چک لیست سئو چیست

بازدید: 1083 بازدید

تهیه چک لیست سئو اولین و مهم‌ترین قدم پس از راه اندازی یک وب سایت است که به شما کمک می‌کند سایت خود را مطابق با استانداردهای موتور جستجوی گوگل رتبه بندی کنید. بنابراین جهت بهبود رتبه و جایگاه سایت خود در گوگل شما باید حتما یک چک لیست سئو داشته باشید.اما در جواب اینکه چک لیست سئو چیست و چه کاربردی دارد باید گفت که این چک لیست به شما کمک می کند تا به راحتی بتوانید مواردی که الگوریتم های گوگل به آن اهمیت می دهند را بشناسید و با رعایت کلیات آن باعث افزایش ترافیک بسیار زیاد در سایت خود شوید. 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

 

چک لیست سئو چیست؟

پیش از هر چیزی ابتدا باید با مفهوم اینکه چک لیست سئو چیست آشنا شویم. چک لیست سئو به فهرستی از مهم‌ترین نکات عمومی، فنی و تخصصی اشاره دارد که در زمان راه اندازی و توسعه یک وب سایت باید به آنها توجه کافی داشته باشید.

هر وب سایت برای آنکه بتواند رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل بدست آورد باید اصول و قوانین مربوط به انواع مختلف سئو را به دقت اجرا کند.

از آنجایی که این موارد از تنوع بالایی برخوردار هستند و باید هر یک از موارد آن را به خوبی بررسی کرد.

تهیه یک فهرست کامل از آنها به عنوان چک لیست سئو به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمامی این موارد را به درستی در سایت خود پیاده کنید و هیچ موردی را از قلم نیندازید.در واقع این لیست به جمع بندی نکات پراکنده و حائز اهمیتی که باید در سایت اعمال شود، کمک می کند.

معرفی چک لیست سئو

کاربرد چک لیست سئو

با اینکه حافظه انسان محدود نیست اما برای همه بارها پیش آمده که مسئله ای را فراموش کنند، این موضوع به این دلیل است که حواس انسان نمی‌تواند در یک لحظه روی چندین فاکتور، متمرکز شود. پس برای کمک به ذهن خود باید یک نظم و دسته بندی مانند ساخت و تهیه یک فهرست در نظر بگیریم.

این دسته بندی و نظم در ریزه کاری های سئو به عنوان چک لیست سئو شناخته می شود. پس از کاربردی ترین قسمت های این چک لیست، نظم دهی و دسته بندی است.

علاوه بر این چک لیست سئو به ما کمک می‌کند که این ماجرای پر از جزئیات را خیلی راحت‌تر و با کمترین اشتباه، مدیریت کنیم. در ادامه به کلیات این کاربرد ها اشاره می کنیم:

  • کمک به محبوبیت سایت از دید مخاطبان
  • آموزش روش بهینه نوشتن آدرس صفحه
  • آشنایی با فرمول مقدمه‌نویسی برای جذب مخاطب
  • آشنایی با مواردی که تاثیر غیر مستقیم در سئو دارند
  • درک شیوه سئو کردن پادکست
  • آموزش نکته‌های سئو کردن تصاویر
  • آشنایی عمیق با نکات هدینگ‌ ها و زیرعنوان‌ ها
  • بررسی روش نوشتن متا تایتل و متا دیسکریپشن
  • بررسی سازوکار لینک سازی داخلی و خارجی در متن

چک لیست سئو مناسب چه کسانی است؟

بطور کلی هر شخصی که در این حوزه فعالیت می کند، می تواند در انجام امور کار های سایت خود از چک لیست سئو استفاده کند. به عنوان مثال:

و هر شخصی که به سئو و مسائل مرتبط به آن علاقه دارد و با آن کار می کند. دلیل استفاده و محبوبیت این چک لیست هم سادگی و یادآوری تکنیک های سئویی می باشد.

انواع چک لیست سئو

انواع چک لیست های سئو

سوال مهم دیگری که در مبحث سئو و تهیه چک لیست حائز اهمیت است، این است که انواع چک لیست سئو کدام اند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که سئو سایت به طور کلی از سه بخش مهم اعم از سئو تکنیکال یا فنی، سئو داخلی  و سئو خارجی تشکیل شده است. و هریک از این بخش ها نیز شامل زیر مجموعه های مختلفی هستند.

تهیه چک لیست سئو به متخصصین این حوزه کمک می‌کند تا تمامی موارد این سه نوع سئو را در قالب یک فهرست جامع و کامل در اختیار داشته باشند و تمامی آیتم‌ها را به دقت در سایت پیاده سازی و اجرا کنند، تا افراد بتوانند برای سایت خود رتبه خوبی دریافت کنند.

حال که با مفهوم دقیق چک لیست سئو و اهمیت اجرای آن در وب سایت آشنا شدیم، می توانیم چک لیست های سئو را بطور کلی به سه بخش زیر تقسیم بندی کنیم: 

چک لیست سئوی داخلی

سئو داخلی یا سئو درون صفحه یکی از اجزای مهم سئو محسوب می‌شود که بر بهینه سازی عناصر داخلی یک وب سایت از جمله سرعت سایت، چگالی کلمات کلیدی و … تمرکز می‌کند. سئوی داخلی به روش‌های بهینه سازی صفحات سایت اشاره دارد که با هدف بهبود رتبه‌ آن در موتورهای جستجوی مختلف و بدست آوردن ترافیک طبیعی و ارگانیک انجام می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ” چک لیست سئو داخلی 2022 ” را مطالعه کنید.

کاربرد چک لیست سئو

چک لیست سئوی خارجی

سئوی خارجی یکی دیگر از انواع سئو است و همانطور که از نام آن پیداست به مجموعه تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی اشاره دارد که در خارج از محیط وب سایت انجام می‌شوند.

یعنی بر خلاف سئوی داخلی که تماما بر اجزای درون سایت تمرکز دارد، سئوی خارجی به فاکتور های موثر بر ارتقای جایگاه وب سایت در محیط بیرون از آن متمرکز است و اقداماتی را در جهت تبلیغات و دیده شدن وب سایت انجام می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ” چک لیست سئو خارجی 2022 ” را مطالعه کنید.

چک لیست سئوی تکنیکال

سئو فنی یا تکنیکال نیز نوع دیگری از سئو است و بر بهینه سازی جنبه‌های فنی سایت متمرکز است. یعنی با انجام مراحل مختلف سئوی تکنیکال می‌توانید وب سایت خود را برای موتورهای جستجو قابل شناسایی کنید و ساختار آن را به لحاظ فنی، بهینه سازی نمایید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ” چک لیست سئو تکنیکال 2022 ” را مطالعه کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم چک لیست سئو را به شما معرفی کنیم و اهمیت وجود و کاربرد آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم، سئو سایت دارای سه نوع مختلف سئو داخلی، خارجی و تکنیکال است که هریک از آنها دارای آیتم‌های گوناگونی هستند. با در دست داشتن چک لیست سئو می‌توانید تمامی موارد لازم جهت کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو را در وب سایت خود بدون فراموشی هیچ مودری پیاده سازی کنید.

ادامه مطلب