معرفی فایل های اصلی وردپرس

بازدید: 1002 بازدید

ساختار وردپرس جزء اولین مواردی هست که برای شروع آموزش وردپرس برا هر شخص توصیه می شود. در این مقاله می خواهیم بدانیم که وردپرس چه ساختاری دارد، فایل های اصلی وردپرس چیست، هرکدام از فولدر ها در وردپرس برای چه هستند و چه کاربردی دارند و کدام بخش ها از ساختار فایل وردپرس برای ما اهمیت بیشتری دارد. 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

معرفی فایل های اصلی هسته وردپرس

  • wp-config.php :  وظیفه این فایل، کنترل تمامی تنظیمات اصلی وب سایت وردپرس از جمله اطلاعات اتصال پایگاه داده می باشد.
  • functions.php : یکی از فایل های مهم در پرونده های عملیاتی وردپرس، فایل functions.php است.

باید توجه داشته بشید که قالب وردپرس نیز دارای یک فایل functions.php است و این فایلی است که باید ویرایش شود، و اشتباها فایل اصلی موجود در پوشه پایه وب سایت را نباید ویرایش کنید.

فایل های وردپرس

معرفی پوشه های مهم هسته وردپرس

پوشه اصلی وردپرس دارای بسیاری از فایل هایی است که برای نحوه کار سایت بسیار حائز اهمیت است. و در ادامه می خواهیم مهمترین پوشه های هسته وردپرس را بررسی کنیم:

  • wp-content : این پوشه شامل قالب ها، افزونه ها، و بارگذاری رسانه ها است.
  • wp-admin : این پوشه شامل تمام فایل هایی است که پیشخوان وردپرس را تغذیه می کنند.

ایجاد تغییرات در فایل ها اصلی وردپرس به دلایل زیر توصیه نمی گردد: 

  1. تغییرات لحاظ شده با بروزرسانی در وردپرس بازنویسی می شود. طراحی فایل های اصلی وردپرس بدین صورت است که بدون شخصی سازی زیاد کار می کنند.
  2. با فایل های موجود در افزونه ها و یا قالب ها می توان تغییرات بهتری در عملکرد اصلی وردپرس ایجاد کرد.

اگر اقدام به ویرایش فایل های اصلی در وردپرس کردید، همیشه از تغییر هر یک از کدها خودداری بفرمایید. مگر اینکه دقیقاً درک درستی از کاری که انجام می دهید داشته باشید. همچنین قبل از انجام هرگونه تغییر در فایل های اصلی وردپرس، حتماً با یک افزونه پشتیبان گیری از وردپرس ، از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

فایل زیپ هسته وردپرس

برای اینکه به فایل اصلی وردپرس دسترسی پیدا کنی، در ابتدا باید فایل zip را در رایانه خود استخراج کنید. هنگامی که فایل zip وردپرس دانلود شده از WordPress.org استخراج می کنید، لیست فایل های زیر را مشاهده خواهید کرد:

فایل زیپ وردپرس
برای مشاهده بهتر، روی تصویر کلیک کنید

این فایل های مهم وردپرس در هر نصب وردپرس وجود دارد و پس از نصب بر روی سرور، در دایرکتوری اصلی یافت می شوند.

چگونگی دسترسی به فایل های هسته وردپرس

برای دسترسی به فایل های اصلی وردپرس وب سایت، در ابتدا باید یک کلاینت sFTP  را دانلود و نصب کرد. با این روش می توان مستقیماً به فایل های وردپرس دسترسی پیدا کرد.و در مرحله بعد باید از طریق سرویس گیرنده FTP به سرور وب سایت مدنظر خود با مدارکی که توسط میزبان وب سایت در اختیار شما قرار داده شده است، متصل شوید. همچنین می توانید مستقیما وارد هاست شوید و از File Manager که توسط میزبان وردپرس ارائه شده استفاده کنید.

فایل wp-config.php 

وظیفه فایل wp-config.php پیکربندی جزئیات پایه برای وب سایت وردپرس است. این فایل شامل اطلاعات لازم برای کارکرد وب سایت وردپرس که شامل تنظیمات اتصال پایگاه داده، پیشوند جدول پایگاه داده وردپرس، زبان وردپرس و … است، می باشد.

فایل functions.php از فایل های اصلی وردپرس

از فایل های مهم هسته وردپرس می توان به فایل وردپرس functions.php اشاره نمود که در فهرست wp-includes وجود دارد.و حتی، قالبی که برای سایتی انتخاب می شود، دارای یک فایل functions.php است. این فایل به شما امکان اضافه کردن ویژگی ها و توابع پیوسته به قالب در وب سایت را می دهد.

مطالب خواندنی: “مزایای استفاده از وردپرس

پوشه wp-admin 

این پوشه شامل فایل های پنل مدیریت می باشد و اکثر فایل هایی که داشبورد وردپرس را تغذیه می کنند در پوشه wp-admin قرار دارند.

با نگاهی به فایل های داخل پوشه wp-admin ، پرونده ای متفاوت تقریباً برای تمام ویژگیهای اصلی وردپرس نمایان می شود.

 

پوشه wp-admin

فایل Admin.php

 فایل admin.php در ریشه پوشه /wp-admin قرار دارد. این فایل برای فعال کردن تعداد زیادی از مهمترین ویژگی های وب سایت کار می کند، از جمله:

  • اتصال به پایگاه داده
  • بارگیری داشبورد وردپرس

علاوه بر این، فایل admin.php اطلاعات کاربری را بررسی می کند و مجوزهای آنها را بر این اساس اعمال می کند.

فایل wp-content از فایل های اصلی وردپرس

این فایل خود دارای پوشه های دیگری است که برای کاربر بسیار مهم و کاربردی می باشندپوشه های داخل wp-content به شرح زیر میباشند:

پوشه wp-content وردپرس

 

پوشه wp-includes 

در این پوشه معمولا فایل های موردنیاز پروژه وکتابخانه های آماده قرار میگیرد.به عنوان مثال خود وردپرس از کتابخانه آماده ID3 استفاده میکند که این کتابخانه شامل ماژول ها و فایل های آماده ای میباشدکه فایل های نوع audio و video را مدیریت میکند.پوشه wp-includes همچنین شامل فایل های css مربوط به وردپرس می باشد.بنابراین این پوشه شامل فایل های مورد نیاز هسته وردپرس می باشد.

پوشه wp-includes وردپرس

بررسی اجزای وردپرس که خارج از هسته وردپرس است

  • پایگاه داده وردپرس که در ذخیره محتوای سایت وردپرسی وظیفه دارد.
  • فایل های قالب وردپرس شما از هسته وردپرس جدا هستند.
  • فایل های افزونه وردپرس نیز از هسته وردپرس جدا هستند. اما گاهی اوقات به دلیل اینکه هر چند وقت یکبار یک افزونه محبوبیت زیادی کسب می کند و میلیون ها نصب توسط کاربران را به ثبت می رساند باعث تبدیل شدن افزونه به بخشی از هسته اصلی وردپرس می شود.
  • فایل .htaccess که معمولاً پنهان است، بنابراین برای دسترسی به آن باید گزینه Show Hidden File را فعال کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم توضیح مختصری از ساختار فایل های وردپرس ارائه دهیم. موارد گفته شده از از فایل های اساسی و مهم وردپرس هستند، و طبق نکات موجود در این مقاله به سادگی می توانید با ساختار کلی وردپرس آشنایی کامل پیدا کنید. و اما نکته حائز اهمیت در این فایل ها این است که قبل از ویرایش یا دستکاری یک کپی از آنها داشته باشید تا در صورت بروز مشکل فایل قبلی را جایگزین کنید. 

ادامه مطلب