الگوریتم های گوگل چیست؟معرفی الگوریتم ها همراه با آموزش
برای اینکه بتوانید سئوی قوی و موثر برای سایت خود داشته باشید ، باید الگوریتم های گوگل را بشناسید .هر کدام از این الگوریتم ها مقصد متفاوتی نسبت به دیگری دارند.اما در نتیجه ی همه ی آن ها انتخاب بهترین سایت توسط کاربر است.همچنین روش های سئو سایت در سال 2010 با سئو سایت در سال 2020 بسیار فرق کرده است .این فرق ها و تفاوت ها به دلیل به روز رسانی الگوریتم های موتور های جستجوگر گوگل است. این بروز رسانی ها با هدف بهبود خواسته ی کاربران انجام میشود.
به جز بروز رسانی الگوریتم های قدیمی ، گوگل همواره الگوریتم های جدید هم معرفی میکند که هرکدام از آن ها هم مسیر متفاوتی را طی میکنند.این الگوریتم ها کاربر را در مسیر پیدا کردن هدف درست کمک میکنند.اگر میخواهید سایت شما از پیشنهاد های اولی گوگل به کاربر باشد بهتر است تا انتهای مقاله را با دقت دنبال کنید.
آنچه در این مقاله میخوانید:
الگوریتم های گوگل چه هستند؟
در تعریف عمومی ، کلمه ی الگوریتم به معنای مجموعه ای از فرمول ها که به زبان ساده و دقیق هستند به صورت مرحله به مرحله هم اجرا میشوند ، است.
این الگوریتم ها مجموعه ای از دستورات و قوانین موتور های جستجوگر گوگل برای رتبه دهی به سایت ها هستند.از این الگوریتم ها برای بهینه سازی و سئو بهتر سایت ها استفاده میکنند.این الگوریتم ها شامل یک سری معادلات و توابع ساده هستند .الگوریتم های گوگل توسط خزنده های گوگل در سایت شما بررسی میشوند.
توجه کنید زمانی که ترافیک سایت شما پایین می آید قبل از بررسی هر عنصری ابتدا باید آپدیت های الگوریتم های گوگل را بررسی کنید.
لیست کامل الگوریتم های گوگل (باغ وحش گوگل)
در واقع دو نوع الگوریتم برای گوگل وجود دارد:
الگوریتم های اصلی:این دسته در واقع هسته ی اصلی گوگل را تشکیل میدهند.که بر اساس پارامتر های متفاوت سایت های مختلف را رتبه بندی میکنند.
الگوریتم های جانبی:این دسته به صورت جانبی عمل میکند و برای شناسایی سایت های اسپم و بهینه سازی نتایج گوگل و جو کاربران کار هایی انجام میدهد.
الگوریتم ها به دو صورت بروز رسانی میشوند .نوع اول که گاها ممکن است در روز چند بار هم اتفاق بیوفتد ، بروز رسانی کوچک نام دارد.در نوع دوم الگوریتم های بزرگ گوگل هستند که به صورت سالانه آپدیت میشوند و تغییرات زیادی در آن ها به وجود می آید.
به دلیل اینکه بیشتر اسامی الگوریتم های اولیه گوگل از روی حیوانات انتخاب شده بود ، بسیاری آن را به نام باغ وحش گوگل میشناسند.
معرفی الگوریتم های گوگل
توجه کنید زمانی که ترافیک سایت شما پایین می آید قبل از بررسی هر عنصری ابتدا باید آپدیت های الگوریتم های گوگل را بررسی کنید.در ادامه مهم ترین و معروف ترین آن هارا به شما معرفی میکنیم.
1-الگوریتم پاندا یا Google Panda
برای اولین بار الگوریتم پاندا در سال 2011 معرفی و راه اندازی شد.با اینکه گوگل سال های قبل هم مشغول اراِئه ی خدمات به کاربران بود اما پاندا اولین الگوریتم رسمی در دنیای سئو محسوب میشد.پاندا در سال 2016 به هسته ی گوگل پیوست و دائما در حال بررسی سایت های مختلف است.هدف اصلی پاندا بررسی سایت هایی است که محتوای بی کیفیت دارند همچنین پایین آوردن رتبه ی این سایت ها از وظایفت مهم آن است.در واقع پانداهم مانند دیگر الگوریتم ها با هدف شناسایی سایت های اسپم و بهبود جستجوی گوگل عمل میکند.
برای ساختن محتوای باکیفیت باید با سئو آشنایی داشته باشید میتوانید از مقاله ی سئو چیست؟ استفاده کنید.
2-الگوریتم بوستون یا Google Boston
بوستون از اولین الگوریتم هایی بود که گوگل در سال 2003 در یک کنفرانس آن را به صورت رسمی معرفی کرد.در واقع بوستون روند بررسی مطالب را به صورت ماهانه یا زودتر انجام میدهد.تا به امروز آپدیت های زیادی روی بوستون انجام شده است به طوری که امروزه خیلی به ها فکر انتشار محتوا به طور دائم و روزانه هستند.
3-الگوریتم پنگوئن یا Google Penguin
4-الگوریتم فلوریدا یا Google Florida
5-الگوریتم مرغ مگس خوار یا Google Hummingbird
این الگوریتم توانایی بسیار خاص و تاثیرگذار نسبت به دیگر الگوریتم ها دارد که در سال 2013منتشر شد .همچنین نسبت به مدل های قدیمی تغییر زیادی نداشته است.مرغ مگس خوار نزدیک به 90 درصد از نتایج گوگل را تحت تاثیر خود قرار داده است.برای بهینه سازی سرچ ها و رهایی از سایت های اسپم و بی ربط و تبلیغات گوگل از پر سرعت ترین پرنده ی باغ وحش خود استفاده کرده است .در اصل مرغ مگس خوار تمرکز زیادی بر روی مفهوم عبارت هایی که کاربران سرچ میکنند دارد.در واقع با دیدن هر کلمه تمام کلمات مترادف و مرتبط را پیدا میکند و شمارا به خواسته تان میرساند.در نهایت این مرغ روابط معنایی بین کلمات رت کشف میکند و شبکه معنایی برای هر سرچ شما میسازد.
6-الگوریتم جستجوی کلی یا Google Universal Search
الگوریتم جست و جوی کلی در سال 2007 توسط گوگل برای آسان شدن کار برای کاربران راه اندازی شد.که به عنوان یکی از بهترین بروزرسانی های گوکل هم به حساب می آید.این الگوریتم باعث تفکیک هرکدام از نتایج سرچ کاربران میشود .یعنی بعد از سرچ شما دسته بندی های عکس، ویدیو ، فروشگاه و…. را مشاهده میکنید و وقت کمترین برای پیداکردن هدف خود صرف میکنید.
7-الگوریتم دزد دریایی یا Algorithm
وظیفه ای که این الگوریتم انجام میدهد کاملا با اسمش همخوانی دارد.الگوریتم دزد دریای در سال 2012 منتشر شد با هدف جلوگیری از کپی مطالب سایت ها توسط سایت های دیگر و با دزدی ادبی در گوگل مبارزه میکند.به طوری که برای سایت هایی که محتوای تکراری و کپی منتشر کنند امتیاز منفی در نظر میگیرد.دزد دریایی از سایت هایی در زمینه دانلود کتاب ، فیلم یا موزیک را که بدون عنوان تکراری فعالیت میکنند تحت تاثیر قرار میگیرد.
8- الگوریتم کبوتر یا Google Pigeon
9-الگوریتم موش کور یا Possum
10-الگوریتم کافئین یا Google Caffeine
11- الگوریتم گورخر
این الگوریتم وظیفه ی نظارت بر روی سایت های فروش اینترنتی را دارد.در اصل این اسم از خط های سیاه و سفید گورخر که حشرات را دور میکند الهام گرفته شده است. زیرا این الگوریتم هم دور کننده و نابود کننده ی سایت های فروش اینترنتی کلاه برداری است.گورخر حواسش به تمام سایت های فروشی است. داشتن بارکد برای همه ی کالاهاو طراحی ریسپانسیو و استفاده از کوپن های تخفیف راه هایی است برای تشویق خریداران به سمت فروشگاه اینترنتی شما همچنین مواردی هستند که این الگوریتم به آن ها توجه میکند.
12-الگوریتم رنگ برین یا Google RankBrain
13-الگوریتم Mobilegeddon
14-الگوریتم Intrusive Interstitial Penalty
15-الگوریتم Google BROAD CORE
17-الگوریتم Google MEDIC UPDATE
18-الگوریتم فرد یا Google Fred
19-الگوریتم Google Knowledge Graph
20-الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance
رقص گوگل در صفحات سایت ها اتفاق می افتد .در واقع گوگل سایت ها و صفحات جدید خود را چندین بار جابه جا میکند تا رفتار کاربران را نسبت به تعداد کلیک ها و مدت زمانی که کاربر در صفحه میماند را بررسی کند تا رتبه ی مناسبی به صفحه بدهد.
گاهی اوقات این الگورتیم در صفحه ی جدیدی اتفاق می افتد تا به آن فرصت گرفتن رتبه بالا را بدهد.با دریافت رتبه بالا قطعا کاربران بیشتری هم جذب سایت میشوند.
میتوانید مقاله ی روش های کاهش رتبه ی الکسا را هم مطالعه کنید.
21-الگوریتم برت یا BERT Algorithm
الگوریتم برت بزرگ ترین تغییر در 5 سال گذشته معرفی شده است که بر روی بیشتر سایت های دنیا تاثیر گذاشته است . آمار آن از هر 10 سایت یکی است.برت شبیه به الگوریتم رنک برین عمل میکند و ماشین یادگیری است.روش وابسته به شبکه عصبی است که برای پردازش زبان طبیعی ساخته شده است.خود کلمه ی BERT هم به معنی Bidirectional Encoder Representations from Transformers است . برت توانایی این را دارد که با توجه به کلمه ی قبلی و بعدی به معنای کلمه پی میبرد.در واقع از روابط استفاده میکند.
22-الگوریتم پیشنهاد گوگل یا Google Suggest
23-فاکتور Page experience
این فاکتور جدید ترین اقدام گوگل است که قرار است در سال 2021 راه اندازی و منتشر شود.برای تجربه ی کاربران نسبت به سایت شما طراحی شده است.
تأثیر الگوریتم ها روی رتبه بندی و نتایج سایت
با توجه به این که تعداد بسیار زیادی محتوا در گوگل وجود دارد و هنگام سرچ امکان این وجود ندارد که تمام محتوا های مرتبط نمایش داده شود ، پس مرتبط ترین و بالاترین رتبه بین آن ها انتخاب میشود و نمایش داده میشود.هم باعث آسانی جستجو و صرف جویی در زمان میشود.
برای دسته بندی هر صفحه از سایت گوگل از خزنده یا اسپایدر های خود استفاده میکند . این ابزار ها در بین صفحات سایت ها میخزند و در نهایت یک لیست از عبارت هایی که سرچ میشوند را میسازند.هدف اصلی آن ها نمایش بهترین گزینه و مرتبط ترین با کلمه ی کلیدی سرچ شده است.در نتیجه مشخص میشود که هر سایت چه جایگاه و رتبه ای در گوگل دارد و یک رنک به آن اختصاص داده میشود.
زمانی که یک عبارت در گوگل سرچ میشود هزاران نتیجه برای آن پیدا میشود .اما گوگل از تریغ الگوریتم هایی که دارد تصمیم میگیرد کدام آن ها نمایش داده شود و با چه نظم و ترتیبی باشد .محتواها از اصلی ترین سرمایه های گوگل به حساب می آیند و با آن ها شبیه به دانش آموزان یک مدرسه رفتار میکند. آن ها را منظم و رتبه بندی میکند .
همچنین میتوانید مقاله ی الگوریتم تجربه ی کاربری گوگل را برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.