نرخ کلیک یا CTR چیست

بازدید: 2108 بازدید

نرخ کلیک CTR چیست؟ و روش های افزایش آن

برای اینکه بتوانید سئوی سایت خود راقوی نگه دارید و جایگاه بهتری در رتبه ی گوگل دریافت کنید باید به نرخ کلیک CTR کاربران در نتایج گوگل توجه زیادی داشته باشید.

در مقالات قبلی برای شما مهم ترین الگوریتم های گوگل و تاثیرات آن ها را روی سئو سایت شما توضیح داده ایم که مهم ترین ابزار ها برای تاثیر نرخ کلیک و رتبه بندی نتایج  سایت شما است.گاهی اوقات سایت هایی با وجود اینکه 1 رتبه را در گوگل دارد .اما نرخ CTR پایین تری نسبت به رقیبان خود را دارد.این موضوع باعث شد که ما تمام عوامل تاثیر گذار در نرخ کلیک CTR را برای شما در این مقاله معرفی کنیم.

نرخ کلیک یا CTR چیست ؟

هنگامی که یک کاربر در موتور جستجوی گوگل چیزی را سرچ می کند ، نتایج مختلفی به وی نمایش داده می شود. او با مشاهده لیست روبروی خویش تصمیم می گیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک یا همان CTR در اصل میزان درصدی از کاربران است که در نتایج جستجوی به نمایش در آمده تصمیم میگیرند تا روی سایت شما کلیک کنند.

CTR همان تعداد کلیک کاربران بر روی سایت شما است .که بر تعداد نمایش صفحه شما به کاربران (impression) تقسیم میشود.

برای هر کلمه کلیدی و صفحه ای ممکن است تعداد CTR مختلفی وجود داشته باشد.زیرا ورود به سایت شما ممکن است از محتوا ها و صفحات گوناگونی باشد.  ممکن است ازکلمه کلیدی مثل خرید 10 درصد نرخ کلیک و ازکلمه ی دیگر مثل فروش 20 درصد نرخ کلیک دریافت کنید.با توجه به اینکه هردوی این کلمات در یک صفحه وجود دارند.

برای اینکه بتوانید اطلاعات مربوط به نرخ کلیک سایت خود را مشاهده کنید باید از ابزار سرچ کنسول استفاده کنید.در ابزار بخشی به نام Performance وجود دارد که آمار دقیق نمایش سایت برای هر کلمه و تعداد کلیک  و در آخر تمام اطلاعات لازم برای CTR را نمایش میدهد.علاوه بر آن یک CTR دیگر برای هر صفحه به صورت متوسط برای سایت شما حساب میشود.

نرخ-کلیک

مفهوم Impression چیست؟

اگر سئو کار باشید قطعا کلمه ی Impression به گوشتان خورده است.این کلمه به معنی حضور کاربران در نتایج گوگل است.زمان هایی که کاربران یه عبارت را در گوگل جستجو میکنند تمامی نتایجی که برایشان نشان داده میشود یک Impression ثبت میشود.Impressionفقط برای سرچ نیست ، زمان هایی که یک تصویر ، ویدئو یا نقشه گوگل را هم باز کنید برایش ثبت میشود.از ویژگی های Impression این است که اگر شما در صفحه ی اول گوگل نباشید چیزی برای شما ثبت نمیشود .اما زمانی که کاربر به صفحه ی دوم یا سوم ، صفحه ای که لینک سایت شما در آن قرار دارد برود. حتی اگه به سمت لینک سایت شما اسکرول هم نکند برای شما یک Impression ثبت میشود.

از مهمترین عوامل برای سئو کاران تایین میزان دقیق جستجوی کلمات است.برای این کار ابزار های مختلفی وجود دارد . اما هیچکدام آن ها نتایجه ی دقیقی را به ما نشان نمیدهند.

نرخ کلیک متوسط

به طور میانگین هر رتبه در نتایج گوگل درصد خاصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص میدهد.
بیشترین CTR اغلب مربوط به رتبه اول گوگل است که امروزه در Desktop نزدیک به 32 درصد و در موبایل 24 درصد می باشد. توجه نمایید که این یک رقم متوسط جهانی می باشد به این معنی که برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه این امکان وجود دارد که شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از 80 درصد و یا حتی کمتر از 20 درصد باشد.نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در نوامبر 2017 و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. همانطور که در نمودار واضح است رتبه ۱ گوگل مجموعا به اندازه رتبه های 2 تا 5 بازدیدکننده جذب میکند و همین امر اهمیت کسب کردن رتبه یک گوگل را نمایش میدهد.

ctr-چیست

مرسوم ترین روش کسب رتبه یک گوگل ، استفاده از فرآیند سئو است.

خواندن این مقاله را از دست ندهید : سئو چیست ؟

طریقه افزایش نرخ کلیک

برای اینکه یک کاربر تصمصیم بگیرد لینک سایت شما را انتخاب کرده و روی آن کلیک کند زمان خیلی کمی میگذرد.پس برای اینکه بتوانید لینک خود را متمایز از بقیه لینک ها بکنید و تاثیر بیشتری روی کاربر بگذارید.برای اینکه بتوانید تاثیر مثبت روی ذهن کاربر بگذارید باید فضاهای جذابی به لینک خود اضافه کنید. در ادامه روش هایی به شما آموزش میدهیم که تاثیر زیادی روی کاربر میگذارد.

 

 عنوان صفحه در لینک نتایج جستجو

هر صفحه برای خودش به صورت مجزا یک عنوان دارد . این عنوان در هر صفحه توسط یک تگ یا همان title که در قسمت هدر سایت قرار دارد تعیین میشود.برای فضای موجود در نتایج جستجو 70 کاراکتر است که شما میتوانید هر عبارت دلخواه خودتان را در آن استفاده کنید.یک سری کلمات و عبارت ها هستند که در دنیای وب محبوبیت بیشتری دارند و معمولا افراد روی لینک هایی که این عبارت ها وجود دارند بیشتر کلیک میکنند.

امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چیست و … از این دسته عبارت های محبوب هستند که آمار سایت شما را در نرخ کلیک CTR بالا میبرند.

البته با توجه به نوع سایت شما و کسب و کارتان این عبارت ها متفاوت هستند .

اموزش افزایش نرخ ctr

بهینه سازی  توضیحات متا 

توضیحات متا دقیقا در قسمت زیر عنوان نمایش داده میشود . متا ها فضای بیشتری نسبت به عنوان را در اخیار دارند اما با فونت ریز تر نوشته میشوند.تعداد کاراکتر هایی که در این فضا جا میشوند 168 است.در نوشتن توضیحات متا توجه کنید توضیح دقیق ، جذاب و مفیدی از محتوای صفحه بنویسید .به طوری که کاربر را به انتخاب لینک سایت خود مجبور کنید.

 

 استفاده از نشانه گذاری استاندارد (Schema)

در کنار لینک سایت هایی که اطلاعات تکمیل تری نمایش داده میشود را Schema میگویند.معروف ترین این نشانه گذاری استاندارد همان سیستم امیتاز دهی است شبیه به ستاره هایی در نتایج جستجو قرار گرفته اند است.این ابزار ها در جلب نظر کاربر بسیار موثر هستند.

 

دریافت نرخ کلیک CTR  از ربات

یکی از روش هایی که به متخصصین سئو سعی میکنند از آن استفاده کنند تا کلیک فیک یا یرواقعی دریافت کنند استفاده از ربات ها است.این رابت ها با IP های گوناگون وارد سایت شما میشوند و تا نرخ کلیک سایت را افزایش دهند.اما باید بگم کهاین تکنیک هیچ تاثیری بر روی بهبود نرخ کلیک شما و جایگاهتان در گوگل ندارد.حتی میتواند تاثیر منفی هم بگذارد علاوه بر آن میتواند باعث جریمه شدن شما توسط گوگل شود.

از این تکنیک ها در سئو کلاه سیاه استفاده میشوند که در مقاله ی تفاوت سئوی کلاه سفید با سئوی کلاه سیاه برای شمابه صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم.

تاثیر نرخ کلیک یا CTR بر سئو چیست ؟

افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در نتایج گوگل، سبب خواهد شد تا  افزایش CTR سایت یکی از تکنیک های بسیار کاربردی و ارزشمند برای سئو به حساب بیاید.البته باید به این نکته توجه کنید که اگر قصد داشته باشید تا با استفاده از ربات های طراحی شده برای بالا بردن نرخ کلیک استفاده کنید ، نه تنها وضع بهبود پیدا نخواهد کرد ، بلکه ممکن است تا در جایگاه خود دچار تزلزل شوید


جهت مطالعه سایر مطالب به بلاگ مراجعه نمایید

ادامه مطلب