آموزش تکنیک های سئو محتوا 2022

بازدید: 1176 بازدید

امروزه اهمیت تولید محتوا بسیار زیاد  شده است. تولید محتوا در واقع ملاک اصلی وب سایت‌های مخاطب محور است. هر چه کیفیت مطالبی که در یک وب سایت منتشر می‌شوند بیشتر باشد، گوگل هم رتبه بهتری در نتایج جستجو برای وب سایت در نظر می‌گیرد.بر این اساس یادگیری تکنیک های سئو محتوا یک امر ضروری در تولید محتوا است.

برای برخی از افراد نوشتن محتوای سئو شده و نوشتن محتوای کاربردی و تاثیر گذار برای مخاطب، مثل دو راه سخت و مجزا به نظر می‌رسد. این دیدگاه نادرست زیرا می‌توان با استفاده از کلمات و جملات صحیح آن هم در موقعیت مناسب، محتوایی تولید کرد که هر دو سمت قضیه را به خوبی هندل کند. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم چطور این کار را انجام دهید. در واقع یاد می‌گیرید چطور با رعایت تنها 5 مرحله، محتوایی تولید کنید که باعث شود سایت‌تان بهترین رتبه را از آن خود کند.

آنچه در این مقاله میخوانید:

 

تکنیک های سئو محتوا در سال 2001

تکنیک‌ های سئو حوزه‌ی تولید محتوا در سال 2019 به دلیل به روز رسانی‌های الگوریتم‌ های گوگل بخصوص الگوریتم پاندا Panda Algorithm (ماموریت پاندا بررسی محتوای خوب و بد در وب است) و الگوریتم مرغ مگس خوار (ماموریت مرغ مگس خوار درک مفهوم و استخراج معنی از محتواست) به طور کلی با شکل قدیمی آن متفاوت است.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم الگوریتم های گوگل میتوانید مقاله “الگوریتم های گوگل چیست؟” را مطالعه کنید.

از این رو پیش از اینکه با تکنیک‌های جدید آشنا شویم بهتر است ابتدا تکنیک‌های سئو محتوا در سال 2001 را بررسی کنیم.

1. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing

در اواخر دهه 90 میلادی تا اوایل سال 2000، شما می توانستید با تکنیک تکرار کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) بهترین رتبه را در موتورهای جستجو بدست آورید. در آن زمان رتبه بندی به کمک تاکتیک کلمات کلیدی واقعی بود و هنوز کاربرد داشت.در آن سال‌ها موتورهای جستجو به کمک انواع تگ‌ها و کلمات کلیدی استفاده شده در متن محتوای سایت ها، نتایج را رتبه بندی می‌کردند و طبق آن رتبه بندی، سایت شما در صفحات گوگل نمایش داده میشد. اما امروزه این تکنیک دیگر کاربردی ندارد و کاملا منسوخ شده است.پس اگر هنوز می‌خواهید از این تکنیک استفاده کنید تا رتبه بندی خوبی داشته باشید و یا سئوکارتان این روش را پیشنهاد می‌دهد باید بگوییم که سخت در اشتباهید.استفاده از این تکنیک باعث اسپم شناخته شدن سایت‌تان و جریمه شدن توسط گوگل(پنالتی) میشود.

2. تکرار بیش از حد انواع مختلف کلید واژه 

این گزینه را با ذکر یک مثال توضیح می‌دهیم. فرض کنید کلمه هدف شما “پیراهن مردانه” باشد و از عباراتی مثل:

  • انواع پیراهن مردانه
  • پیراهن های مردانه
  • پیراهن مردانه با کراوات
  • جنس پیراهن مردانه

و مثال‌هایی از این قبیل و بطور کلی تعداد زیادی کلمات کلیدی مختلف که همه آنها کلمه کلیدی اصلی (در مثال ما پیراهن) را داشتند در محتوای خود استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی خام و همچنین استفاده از انواع کلمات کلیدی که یک مفهوم را می‌رسانند بخشی از تکنیک‌های سئو در سال 2001 بود. در این تکنیک توجه خاصی به تراکم کلیدواژه کلیدی نمی‌شد.اما امروزه چگالی کلمه کلیدی برای گوگل اهمیت بسیار بالایی دارد از این رو پیشنهاد می‌کنیم حتی به استفاده از این روش فکر هم نکنید.

3. استفاده از کلمه کلیدی در دامنه و ساب دامنه و تاثیر آن در سئو

قبلا استفاده از کلمه کلیدی در دامنه و زیر دامنه تاثیر زیادی بروی رتبه بندی سایت داشت و سایت‌هایی با همین تکنیک که کجا میخواهند فعالیت کنند و چه کاربرانی را هدف بگیرند و با استفاده از کلمه کلیدی در سطح دامنه، مانند: قزوین–پیراهن.com، در جستجوی گوگل رتبه می‌گرفتند و برای مدتی هم در همان رتبه باقی می‌ماندند. پیش از اینکه گوگل متوجه این موضوع شود، سایت‌های بسیاری از این طریق موفق به کسب رتبه در صفحه اول شده بودند اما گوگل با یک آپدیت بزرگ به نام Exact Match Domain رتبه تمام سایت‌ها را زیر و رو کرد.

4.بهینه سازی محتوای سایت برای گوگل و کاربران 

در سال 2001 روش سئو محتوا برای موتورهای جستجو و کاربران مختلف بود به این صورت که سئوکارها یک بخش از محتوا را که از چشم کاربر پنهان بود، برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو سئو می‌کردند.و دلیل اینکار هم این بود که با تکرار کلمات کلیدی باعث آزار کاربر نشوند و این کار باعث نشود نرخ پرش یا به اصطلاح بانس ریت Bounce Rate سایت بالا رود و کاربران سایت را ترک کنند. بخش دیگر محتوا را هم برای کاربران بهینه سازی می‌کردند.

بهینه کردن سئو

تکنیک‌های سئو محتوا در سال 2008

اکنون به تکنیک های سئو محتوا در سال 2008 می پردازیم.در این سال ها مسئله سئو کمی پیشرفته‌تر شد و انواع الگوریتم‌های رتبه بندی به وجود آمدند اما بازهم کامل و دقیق نبودند.

1. کلمات کلیدی و جایگاه صحیح آنها در متن

انطباق دقیق کلمات کلیدی در بخش‌های مختلف هنوز هم کاربرد داشت و سئو کارها در حال ساخت صفحات منحصر به فرد برای کلماتی که مفهوم یکسانی داشتند بودند. بعنوان مثال کلماتی مانند پیراهن زرد و شلوار زرد و حتی پیراهن زرد و پیراهن های زرد، می‌توانستند دو صفحه متفاوت داشته باشند.

2. تاثیر دامنه و ساب دامین در سئو

این تکنیک در آن سال ها در موتورهای جستجو هنوز کاربردی بود و بر سئو سایت تاثیر گذار بودند و بحث‌های زیادی در مورد انتخاب کلمه کلیدی و استفاده در نام دامنه می‌شد.

3. بهینه سازی محتوا با استفاده از بک لینک

از آنجایی که در سال 2008 لینک‌ها قدرتمند‌تر از سیگنال‌های برگه‌ها شده بودند تولید محتوا برای دریافت لینک بسیار ارزشمند بود. در واقع هنوز هم دریافت بک لینک از ارزش بالایی برخوردار است.

تکنیک‌های سئو محتوا در سال 2022

امروزه الگوریتم های گوگل به شدت پیشرفته شده اند و به راحتی به سایتی در صفحه اول نتایج جستجو، رتبه نمی دهند.در ادامه تکنیک های کاربردی که باعث می شود محتوای سایت شما نسبت به محتوای دگر سایت ها ارزشمند تر باشد را آموزش خواهیم داد. 

1. تولید محتوا مبتنی بر سئو از اصلی ترین تکنیک های سئو محتوا

الگوریتم های موتور های جستجو دائما در حال به روز رسانی هستند و میزان کیفیت محتوا از مهمترین نکاتی است که باعث رتبه گرفتن محتوا از موتور های جستجو میباشد.

با در نظر گرفتن اساس قوانین الگوریتم های جستجو (می توانید برای تشخیص محتوا درست و نادرست از سئو کلاه سفید و کلاه سیاه استفاده کنید) و توجه به جلب نظر کاربر (این بخش بستگی به توانایی شما برای نوشتن محتوایی که کاربر را جذب خودش میکند دارد) می توانین رتبه ای خوب برای محتوای سایت خود آن هم به صورت طولانی مدت کسب کنید.

2. تطبیق دادن کلمات کلیدی با هدف کاربر از جستجوی 

به جای تمرکز و رنک گرفتن برای کلماتی مانند پیراهن مردانه،پیراهن زرد،پیراهن های زرد و… بهتر است رو عباراتی که کاربر از آن ها برای جستجو استفاده میکند، تمرکز کنید. گوگل امروزه نتایج خود را بر اساس جستجوی معنایی ( Semantic Search) رتبه بندی می‌کند.

بهینه کردن سئو
برای مشاهده بهتر، روی تصویر کلیک کنید

 

بر فرض مثال قبلا اگر کلمه لیمو را در گوگل سرچ می کردید، گوگل عکس چند لیمو را به شما نشان میداد، اما الان یک گراف دانش و مشخصات دقیق انواع لیمو را اضافه کرده است.و این همان جستجوی معنایی است.

پس بجای رتبه گرفتن محض برای چند کلمه کلیدی، بهتر است برگه‌ای ایجاد کنید که تمام زوایای جالب توجه کاربر در مورد آن کلمه کلیدی را پوشش دهد تا گوگل هم از آن برای استخراج معنی استفاده کرده و مقاله را در رتبه‌های بالای صفحه نتایج جستجو به کاربر پیشنهاد دهد. در این شرایط شانس شما برای گرفتن رتبه بهتر در جستجوهای مرتبط با کلمه کلیدی هدف بیشتر از قبل خواهد بود.

3. تیتر و تاثیر آن در تکنیک های سئو محتوا

دو عنصر بسیار مهم در تولید محتوا بهینه شده وجود دارد:

  1. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان
  2. استفاده از کلمات کلیدی در متن محتوا

موتورهای جستجو مطالبی را که بیشترین تطابق با جستجوی عبارت کاربر داشته باشند را نمایش می‌دهند.سئو کارها از کلمات کلیدی در عنوان و محتوا به اشکال مختلف استفاده می‌کنند تا بیشترین تطابق را با عبارت جستجوی کاربر داشته باشد.

می‌توانید از کلمه کلیدی مدنظرتان در انواع تگ‌های هدینگ (H1،H2) محتوا هم با ساختار درختی استفاده کنید.و توجه داشته باشید که در عموم قالب های وردپرس، میتوان عنوان مطلب را H1 قرار داد و مقاله را از H2 شروع کنیم. 
تیتر بندی صحیح یکی از معیار های مهم برای امتیاز دهی گوگل است.پس حتما دقت کنید که تیتر ها و زیر تیتر ها اصولی باشند.

آموزش تکنیک های سئو محتوا

 با استفاده از کلمه کلیدی خود در برجسب ها می‌توانید گوگل را راحت‌تر متوجه مضمون متن کنید.

داخل آدرس‌های URL نیز می‌توانید از کلمات کلیدی که توسط کاربران جستجو می‌شود استفاده کرد.اگر قصد استفاده از کلیدواژه در آدرس URL دارید این را باید بدانید که بهتر است از کلمات پارسی در URL استفاده نکنید زیرا ظاهر خوبی به لینک شما نمیدهند. بهتر است از لینک‌های انگلیسی به صورت کوتاه و توضیح دهنده استفاده کنید.مانند تصویر زیر:

 

کلیدواژه در دامنه

4. نوشتن توضیحات متا از تکنیک های سئو محتوا

توضیحات متا بخشی از اطلاعاتی است که برای URL سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود.بخش دیگری که باعث افزایش رتبه سایت شما می شود اسنیپت است که اهمیت بسزایی در سئو دارد.

کاربرد توضیحات متا شامل موارد زیر است:

  • باعث میشود کاربر در همان صفحه موتور جستجو متوجه شود محتوای شما درباره چیست.
  •  آن چیزی که کاربر درباره آن جستجو کرده است را دارد یا خیر.
  • شانس افزایش نرخ کلیک یا به اصطلاح CTR، از سوی کاربر را نیز افزایش می‌دهد و کلیک‌های بیشتر، در طولانی مدت باعث افزایش رتبه می‌شوند.

اهمیت متا نویسی در تکنیک های سئو

5. نوشتن متن جایگزین برای تصاویر

متن جایگزین تصاویر برای جستجوی تصاویر در گوگل مفید است.اگر از کلمات و مفاهیمی که به گوگل کمک کند تا نتایج مرتبط را مرتب و رتبه بندی کند، در متن جایگزین تصاویر محتوا استفاده کنیم باعث افزایش ترافیک سایت میشود.

فرض کنید می‌خواهید با جستجو در گوگل بدانید دریای کارائیب در کدام کشور قرار دارد؟ گوگل مطالبی را برای شما نمایش می‌دهد که عبارت جستجوی شما را پوشش داده باشد و محتواهایی که صرفا فقط کلمه کلیدی را در متن تکرار کرده باشند جایگاهی در رتبه بندی موتورهای جستجو ندارند.

6. بررسی تاثیر تجربه کاربری محتوا

گوگل می‌تواند تشخیص دهد افرادی که روی نتایج خاصی کلیک می‌کنند احتمال کمتری دارد که دکمه عقب را کلیک کنند و نتایج متفاوتی را انتخاب کنند و با همان محتوا می‌توانند پاسخ تمامی سوال‌های خود را دریافت کنند.تجربه کاربری یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم تجربه کاربری ، میتوانید مقاله ی ” الگوریتم تجربه کاربری صفحه گوگل ” را مطالعه کنید.

7. استفاده از چک لیست سئو

تهیه یک فهرست کامل از کار هایی که باید انجام دهید، به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمامی موارد را به درستی در سایت خود پیاده کنید و هیچ موردی را از قلم نیندازید.در واقع یک لیست که به عنوان چک لیست سئو شناخته می شود، به جمع بندی نکات پراکنده و حائز اهمیتی که باید در سایت اعمال شود، کمک می کند تا یک سئو بسیار مناسبی را برای سایت خود رقم بزنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چک لیست سئو می توانید مقاله ” چک لیست سئو چیست ” را مطالعه نمایید.

خلاصه تکنیک‌های تولید محتوای بهینه شده در سال 2022

  1. کلمات کلیدی انتخابی خود را که هدف یکسانی دارند و میخواهید در محتوا قرار دهید، لیست کنید.
  2. تمامی خواسته های کاربر که مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شماست را فهرست کنید.
  3. برای محتوای خود چهارچوب در نظر بگیرید.یعنی از تصاویر مرتبط، سرفصل های مناسب و … استفاده کنید.
  4. محتوا لازمه را بنویسید و در آخر کلمات کلیدی، عبارات و مفاهیم هدف را در مناسب‌ترین بخش های متن‌تان قرار دهید تا آن را برای گوگل نیز بهینه کنید.
  5. اگر برای نگارش محتوای خود از منابع دیگر استفاده می‌کنید، لینک آنها را در محتوا وارد کنید.

جمع بندی

الگوریتم‌های موتورهای جستجو روز به روز در حال توسعه و هوشمند شدن هستند و هر چند وقت یکبار بروز رسانی می‌شوند و یا حتی الگوریتم جدیدی از جانب موتورهای جستجو ارائه می‌شود.واگر بخواهید سایتی کاربرپسند داشته و در جذب مخاطب و فروش محصولات سایت از رقبا خود پیشی بگیرید؛ باید توجه زیادی به مهم ترین الگوریتم های گوگل داشته باشید تا بر اساس پارامترهای مهم آنها وب سایت خود را بهینه کرده و بتوانید جایگاه مناسبی در صفحات جستجو گوگل کسب نمایید.

ادامه مطلب