که در سال 2016 منتشر شد. موش کور پایش را فراتر از کبوتر گذاشته است و جست و جو های محلی را بسیار محدود تر کرده است.با این الگوریتم است که شما میتوانید کسب و کار های خارج شهرتان را با داخل شهرتان تفکیک کنید.حتی میتوانید مسافت مورد نیاز خود را هم تایین کنید.در واقع برای فیلتر کرن مکان های نزدیک شما استفاده میشود.

10-الگوریتم کافئین یا Google Caffeine

با این الگوریتم سیستم ارائه محتوا و و نتیجه سرچ گوگل از حالت لایه ای خارج شد که در سال 2009 منتشر اما راه اندازی آن به سال 2010 موکول شد.در واقع قبل کافئین فقط سایت هایی که رتبه ی بالاتر داشتند در ابتدا نمایش داده میشدند و حتی سایت های جوان و تازه نمایش داده نمیشدند.این الگوریتم برای حمایت از سایت های جوان و تازه ساخته شده است.با این الگوریتم جست و جوی کاربران به صورت کلی و در بین تمام سایت ها صورت میگیرد.

11- الگوریتم گورخر

این الگوریتم وظیفه ی نظارت بر روی سایت های فروش اینترنتی را دارد.در اصل این اسم از خط های سیاه و سفید گورخر که حشرات را دور میکند الهام گرفته شده است. زیرا این الگوریتم هم دور کننده و نابود کننده ی سایت های فروش اینترنتی کلاه برداری است.گورخر حواسش به تمام سایت های فروشی است. داشتن بارکد برای همه ی کالاهاو طراحی ریسپانسیو و استفاده از کوپن های تخفیف راه هایی است برای تشویق خریداران به سمت فروشگاه اینترنتی شما همچنین مواردی هستند که این الگوریتم به آن ها توجه میکند.

معرفی الگوریتم گورخر و الگوریتم های گوگل

12-الگوریتم رنگ برین یا Google RankBrain

رنک برین یک نوع سیستم هوش مصنوعی یادگیری ماشینی است. در واقع این الگوریتم به موتورهای جستجو کمک میکند تا رابطه ی بین کلمات مختلف را پیدا در نتیجه باعث بهینه سازی نتایج شود.در این الگوریتم نتایج مختلف با توجه به کلمات کلیدی بررسی و نزدیک ترین کلمه به آن به شما پیشنهاد میشود.در اصل باعث میشود کاربران نتیجه ی دقیق و مرتبط با سرچ را دریافت کند.

13-الگوریتم Mobilegeddon

این الگوریتم برای استفاده از گوشی های هوشمند و روند رو به رشد آن ها است. این الگوریتم جز جدیدترین الگوریتم های گوگل است که در سال 2015 منتشر شده است . در اصل وظیفه ی Mobilegeddon مربوط به تلفن همراه و محتوای آن ها است و بررسی سایت ها که تا چه اندازه با گوشی تلفن و تبلت ها سازگاری دارند. به عبارتی بررسی طراحی ریسپانسیو سایت ها است.

14-الگوریتم Intrusive Interstitial Penalty

الگوریتم Intrusive Interstitial Penalty در سال 2017 منتشر شد.در حقیقت یکی از بهترین و جدیدترین الگوریتم های معرفی شده ی گوگل است. که برای ایجاد تجربه ی کاربری خوب و مناسب بین کاربران ساخته شده است.حتما تا حالا وارد سایت هایی شده اید که بعد از ورود با صفحه های تبلیغاتی مزاحم یا پاپ آپ ها روبرو شوید که بارها هم تکرار میشوند.در نتیجه باعث پشیمانی کاربر از انتخاب سایت میشوند.این الگوریتم برای جلوگیری از این موضوع ها منتشر شده است.وبسایت هایی صفحه نمایش پنجره ای یا کادر مستطیل  تبلیغاتی دارند توسط این الگوریتم مجازات میشوند.

15-الگوریتم Google BROAD CORE

الگوریتم Google BROAD CORE در سال 2018 منتشر شده است .وظیفه ی این الگوریتم این است که هیچ یک از وبسایت ها محل امنی ندارند و اگر وب سایتی بتواند محتوای کاربرپسند و تخصصی تولید کند بدون توجه به رتبه ای که دارد میتواند رتبه ی بیشتری دریافت کند و خودش را به بالاترین رتبه ها در گوگل برساند.
میتوانید برای دریافت رتبه ی بهتر از گوگل مقاله ی الکسا چیست؟ را مطالعه کنید.

17-الگوریتم Google MEDIC UPDATE

 این الگوریتم همزمان با الگوریتم Google BROAD CORE منتشر شد همچنین بخش مهمی از آن هم است.اوایل کار این الگوریتم بیشتر به سایت های پزشکی و بهداشتی توجه میکرد به همین دلیل به اسم Medic هم شناخته میشود.اما بعد از یک مدت گوگل تغییراتی روی آن اعمال کرد.که باعث شد در حوزه های دیگر مثل حقوقی و صنعتی را هم تحت تاثیر قرار دهد.در واقع ترفندی از سمت گوگل برای تقویت سایت های تخصصی است.با این الگوریتم شما با سرچ در گوگل به همان سایت تخصصی که نیاز دارید هدایت میشوید.

18-الگوریتم فرد یا Google Fred

فرد در سال 2017 منتشر شد و جز الگوریتم های جوان گوگل محسوب میشود .در اصل هدف اصلی این الگوریتم هدف قرار دادن سایت هایی است که کسب درآمد و تبلیغات را اولویت خود میدانند تا تجربه ی کاربری .اسم این الگوریتم توسط سازنده ی آن به عنوان نوعی شوخی و اسم غیر رسمی انتخاب شده است. سایت هایی که لینک های مخرب ، محتوای بی کیفیت ، پاپ آپ و روش های تبلیغاتی زیادی روی صفحه هات سایت خود دارند و بیشتر سعی میکنند کاربران را سمت های دیگر انتقال دهند توسط این الگوریتم مجازات میشوند.در واقع فرد معتقد است که روش این سایت ها باعث لطمه زدن به کاربران گوگل میشود پس این سایت ها باید منتظر پنالتی گوگل باشند.
معرفی الگوریتم فرد و الگوریتم های گوگل

19-الگوریتم Google Knowledge Graph

این الگوریتم در سا 2012 منتظر شده است . هدف از انتشار آن دسترسی آسان کاربران به اطلاعات علمی است.در واقع این الگوریتم یک نمودار از اطلاعات در قسمت راست به کاربران نشان میدهد که باعث درک بهتر از جهان واقعی و روابط آن ها میشود.جالب است که در ابتدای راه اندازی این الگوریتم اطلاعات مربوط به 500 ملیون شی و ارتباط بین سه نیم میلیارد مورد مختلف را دربر داشته است.در نمودار اطلاعاتی مانند آدرس ، نوع کسب و کار ، ساعت کاری و … را نشان میدهد.

20-الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance

رقص گوگل در صفحات سایت ها اتفاق می افتد .در واقع گوگل سایت ها و صفحات جدید خود را چندین بار جابه جا میکند تا رفتار کاربران را  نسبت به تعداد کلیک ها و مدت زمانی که کاربر در صفحه میماند را  بررسی کند تا رتبه ی مناسبی به صفحه بدهد.

گاهی اوقات این الگورتیم در صفحه ی جدیدی اتفاق می افتد تا به آن فرصت گرفتن رتبه بالا را بدهد.با دریافت رتبه بالا قطعا کاربران بیشتری هم جذب سایت میشوند.

میتوانید مقاله ی روش های کاهش رتبه ی الکسا را هم مطالعه کنید.

21-الگوریتم برت یا BERT Algorithm

الگوریتم برت بزرگ ترین تغییر در 5 سال گذشته معرفی شده است که بر روی بیشتر سایت های دنیا تاثیر گذاشته است . آمار آن از هر 10 سایت یکی است.برت شبیه به الگوریتم رنک برین عمل میکند و ماشین یادگیری است.روش وابسته به شبکه عصبی است که برای پردازش زبان طبیعی ساخته شده است.خود کلمه ی BERT هم به معنی Bidirectional Encoder Representations from Transformers است . برت توانایی این را دارد که با توجه به کلمه ی قبلی و بعدی به معنای کلمه پی میبرد.در واقع از روابط استفاده میکند.

معرفی الگوریتم برت و الگوریتم های گوگل

22-الگوریتم پیشنهاد گوگل یا Google Suggest

الگوریتم پیشنهاد گوگل در سال 2008 بعد از 4 سال تست منتشر شده است.تمرکز اصلی پیشنهاد گوگل روی عبارات کیلیدی یا همان کوئری (Query) ها است.به کاربران کمک میکند تا کلمات کلیدی محبوب خود را ببینند و بهترین را انتخاب کنند.

23-فاکتور Page experience

این فاکتور جدید ترین اقدام گوگل است که قرار است در سال 2021 راه اندازی و منتشر شود.برای تجربه ی کاربران نسبت به سایت شما طراحی شده است. 

 

 تأثیر الگوریتم ها روی رتبه بندی و نتایج سایت

با توجه به این که تعداد بسیار زیادی محتوا در گوگل وجود دارد و هنگام سرچ امکان این وجود ندارد که تمام محتوا های مرتبط نمایش داده شود ، پس مرتبط ترین و بالاترین رتبه بین آن ها انتخاب میشود و نمایش داده میشود.هم باعث آسانی جستجو و صرف جویی در زمان میشود.

برای دسته بندی هر صفحه از سایت گوگل از خزنده یا اسپایدر های خود استفاده میکند . این ابزار ها در بین صفحات سایت ها میخزند و در نهایت یک لیست از عبارت هایی که سرچ میشوند را میسازند.هدف اصلی آن ها نمایش بهترین گزینه و مرتبط ترین با کلمه ی کلیدی سرچ شده است.در نتیجه مشخص میشود که هر سایت چه جایگاه و رتبه ای در گوگل دارد و یک رنک به آن اختصاص داده میشود.معرفی الگوریتم های گوگل و تاثیر آن روی محتوا

زمانی که یک عبارت در گوگل سرچ میشود هزاران نتیجه برای آن پیدا میشود .اما گوگل از تریغ الگوریتم هایی که دارد تصمیم میگیرد کدام آن ها نمایش داده شود و با چه نظم و ترتیبی باشد .محتواها از اصلی ترین سرمایه های گوگل به حساب می آیند و با آن ها شبیه به دانش آموزان یک مدرسه رفتار میکند. آن ها را منظم و رتبه بندی میکند .

همچنین میتوانید مقاله ی الگوریتم تجربه ی کاربری گوگل را برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

 

 

ادامه مطلب