جدول محتوا چیست و چه تاثیراتی در سایت شما دارد ؟

بازدید: 440 بازدید

جدول محتوا یا table of contents یا به اختصار TOC ،لیستی از مطالب درون نوشته شماست. جدول محتوا از چند لحاظ برای سایت شما بسیار مفید است. که با کلیک روی هر نوشته به قسمت مورد نظر هدایت میشوید. اگر صاحب یک سایت وردپرسی هستید ، به نحوه های مختلفی میتوانید table of contents را روی سایت خود پیاده سازی کنید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند :

جدول محتوا یا TOC چیست ؟

در اصل TOC یک امکان در داخل محتوای شماست. آیا تا به حال داخل وبسایت ویکی پدیا به فهرستی برخورد کردید ، که دارای نوشته های آبی رنگ است و با کلیک روی هر کدام به بخشی خاصی از نوشته میرود ؟ دقیقا این چیزی که در ذهنتان آمد ، جدول محتوا نام دارد. table of contents چکیده ای از محتوای درون نوشته شماست. در TOC شما ، خلاصه ای از مطلبتان را به کاربر و گوگل نشان میدهد که درباره ی فواید آن و تاثیراتش در ادامه مطلب بحث میکنیم.

 

جدول محتوا table of contents

فواید و تاثیر های جدول محتوا

به طور کلی سه تاثیر و فایده بسیار مهم در ایجاد جدول محتوا وجود دارد. که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

۱.محتوای موردعلاقه کاربر را ارائه دهید

بیایید روراست باشیم. خیلی از کاربران به دنبال محتوای خاصی هستند. که این محتوای خاص در بخشی از نوشته شما موجود است. خودتان را جای کاربر بگذارید. طبیعتا کاربر دوست ندارد ، کل مطلب شما را بخواند تا مطلب دلخواهش را پیدا کند . تیتربندی به پیدا کردن محتوای مورد نظر کمک میکند. اما کافی نیست. پس حتما برای راحتی و رضایت کاربر ، از جدول محتوا استفاده کنید.

۲. گوگل پسند تر باشید !

خواسته گوگل از صاحبین سایت ها همیشه بر این اساس بوده که ، مطالب باید شفاف باشند. table of contents مثل یک چکیده فهرست وار برای گوگل است. که محتویات مطلب شما به طور واضح تر نشان میدهد. جدول محتوا ، خزیدن را برای ربات های خزنده گوگل یا کرالر ها ، آسان تر میکند . این کار باعث بهبود سایت مپ شما نیز در نظر گوگل میشود. همچنین table of contents در index شدن صفحات سایت موثر است.

۳. محتوای خود را سئو کنید

یکی از مواردی که در سئو سایت تاثیر مثبتی دارد ، نرخ کلیک یا CTR  سایت است. این کار در جهت افزایش بازدید بواسطه ی الگوریتم رنک برین گوگل است. این کار غالبا نوسط اسکیما انجام میشود.

 

table of contents حدول محتوا

چگونه جدول محتوا ایجاد کنیم ؟

بطور کلی روش های اضافه کردن این امکان به سایتتان به دو دسته بدون پلاگین و با پلاگین تقسیم میشود.

۱. با پلاگین جدول محتوا بسازید

همانطور که میدانید ، پلاگین ها در توسعه ی یک وبسایت وردپرسی حائز اهمیت اند . در مسئله TOC نیز به همین شکل است. افزونه های مختلفی هستند که کار را برای شما راحت میکنند . به طوری که به راحتی میتوانید table of contents اضافه کنید. از محبوب ترین پلاگین ها میشود به easy table of contents ، table of contents plus ، fixed TOC ، و غیره اشاره کرد که هر کدام کارایی مطلوبی ارائه میدهند.

۲. با کد HTML ، جدول محتوا به نمایش درآورید

ایجاد table of contents با کدنویسی ، روش دیگری برای اضافه کردن جدول محتوای شماست. برای انجام این روش ، ابتدا یک جدول را در وردپرس اضافه کنید . بعد از آن لینک های بوک مارک را در یک پیج خاص اضافه میکنید. در این روش مسلما شخصی سازی بیشتری خواهید داشت. و تمام فاکتورهای رنگ ، فونت ، هدینگ های مختلف و … قابلیت شخصی سازی خوهند داشت. البته واضح است که تمام این ها به دانش شما از HTML وابسته است.

نتیجه گیری

در کل جدول محتوا یا table of contents ، عملی ساده و تاثیرگزار در بهبود سایت شما چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی است. که هر کدام از روش های پیاده سازی آن تاثیرات مثبت خود را دارند. امیدواریم که توسعه دهندگان وردپرس ، در معرفی جدول محتوا و کاربرد های آن ، شما را یاری کرده باشند.


جهت مطالب سایر مقالات ، به بلاگ مراجعه کنید.

ادامه مطلب