نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

بازدید: 1138 بازدید

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که نرخ پرش چیست و چه اطلاعاتی را درمورد سلامت و عملکرد استراتژی‌های مختلف تولید محتوا به ما ارائه می‌دهد.نرخ پرش معیاری است که ابزار گوگل آنالیتیکس مقدار آن را به ما می‌دهد و بهبود نرخ پرش دغدغه بساری از طراحان وب است.

حال اگر شما به دنبال افزایش بازدید برگه های سایت خود هستید و یا به تازگی حس کرده اید که برگه های سایت شما ترافیک کمی کسب می کنند و کاربران بعد از ورود به سایت آن را ترک می کنند، رنک مطالب شما در گوگل پایین آمده پس بانس ریت سایت شما نیازمند وارسی در گوگل آنالیتیکس است.

 در این مقاله، سعی کرده ایم که اطلاعات کامل و جامعی درباره نرخ پرش (Bounce Rate) در اختیار شما بگذاریم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

فرض کنید یک فروشگاه لوازم خانگی دارید. مشتری وارد مغازه شما می‌شود و پس از چند دقیقه بدون اینکه با شما به عنوان صاحب مغازه ارتباطی برقرار کند یا حرفی بزند، مغازه را ترک می‌کند و می‌رود. در چنین مواقعی شما به عنوان صاحب مغازه احتمالاً می‌گویید: «مشتری پرید!»

در مورد کسب و کار اینترنتی هم همین قضیه وجود دارد، یک کاربر وارد وب‌سایت فروشگاهی یا وبلاگ شما می‌شود و پس از مدتی بدون تعامل و ارتباط با سایت، صفحه را ترک می‌کند.

به این اتفاق پرش یا بانس (Bounce) گفته می‌شود و تعداد کاربرانی که در یک بازه زمانی مشخص این کار را انجام می‌دهند با معیاری به نام بانس ریت یا نرخ پرش (Bounce Rate) مشخص می‌شوند.

نرخ پرش به تعداد کاربرانی که به سایت شما مراجعه می کنند و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند، آن را ترک می کنند، گفته می شود.

این یعنی سایت شما به اندازه کافی برای کاربر جذاب نبوده تا در سایت شما بماند. هر چقدر نرخ پرش یا Bounce Rate بالاتر رود، تاثیر منفی آن در رتبه سایت بیشتر است.نرخ پرش بالا نشان‌دهنده‌ی عدم موفقیت یک وب‌سایت در جذب بازدید‌کنندگان است که در نهایت بر میزان فروش و جذب مشتری جدید نیز تأثیر می‌گذارد.

هرچه نرخ پرش پایین‌تر باشد، نشان می‌دهد که وب‌سایت شما در جذب و حفظ بازدیدکنندگان موفق عمل کرده‌است؛ در نتیجه، به افزایش جذب مشتریان جدید و میزان فروش منجر خواهد شد.

حتما بخوانید: کرال باجت چیست + چگونگی بهینه سازی آن

بانس ریت

اقداماتی از سوی کاربر که باعث پرش می‌شود

به طور کلی برآورده نشدن انتظارات کاربران، زیبا نبودن طراحی سایت، تجربه کاربری نامطلوب و … باعث افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) می‌شود، در ادامه برخی از این حالات را بررسی می‌کنیم.

حالت اول

فرض کنید کاربری یک کلمه خاص را در گوگل سرچ می‌کند و از طریق نتایج جستجوی گوگل وارد سایت شما می‌شود. وقتی صفحه سایت شما را می‌بیند و پس از چند ثانیه بدون هیچ اقدام خاصی از سایت شما به نتایج جستجوی گوگل برمی‌گردد، در واقع پرش اتفاق افتاده است.

حالت دوم

 استفاده از آدرس سایت شما است. فرض کنید یک کاربر آدرس سایت شما را می‌داند و پس از وارد کردن آدرس وارد سایت شما می‌شود. او پس از چند ثانیه صفحه را می‌بندد و از سایت خارج می‌شود به این اتفاق هم پرش می‌گویند.

حالت سوم

یک کاربر از طریق نتایج موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شود و بیش از حد معمول و منطقی روی آن صفحه می‌ماند. در این حالت هم بانس یا پرش اتفاق می‌افتد.

فرمول محاسبه نرخ پرش (Bounce Rate)

باید Bounce Rate آن براساس فرمول زیر محاسبه شود:

(Bounce Rate = Bounces / Total Visitors x100)

این فرمول کاملا ساده است و می‌بینیم که نرخ پرش از تقسیم تعداد افراد خارج شده از سایت یا کاربرانی که تعاملی نداشته‌اند به تعداد کل بازدیدکنندگان به دست می‌آید.

مقدار بانس ریت

علت افزایش بانس ریت

  • عدم تعامل مخاطب با محتوای سایت و ورود اشتباهی به سایت
  • عدم درخواست از مخاطب (CTA)
  • پایین بودن کیفیت صفحات سایت
  • عدم پاسخ به نیاز یا سوال مورد نظر مخاطب

کاهش دادن نرخ پرش (Bounce Rate)

  • تولید محتوای مناسب 
  • افزایش سرعت سایت
  • بهبود لینک دهی
  • ریسپانسیو کردن سایت
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب
  • استفاده از تبلیغات صحیح
  • تقویت ظاهر سایت
  • استفاده از ویدیو و تصویر

مقدار مناسب نرخ پرش در هر زمینه کاری متفاوت است.مثلا برای سایت‌های خدماتی و فروشگاهی، چون باید خدمات و اجناس برای مشتری جالب و قابل کلیک باشد. مقدار زیر ۴۰ درصد یک بانس ریت بسیار عالی است. اما برای سایت‌های محتوایی مقدار بانس ریت تا ۶۰ درصد هم معقول است و زیر ۵۰ درصد یک مقدار بسیار عالی می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد اینکه نرخ پرش چیست صحبت کردیم و Bounce rate یا نرخ پرش را به عنوان یکی از آیتم های قدرت دامنه سایت ها مورد بررسی قرار دادیم.افزایش نرخ پرش یا بانس ریت، همواره یکی از عوامل نگرانی صاحبین سایت بوده است. برای اینکه این نرخ را کاهش دهید، می‌توانید از راه حل‌هایی که در این مقاله بیان شد، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که به طور کلی، جذابیت و کاربرپسند بودن سایت شما، سبب کاهش بانس ریت خواهد شد. 

برای مطالعه دیگر معیار های کاربردی، پیشنهاد ما مقالات زیر است:

 

ادامه مطلب