جستجوی معنایی یا (Semantic Search) چیست؟

بازدید: 1271 بازدید

جستجوی معنایی

اگر در حوزه‌ی تولید محتوا و سئوی وب فعالیت می‌کنید احتمالا واژه‌ی جستجوی معنایی یا” Semantic Search” به گوشتان خورده باشد.در این مقاله قصد داریم با هم بررسی کنیم که جستجوی معنایی یا (Semantic Search) چیست؟و چه تاثیری در سئوی سایت شما خواهد داست؟

در سال 2010 شما برای کسب رتبه برتر در موتور جستجوی گوگل کار سختی نداشتید و با استفاده از کلمات کلیدی و یک محتوای دست پایین می‌توانستید این کار را انجام دهید. اما امروزه موتورهای جستجو تغییرات زیادی داشته‌اند و کار توسعه دهندگان وب و تولید کنندگان وب را نیز سخت‌تر کرده‌اند.

امروزه الگوریتم‌ها و جستجوی معنایی آن قدر پیشرفت کرده‌اند که انگار موتور جستجو یک انسان است که تمام مطالب شما را می‌خواند و سپس نتیجه را به کاربر نشان می‌دهد.مالکان کسب و کارهای آنلاین و تولید کنندگان محتوا در حین تولید مطالب باید با اصول جستجوی معنایی آشنا باشند و آن‌ها را رعایت کنند تا هم بازدید وب سایتشان بالا رود و هم کاربران از وب سایت و مطالب آن‌ها رضایت داشته باشند.

در این مقاله میخوانیم:

جستجوی معنایی یا (Semantic Search) چیست؟

جستجوی معنایی چیست؟

منظور از جستجوی معنایی یا همان Semantic Search، مطالعه‌ و درک ارتباط واژه‌ها با یکدیگر و منطق حاکم بر این ارتباط است. در حقیقت، جستجوی معنایی می‌خواهد با درک نیت کاربر از طریق معنای کلمات در بافت (Contextual Meaning)، دقت نتایج جستجو را افزایش دهد و نتایج بهتری را پیش روی کاربر بگذارد.

تاریخچه ی جستجوی معنایی

در سال 2003 نظریه‌ای تحت عنوان جستجوی مفهومی بیان شد و در مقاله‌ای توسط R.Guha و همکارانش به این موضوع اشاره شد. با ظهور این نظریه همه می‌دانستند که موتورهای جستجو نمی‌توانند کاربران را به درستی راهنمایی کنند و بعضی از اوقات کاربران از موتورهای جستجو آدرس اشتباهی می‌گیرند.

در سال 2013 شاهد ظهور جستجوی معنایی بودیم. در این زمان موتورهای جستجو ایراد کار را فهمیده بودند و به این منظور جستجوی معنایی کار خود را آغاز کرد. جستجوی معنایی این مسیر را طی کرد و روز به روز الگوریتم خود را بهبود داد.

امروزه گوگل با استفاده از جستجوی معنایی پر بازدیدترین وب سایت جهان شده است.

گراف دانش

در سال 2012 گراف دانش برای اولین بار توسط گوگل معرفی شد. که اولین قدم گوگل برای توسعه اهمیت اشخاص و ساختار بافت عبارت جستجو شده بود. کارت گراف گوگل بستری برای تغییرات بزرگ در الگوریتم های گوگل ایجاد کرد و به منبعی عظیم از اطلاعات صحیح و کاربردی تبدیل شد.

در واقع وقتی نام یک فرد مشهور یا شهر و اماکن دیدنی و هر چیزی که از نظر گوگل به شهرت جهانی رسیده باشد را سرچ کنید، در سمت راست نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و اطلاعات کاربردی درباره‌ی عبارت جستجو شده را در قالب کادری مرتبط و خوانا در اختیار کاربر قرار میدهد.

گراف دانش چیست؟جستجوی معنایی یا (Semantic Search) چیست؟

وقتی کلمه‌ی حافظ را جستجو کردم گوگل از طریق جستجوی معنایی متوجه شد که احتمالا منظور من حافظ شاعر است نه خیابان حافظ. از این رو هر اطلاعات مفیدی که بر اساس رفتار کاربرانی که پیش از من کلمه حافظ را جستجو کرده اند را بررسی و جمع آوری میکند و در قالب گراف دانش به من نمایش داد.

گوگل با طراحی گراف دانش سعی در صرفه جویی در زمان کاربر و ارائه اطلاعات مورد نیاز وی در همان صفحه اول است.خوشبختانه حدود 5 سال است که گراف دانش زبان پارسی را هم پشتیبانی میکند و از طریق ویکی‌پدیای فارسی اطلاعات گراف را تهیه می‌کند.

نکته: به یاد داشته باشید اگر میخواهید گراف دانش نتیجه‌ی جستجوی شما پارسی باشد، باید از بخش تنظیمات گوگل، زبان جستجو را روی پارسی قرار دهید.

گوگل در این سالها برای بهبود خدمات خود الگوریتم‌های زیادی را ارائه کرده است که در این مطلب به دو مورد از این الگوریتم های گوگل اشاره می‌کنیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار

فرض کنید که دو سال پیش می‌خواستید یک مقاله در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار بنویسید. برای دیده شدن در نتایج گوگل راهی نداشتید جز اینکه کلمه کلیدی خود (مرغ مگس خوار) را چندین و چند بار در متن تکرار کنید. این کار باعث می‌شد که کاربر ارتباط خوبی با متن شما برقرار نکند و در نتیجه کیفیت محتوا کاهش یابد.

تکرار بیش از‌ اندازه‌ی عبارت کلیدی در محتوا باعث شد که گوگل برای نشان دادن نتایج موردنیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار یا (Hummingbird) راه حلی بود که گوگل در ماه آگوست 2013 معرفی کرد، و با استفاده از آن موفق به درک منظور مخاطبان خود در نتایج جستجو شد. شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل برای افزایش ارزش تکنیک‌های سئو کلاه سفید همین مرغ مگس خوار بوده است.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین (rankbrain)

الگوریتم رنک‌برین در اکتبر سال ۲۰۱۵ با این هدف معرفی شد که به جای توجه به کلمات کلیدی در یک محتوا، مفهوم این صفحات شناسایی شود. با کمک الگوریتم رنک برین، نتایجی به کاربران پیشنهاد می‌شود که بهترین جواب برای مفاهیم مدنظر آن‌هاست.

همین چند سال پیش، اگر می‌خواستید مثلا در قزوین رستورانی برای غذا خوردن پیدا کنید، باید «رستوران‌های قزوین» را در گوگل جستجو می‌کردید. اما امروز فقط کافی‌ست بنویسید: «رستوران». همان لحظه خواهید دید که لیستی از رستوران‌های نزدیک‌تان به شما نمایش داده می‌شود.

رنک برین سیستمی است که گوگل به کمک آن می‌تواند قصد کاربر در هنگام جستجو را بهتر درک کند. این الگوریتم کمک می‌کند تا داده‌ها بهتر پردازش شوند و نزدیک‌ترین نتایج به موضوعات مورد نظر کاربران را به آن‌ها نشان می‌دهد.

رنک برین، یک فناوری شگفت‌انگیز مبتنی بر هوش مصنوعی است که با کمک الگوریتم‌های زبان ماشین طراحی می‎شود.

به تعبیر دیگر، الگوریتم رنک برین یک سیستم یادگیری ماشین است که به الگوریتم مرغ مگس‌خوار کمک می‌کند و باعث می‌شود تا گوگل از «رشته‌های اطلاعات» به «دیتای هدف» برسد.گوگل در سال‌های اخیر تبدیل به موجود هوشمندی شده که تلاش می‌کند تا نزدیک‌ترین نتایج موجود را به کاربرانش ارائه دهد.

برای آشنایی با سایر الگوریتم های گوگل،میتوانید مطلب الگوریتم های گوگل چیست؟ را مطالعه کنید.

کاربردهای جستجوی معنایی

کاربردهای جستجوی معنایی

1- تشخیص و اصلاح غلط املایی کلمات

اگر یادتان باشد چندین سال پیش که موضوعی را در گوگل جستجو می‌کردیم اگر آن را با غلط املایی می‌نوشتیم گوگل آن را اصلاح نمی‌کرد و ممکن بود حتی نتایج غلطی نیز به ما نشان دهد. اما با سرمایه گذاری گوگل بر روی جستجوی معنایی امروزه شاهد این هستیم که گوگل غلط املایی‌های جستجوهای ما را اصلاح می‌کند و موارد صحیح را پیشنهاد می‌دهد.

2- کاهش رتبه مطالب دارای کیورد استافینگ

در گذشته بعضی از وب سایت‌ها از تعداد زیادی کلمه کلیدی که مورد علاقه کاربران است پشت سر هم استفاده می‌کردند و در واقع یک محتوای بی معنا و بی کیفیت تولید می‌کردند. امروزه گوگل با استفاده از قابلیت معنایی به خوبی آن‌ها را شناسایی می‌کند و سایت‌شان را در جستجوها به مخاطبان نشان نمی‌دهد. 

نکته:کیورد استافینگ هنگامی اتفاق می‌افتد که یک برند با امید به کسب رتبه‌های بهتر برای یک کلمه کلیدی، یک صفحه را از آن کلمه کلیدی هدف «پُر» می‌کند یا به عبارت دیگر، در کاربرد کلمه کلیدی مورد نظر زیاده روی می‌کند.

3- پاسخ دقیق و بهینه برای جستجوی کاربران

گوگل با استفاده از جستجوی معنایی به درک خوبی از نیاز کاربر رسیده است. این موتور جستجو ممکن است در کشورهای مختلف با زبان‌های مختلف استفاده شود، ممکن است اصطلاحی عامیانه در آن جستجو شود و یا ممکن است عبارتی جستجو شود که چند روزی است ترند شده است، عبارتی که تا دیروز بی‌معنا بوده است. گوگل با تکنولوژی فوق العاده‌ای که دارد همیشه موفق بوده است و امتحان خود را پس داده است.

ترفندهای سئو برای جستجوی معنایی

1- استفاده صحیح از کلید واژه کانونی

برای دستیابی به جستجوی معنایی مطلوب باید سعی کنید از کلیدواژه کانونی به صورت مناسب استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این کلمه، کیفیت محتوای شما را پایین می‌آورد. از طرفی چگالی آن نیز در متن باید رعایت شود و همه‌ کلمه‌ها در یک پاراگراف گنجانده نشود.

افزونه‌ی یاست و رنک مث در وردپرس این خطاها را با چراغ قرمز به ما نمایش می‌دهند.میتوانید برای بهبود محتوای خود و کمک به جستجوی معنایی برای رفع خطاهای محتوا از این دو افزونه کمک بگیرید.

2- کلمات کلیدی طولانی به جای تک کلمه‌ها

تجربه در جستجوی معنایی نشان داده است که کلمه‌های کلیدی چند سیلابی مثل « بهترین کلینیک پاکسازی پوست» به جای «پاکسازی پوست» می‌تواند در سئوی سایت مؤثرتر و کارآمدتر باشد.

3- استفاده از کلمات مترادف در طول محتوا

متنی که در مورد “لپ تاپ” تولید می‌شود و در کل متن فقط از کلمه “لپ تاپ”استفاده شود به مراتب ضعیف‌تر از متنی است که در بعضی از جاهای محتوا به جای لپ تاپ از”رایانه”استفاده شود.

استفاده از مترادف‌ها در طول محتوا باعث می‌شود تا هم شما به تکرار نیفتید و هم اگر کاربر منظور خود را با کلمات مختلف بیان کرد نتیجه مورد نظر را بگیرد.

4- استفاده از برگه‌های مهم در صفحه اصلی

برگه‌ها یا مطالب مهم خود که تصور می‌کنید کاربر به دنبال آن است را در صفحه اصلی سایت خود و در قسمت هدر، فوتر یا منو قرار دهید. صفحه اصلی سایت شما چیزی است که بیشتر از سایر صفحات توسط گوگل بررسی می‌شود و شانس بیشتری برای دیده شدن دارد.

حال تصور کنید که شما در صفحه اول سایت خود مطالب غیر مفیدی ارائه کرده‌اید. بنابراین شما اصول جستجوی معنایی و سئو را رعایت نکرده‌اید و شانس دیده شدن نیز ندارید.

برای مطالعه بیشتر: ” عناصر مهم در طراحی سایت

5- ایجاد ساختار برای متن

محتوای شما باید دارای مقدمه، بدنه اصلی و متن پایانی باشد. چیدن متون پشت سر هم اصلاً کار درستی نیست. حتی اگر جدیدترین و با کیفیت ترین مطالب نیز ارائه شود ولی ساختار و قالب صحیحی نداشته باشد نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت.

6- سادگی و ارتباط پاراگراف‌ها

متون تولید شده باید ساده باشد؛ به صورتی که خواننده دقیقاً با خواندن آن متوجه منظور نویسنده شود و به اصطلاح گیج نشود. مطالب باید در عین سادگی، جامعیت بالایی داشته باشد و همه متون مرتبط را پوشش دهد.

همچنین نویسنده برای دستیابی به جستجوی معنایی موتور جستجو باید پاراگراف‌های خود را به صورتی بنویسد که به هم ارتباط داشته باشد. برای این کار نویسنده می‌تواند در خط آخر پاراگراف به مساله ای اشاره کند و در پاراگراف بعدی جزییات آن را شرح دهد.

7- محتوای هدفمند و پاسخگوی پرسش کاربر

متن باید به صورتی نوشته شود که پاسخ سؤالات کاربران در آن باشد. در واقع نویسنده هنگام نوشتن مطالب باید خود را به جای کاربر بگذارد و ببیند چه سؤالاتی برای او پیش خواهد آمد. نویسنده باید ببیند چه سؤالاتی در وب سایت‌های رقیب بی پاسخ مانده است و سعی کند محتوایی تولید کند که جواب آن سؤالات در آن باشد.

8- کمک به ربات‌های موتور جستجو

این ویژگی را بسیاری از کسب و کارها هنگام استفاده از جستجوی معنایی نادیده می‌گیرند. هر موتور جستجویی تعدادی ربات دارد که وظیفه‌شان وب گردی است.

در واقع این ربات‌ها در سایت‌های مختلف می‌چرخند و یک سری اطلاعات به دست می‌آورند. اطلاعاتی که در هنگام جستجو می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین اگر شما یک داده با بارمعنایی مرتبط با کلمات کلیدی در اختیار ربات‌ها قرار بدهید کار آن‌ها را راحت کرده‌اید.

برای آشنایی با جدیدترین تکنیک های سئو خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود:آموزش تکنیک‌های سئو محتوا 2022

 

جمع بندی

از طریق تطبیق مفهوم، مترادف ها و الگوریتم های زبان طبیعی، جستجوی معنایی نتایج جستجوی تعاملی بیشتری را از طریق تبدیل داده های ساخت یافته و غیر ساختاری به یک پایگاه داده بصری و پاسخگو فراهم می کند. جستجوی معنایی باعث درک بهتر از قصد جستجوگر، توانایی استخراج پاسخ ها و ارائه نتایج شخصی تر صورت گیرد.

 

 

ادامه مطلب