عناصر مهم در طراحی سایت

بازدید: 1029 بازدید

وب سایت، راحت ترین ابزار برای نمایش نوآوری و ارزش های ایجاد شده برای نمایش به کاربران است. از طریق رعایت عناصر مهم در طراحی سایت می توان تعامل بیشتری با مخاطبان برقرار کرد و نظرات و پیشنهادات آنها را در مورد روند وب سایت فهمید. یک وب سایت با عکس های جذاب، رابط  کاربرپسند و محتوای خلاصه و مفید می تواند مشتریان بیشتری را جذب کرد. چنانچه اصول ابتدایی و مهم در وب سایت رعایت نشود، هزینه های زیادی به بار خواهد آورد، حتی ممکن است منجر به شکست آن شود.

اهداف تجاری، بازرگانی، شخصی و …  می تواند هر یک معرف بخش ها و کاراکترهای خاص در طراحی وب سایت باشد. موفق ترين وب سايت ها خصوصيات مشترکي در طراحي وب دارند که توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب مي نمايند. رعايت نکاتی که در ادامه توضیح می دهیم میتواند بازدیدکننده از وب سایت یا فروشگاه شما را تبديل به مشتری کند.

نکات مهم در طراحی سایت

استفاده از رنگ بندی، تصاویر، فونت و لینک دهی مناسب

استفاده از عکس در پس زمینه با یک رنگ بندی و فونت مناسب، تاثیر زیادی روی مخاطبان دارد.باید به این موضوع توجه کنید که در تمام صفحات جانبی، به صفحه اصلی لینک دهید.سعی کنید صفحه اول را با تصاویر  و عکس های مختلف، شلوغ نکنید و بصورت خلاصه وار اطلاعات مورد نیاز را ب کاربر بدهید و با لینک دهی مناسب مخاطب را به صفحه های دیگر هدایت کنید.

نکات طراحی سایت

نکات گرافیک در طراحی سایت

یکی از امتیازات مهم و اساسی در سایت، گرافیک آن می باشد. گرافیک سایت، جزو مهم ترین نکات طراحی سایت و پایه ترین اصل در جذب مخاطب و کاربر است،  هر چند که برنامه نویسی و کد نویسی سایت نیز مهم است ولی گرافیک سایت خوب یا بد بودن سایت شما را تعیین می کند. گرافیک وب، نحوه چیدمان رنگ ها، عناصر، نمایش تصاویر، نوع و سایز قلم را شامل می شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره نکات گرافیکی میتوانید مقاله” تولید محتوا گرافیکی” را مطالعه کنید.

اهمیت سئو در طراحی سایت

موتورهای جستجو به زیبایی، تصاویر گوناگون و یا ظاهر خاص سایت اهمیتی نمی دهند. آنها به طور اتوماتیک فقط متون سایت را می خوانند. البته این بدان معنی نیست که وب سایت شما نمی تواند زیبا و جذاب باشد، اما باید استانداردهای اصلی طراحی وب سایت در آنها رعایت شود. پس برای اینکه بتوانید در نتایج موتور های جستجو قرار بگیرید و بازدید داشته باشید باید وب سایت خود را برای موتور های جستجو با کمک سئو بهینه کنید، که یکی از روش های سئو کردن وب سایت استفاده از وردپرس برای طراحی سایت است.

رعایت امنیت وب سایت از مهم عناصر مهم در طراحی سایت 

رعایت مسائل امنیتی در وب سایت از اهمیتی بسیار زیادی برخوردار است یک شرکت طراحی سایت حرفه ای با گذاشتن گواهی امنیت اعتبار و امنیت سایت را افزایش می دهد. مخاطب با اعتماد کامل وارد سایت می شود و نگران سوء استفاده های آن نیست. بنابراین تسلط و تجربه طراح وب سایت در زمینه تکنیک های امنیتی و رعایت آنها، یکی از مهم ترین فاکتور های طراحی سایت است.

 استفاده از CTA یا Call To Action

یکی از نکات مهم طراحی سایت، استفاده از CTA می باشد. در سایت های موفق تجارت و خدمات الکترونیک و حتی برای تشویق مخاطبان برای خرید کالا یا انجام عملی مانند عضویت در خبرنامه ، ثبت نام ، ثبت نظر و … از CTA استفاده می‌شود. از کاربردی ترین CTAها میتوان به “همین الان دانلود کنید” ، “دریافت نوبت فوری” و … اشاره کرد. CTA ها معمولا در قالب یک دکمه هستند ولی در گرافیک های دیگر هم قابل استفاده هستند و معمولا ظاهر گرافیکی آن طوری طراحی می گردد که متمایز از المان های دیگر در صفحه باشد ولی این تمایز باید در حدی باشد که موجب اذیت مخاطبان نشود.

 

استفاده از CTA در طراحی سایت

فضای سفید (Whitespace) در عناصر مهم در طراحی سایت 

در طراحی وب سایت باید از ایجاد شلوغی و آشفتگی زیاد مطالب پرهیز کرد . سعی در ایجاد یک وب سایت مرتب و کاربر پسند برای بازدیدکنندگان با قابلیت جستجوی سریع و آسان داشته باشید. فضای سفید (Whitespace) در طراحی وب سایت کاربرد بسیار زیادی دارد و به طراح کمک بسزایی می کند. اضافه کردن یک کادر جستجو برای جستجوی آسان و سریع بازدیدکننده برای وب سایتی که دارای محتوای زیاد و صفحات زیاد می باشد، ضروری است.

خودداری از استفاده از زبانه و آکاردئون‌ها

تا حدالامکان از زبانه‌ها و جعبه محتوای قابل گسترش استفاده نکنید. با دانستن اینکه 76 درصد از بازدیدکنندگان در حال اسکن هستند می‌توانید همه چیز را در معرض دید آن‌ ها نگه دارید و از این طریق مطالب سایت را بیشتر به آن‌ها نمایش دهید بدون اینکه نیاز به کلیک کردن برای آشکار کردن چیزی باشد.

حتی در وب‌سایت آمازون نیز هیچ کدام از این زبانه‌ها و آکاردئون‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. خواندن سریع بسیار راحت‌تر از کلیک کردن است. احتمال اینکه بازدیدکننده برروی زبانه کلیک کند تا قادر به مشاهده چیزی باشد کمتر است.

استفاده از فلش‌ها به عنوان نشانه‌های بصری

برای توجه بازدیدکنندگان به محتوایی، میتوان با فلش به آن اشاره کرد.

چهره‌ها می‌توانند توجه بازدیدکنندگان را جلب کنند، اما تنها راه کنترل و هدایت چشم بازدیدکننده نیستند. حتی ممکن است فلش‌های کوچک کشیده شده با دست موثرتر از آن باشد. حتی یک پیکان ساده در تاثیر تجربه کاربری یک عنصر قدرتمند در صفحه است.

استفاده از رنگ برای فراخوانی مخاطب به اقدام

رنگ‌ ها دارای مفاهیم مختلفی از جمله احساسی و عاطفی هستند بطور مثال: رنگ قرمز معمولا به معنای لغو، عدم تایید و پیام های فوری است و رنگ سبز به منظور تایید، ثبت و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. و همچنین رنگ ها این اجازه را می دهند که بازدید کنندگان را به سوی اقدام و خرید سوق دهیم.

توصیفی بودن از کاربردی ترین عناصر مهم در طراحی سایت 

پیمایش‌ها همیشه از نظر بصری برجسته هستند، پس فرصتی برای برقراری ارتباط می‌باشند. مخاطبان به طور معمول بازدید خود را با بررسی در بالای هدر شروع می‌کنند. هر چیزی که در قسمت هدر باشد از جمله منو های شما، به احتمال زیاد دیده خواهد شد.

از پاراگراف‌های طولانی استفاده نکنید

پاراگراف طولانی با استاندارد های محتوای دیجیتال مطابقت ندارد. شکستن پاراگراف‌های طولانی هنگام تولید محتوا، فهم مطلب را بیشتر می‌کند. به طور کلی سعی کنید پاراگراف‌های طولانی‌تر از 3 یا 4 خط ننویسید.اگر طول خط بسیار طولانی باشد خواندن آن برای مخاطبان می‌تواند مشکل‌ ساز باشد.

طراحی سایت

ترتیب فهرست جزو عناصر مهم در طراحی سایت 

هنگام ثبت هر لیست در وب‌سایت خود مطالب مهم را در ابتدا و انتها قرار دهید. توجه خواننده به وسط لیست کمتر است. از آنجا که بازدیدکنندگان صفحه را اسکن می‌کنند اولین و آخرین موارد به احتمال زیاد در حافظه کوتاه مدت باقی می‌ماند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بخشی از عناصر مهم در طراحی سایت را بیان کنیم.دنیای کنونی نیازمند استفاده از امکانات اینترنت است. اگر کالایی دارید که می خواهید به بهترین شکل ممکن تبلیغ شود و یا کسب و کار خود را به صورت حرفه ای دنبال می کنید بهتر است نکات طراحی سایت حرفه ای را یاد بگیرید. رعایت نکات مهم ذکر شده در این مقاله، وب سایت شما را به یک سایت حرفه ای تبدیل می نماید و رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت.

ادامه مطلب