سئو تصاویر وردپرس و تاثیر آن در سئو

بازدید: 2371 بازدید

سئو تصاویر وردپرس و تاثیر آن در سئو

هرکسی که در زمینه تولید محتوا و مدیریت وبسایت و سئو فعالیت کرده می داند که هر نوع محتوا که توسط ربات های خزنده با استفاده الگوریتم های گوگل یا کاربران اهمیت داده می شوند تاثیر مستقیم و زیادی در سئو دارد و نیاز است برای گرفتن نتیجه مطلوب در سئو روی آن محتوا تمرکز بیشتری داشته باشیم و این به معنی است که گوگل را حتما از این نوع  محتواها خبردار کنیم. محتوایی که در این مقاله درباره آن صحبت می کنیم تصاویر و عکس هاست. این که سئو تصاویر وردپرس چگونه است و چه اهمیتی دارد؟ برای سئو تصاویر وردپرس و تاثیر آن در سئو  چه کارهایی نیاز است انجام دهیم.

اهمیت سئو تصاویر وردپرس 

معمولا تا صحبت از سئو و تولید محتوا سئوپذیر می شود ذهن ها به سوی نوشته ها ، کلمات کلیدی و سئو صفحات می رود ؛ اما لازم است بدانید تصاویر نیز در سئو تاثیر زیادی دارند. از تاثیر در تجربه کاربری ux گرفته تا ترغیب کاربر به بیشتر ماندن در صفحات وبسایت شما که همه این ها تاثیر زیادی در سئو وبسایت دارند. درنظر بگیرید مقالات آموزشی توسعه دهندگان وردپرس بدون تصاویر و تماما حاوی متن آموزشی باشند و هیچ تصویر و عکس وجود نداشته باشد ، شما به محتوای چنین وبسایتی اعتماد می کنید؟ آیا حس خوشایندی از مطالعه و یادگیری از چنین وبسایتی دارید؟ احتمالا نه!

طبق بررسی ها و اطلاعات جمع آوری شده درباره سئو تصاویر، محتوایی که در آن تصاویر وجود داشته باشد حدود 80 درصد کاربران آن را می خوانند. و حدود بالای 60 درصد از این کاربران مطالب، آن را به خاطر خواهند داشت. پس حالا که متوجه اهمیت سئو تصاویر و عکس ها و همچنین تاثیر در سئو شدیم بررسی را دقیق تر می کنیم:

بهود سئو صفحات با تصاویر

برای بررسی تاثیر هر فرایندی در سئو نیازمند این است که معیارهایی را در نظر بگیریم که بدیهی است که این معیارها براساس الگوریتم های گوگل خصوصا الگوریتم تجربه کاربری باشند. این معیارها که نشان دهنده رضایت یا عدم رضایت کاربران از وبسایت ها با وجود سئو تصاویر یا عدم وجود آن است به این شرح است:

  • نرخ پرش (Bounce Rate) : درباره نرخ پرش در مطالب آموزشی توسعه دهندگان وردپرس صحبت زیادی کرده ایم ولی موضوعی است که لازم است بدانید چشم نواز شدن مطالب و صفحاتتان با تصاویر گرافیکی وعکس ها باعث می شود کاربران کمتر سراغ بستن و خارج شدن از محتوای شما شوند پس سئو تصاویر را فراموش نکنید.
  • مدت زمان ماندگاری کاربر در وب سایت (dwell time) : مدت زمانی  که کاربر بازدید کننده از طریق جستجو  وارد وب سایت شما شده و در وبسایت شما می ماند و دکمه بازگشت را نمی زند را مدت زمان ماندگاری کاربر می گویند که معیاری ست که گوگل مفید بودن محتوای شمارا می سنجد. حالا چه چیزی مدت زمان ماندگاری کاربر را در وبسایت و محتوای شما بالا می برد؟ ظاهر وبسایت و تصاویر! که می تواند برخی از این تصاویر شامل اسکرین شات های آموزشی و اینفوگرافیک ها هم باشد.

چگونه با تصاویر و عکس در نتایج گوگل سئو شویم تا کلیک بیشتری بگیریم؟ با بهینه کردن سئو تصاویر در وردپرس

 

 

نمایش تصاویر و عکس وبسایت در نتایج جستجوی images

شاید تا به حال در سئوی محتوای وبسایت وردپرسی تان توجه ویژه تان به تیترها ، متا نویسی تعداد کلمات و لینک دهی و… بوده باشد که همه این ها مربوط به محتوای متنی است ولی اگر بدانید که علاوه بر این‌ها، وقتی تصویر سئو شده باشد، می‌تواند در جستجوی تصاویر گوگل نیز نمایش داده شود آیا به عنوان در تازه ای برای ورودی کاربران شمارا ترغیب نمی کند که سراغ بهینه سازی سئو تصاویر و عکس بروید؟

بله با بهینه سازی سئو تصاویر نه‌تنها از کاربران جستجو وب بلکه از میان کاربرانی که از جستجوی تصاویر استفاده می‌کنند نیز می‌توانید بازدیدکننده بگیرید و تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید.

به عبارتی در سئوی تصاویر دو حالت اتفاق می افتد:

  • می‌توانند در نتایج جستجوی تصاویر نمایش داده شده و در نتیجه منجر به هدایت کاربران به سایت شده و نرخ کلیک را افزایش دهد. 
  • به موتورهای جستجو کمک می‌کنند که محتوای سایت را بهتر درک کرده و اگر تاثیرگذار باشد رتبه وبسایت را بهبود دهد.

برای اینکه سایت شما رشد کند علاوه بر سئوی تصاویر به سئوی هدف جستجوی کاربر نیز نیاز دارید. برای اطلاعات بیشتر درباره بهینه‌سازی هدف جستجوی کاربر وبلاگ ما را مطالعه کنید.

تصاویر چگونه سئو می شوند؟

حتما می پرسید گوگل چگونه می تواند تشخیص دهد که تصاویر به چه کلمه کلیدی مرتبط هستند تا با جستجوی مثلا ” کاکتوس بزرگ” تصویر کاکتوس بزرگ را نمایش دهد. و یا به عبارتی چگونه به گوگل بفهمانیم که تصویر ما مربوط به چه کلمه کلیدی است؟

گوگل نیاز دارد که تصویر را به صورت متن بفهمد تا بتواند کلمه کلیدی مرتبط با جستجوی آن را تشخیص دهد ، یعنی در همین مثال در تصویر کاکتوس بزرگ در وبسایت مان به صورت متنی کلمه کلیدی را اضافه نماییم . این فرآیند از طریق آلت تصاویر ALT و عنوان متنی Title که هردو تگ هستند انجام می شود.

استفاده از آلت ALT در سئو تصاویر
تفاوت استفاده و عدم استفاده از آلت ALT در تصاویر

پس برای سئو تصاویر وردپرس و تاثیر آن در سئو لازم است فرایندی را نیز انجام دهیم که در ادامه با آن آشنا می شوید.

سئو کردن تصاویر در وبسایت وردپرسی چگونه انجام می گیرد؟

آلت تصاویر ALT :  اگر در وبسایت وردپرسی تان از افزونه های سئو مانند افزونه یواست سئو استفاده کرده باشید متوجه می شوید که هنگام اضافه کردن کلمه کلیدی اصلی از شما می خواهد که یک متن جایگزین ALT به تصااویرموجود در محتوا اضافه نمایید. این متن جایگزین که در طراحی وبسایت برای زمانی است که اگر تصویر شما لود نشد تصویر جایگزین آن نمایش داده شود. به گوگل کمک می کند تا تشخیص دهد تصویر و عکس درباره چیست تا آن را در نتایج جستجوی تصاویر نمایش دهد.

عنوان متنی Title: دقت کرده باشید در برخی وبسایت ها هنگامی که ماوس روی تصاویر قرار می گیرد متنی نمایش داده می شود که درباره تصویر توضیح کوتاهی می دهد ، این همان عنوان متنی یا Title آن تصویر است.

سئو تصاویر وردپرسی alt و title سئو تصاویر وردپرس
سئو تصاویر وردپرس

 

پس اکنون متوجه شده اید که اگر تا به حال هنگام اضافه کردن تصاویر به محتوا در وبسایت وردپرسی این قسمت ها را رها می کردید چه فرصتی برای سئو شدن وبسایت از طریق عکس را از دست می دادید. پس با پرکردن این فیلدها اولین قدم در سئو تصاویر در وردپرس برداشته اید.

لازم است همراه با این مقاله درباره سئو داخلی و عوامل موثر بر آن بیشتر مطالعه کنید.

افزونه سئو تصاویر در وردپرس

 اگر تا به حال سئو تصاویر را انجام نداده باشید و سایت شما بیش از ۱۰۰۰ تصویر و عکس در مطالب و صفحات داشته باشد موضوع کمی سخت است و نیاز است به دنبال راه حلی درباره سئو تصاویر در وردپرس به صورت دسته‌جمعی باشید که با افزونه SEO Friendly Images ممکن است.

افزونه Seo Friendly Images یک افزونه سئو عکس وردپرس است که تگ‌های Alt و Title را به‌صورت خودکار روی تصاویر مطالب و برگه‌های سایت وردپرسی قرار می‌دهد تا طبق آنچه تا به حال توضیح دادیم در سئو وبسایت تاثیرگذارباشد.

نصب افزونه سئو تصاویر SEO Friendly Images در وردپرس

SEO Friendly Images به‌صورت رایگان در مخزن وردپرس موجود است و شما می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. بنابراین برای نصب افزونه سئو تصاویر وردپرس از قسمت افزونه‌ها > افزودن  اقدام نمایید و پس از جستجوی نام افزونه  SEO Friendly Images سپس آن را در سایت‌تان فعال کنید.

SEO Friendly Images - افزونه سئو تصاویر وردپرس
افزونه سئو تصاویر وردپرس
 

افزونه Alt Manager  نیز برای ویرایش به صورت دسته جمعی متن جایگزین برای سئو تصاویر وردپرس کاربرد دارد.

 

alt manager

چند نکته برای سئو تصاویر برای موتورهای جستجو؟

برای سئو تصاویر وردپرس و تاثیر آن در سئو لازم است چند نکته را بخاطر بسپارید و به کار بگیرید.

  • تصاویر تا حد امکان به زبان ساده نام گذاری شوند.
  • از تصاویر تکراری موجود در اینترنت استفاده نکنید و ویرایش کنید.
  • تگ alt تصاویر به درستی بهینه شوند.
  • ابعاد تصاویر و زوایای عکس محصولات را هوشمندانه انجام دهید.
  • حجم تصاویر را حد ممکن با حفظ کیفیت قابل قبول کاهش دهید.
  • از نقشه سایت برای تصاویر استفاده کنید.

 

افزونه بهینه سازی تصویر اسموش پرو | WP Smush Pro با بهینه سازی کردن تصاویر به سئو تصاویر در وردپرس کمک میکند

مهم ترین فاکتور سئو تصاویر چیست؟

همانطور که می‌دانید، زمان بارگزاری صفحات سایت، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در دو نسخه دسکتاپ و موبایل است. بنابراین باید بر روی تصاویر فشرده سازی به نحوی انجام شود که کم‌ترین کاهش کیفیت را داشته باشیم. فرمت JPEG مناسب‌ترین فرمت تصویر برای سایت محسوب می‌شود.

جمع بندی

آموختیم که سئو تصاویر تقریباً کار ساده‌ای است کافی است کمی وقت صرف کرده و یک عکس باکیفیت و مرتبط پیدا کنید. سپس آن را با برنامه‌های ویرایش عکس متناسب با هویت سایت و محتوای صفحه خود تغییر داده و با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله داده شد آن را  برای دسترسی بهتر کاربران و موتور های جستجو بهینه سازی کنید. به این وسیله برای صفحات سایتتان یک امتیاز بیشتر در صفحه نتایج جستجوی وب و هم‌چنین صفحه نتایج تصاویر خواهید گرفت.

مطالب مشابه پیشنهادی : سئو داخلی و خارجی چیست؟ و تفاوت آن ها ،رفع مشکل نمایش ندادن عکس در وردپرس

 

ادامه مطلب