لینک سایت واید sitewide چیست و چه تاثیری بر سئو دارد+مزایا،معایب و استراتژی

بازدید: 90 بازدید

لینک Sitewide چیست؟

لینک سایت واید sitewide به لینک‌هایی گفته می‌شود که در تمامی صفحات وب سایت تکرار می‌شود. مثلاً لینک‌های فوتر یا لینک‌های ستون کناری، و یا منو. بسته به تعداد صفحات وب سایت، لینک sitewide می‌تواند تا هزاران بک‌لینک را به وب سایت مقصد ایجاد کند. لینک‌ سایت واید SiteWide یعنی لینکی در کل وب سایت پخش شده و وجود دارد، مثلاً لینک در فوتر یک نوع لینک سایت‌واید است. هدف اصلی آنها گرفتن بک لینک برای سایت‌های دیگر است. گوگل نیز این مسئله را تشخیص داده و از همین رو به آن به چشم اسپم نگاه می‌کند.

لینک sitewide چیست

آنچه در این مقاله میخوانید:

  1. لینک sitewide در کجا قرار دارد
  2. لینک sitewide در سئو چیست
  3. تاثیر بک لینک sitewide در سئو 
  4. آیا بک لینک sitewide به سئوسایت آسیب میزنند
  5. بهترین و طبیعی ترین راه دریافت لینک های sitewide 
  6. مزایا و معایب بک لینک sitewide 
  7. جلوگیری از جریمه گوگل هنگام استفاده از sitewide 
  8.  لینک های sitewide  در چه مواقعی به ضرر سایت است
  9. 6استراتزی لینک sitewide 
  10. ابزار های کنترل و ارزیابی لینک های sitewide 
  11. نظر جان مولر، کارشناس ارشد گوگل درمورد sitewide 

لینک sitewide در کجا قرار داده میشود؟

لینک سایت واید sitewide بیشتر در ساید‌بار و فوتر سایت‌ها قرار داده میشود. اهمیت آن از زمان تغییر الگوریتم پنگوئن زیاد شد یعنی پیش از آن برای اکثر محتواهایی که در سایت‌ها قرار داده میشد از هر سایتی که مقدور بود لینک گرفته میشد و لینک سایر سایت‌ها با انکرتکست‌های متفاوت در سایدبار و فوتر سایت‌ها دیده میشود.

لینک سایت واید
در این تصویر لینک های سایت واید را مشاهده میکنید.

لینک sitewide در سئو چیست؟

از زمانی که الگوریتم پنگوئن معرفی شد، بک لینک‌ها به انواع و اقسام مختلفی تقسیم شدند و بنا به کاربردی بودن یا اسپم بودنشان در یکی از دو دسته کلاه سیاه یا کلاه سفید جای گرفتند. بک لینک‌هایی که در مزرعه‌ لینک قرار داشتند، بک لینک‌های مبادله شده، بک لینک در شبکه خصوصی وبلاگ و اینک بک لینک سایت واید sitewide که در آپدیت جدید پنگوئن – که برخی سایت‌ها از آن به عنوان پست پنگوئن یاد کرده‌اند – تعیین تکلیف شده است.

تاثیر بک لینک sitewide در سئو:

سایت‌واید لینک‌ها به شرطی که طبیعی و مرتبط با حوزۀ کاری شما باشند، بد نیستند.

با همه اینها سوالی که مطرح می‌شود این است که گرفتن لینک Sitewide امتیاز خاصی برای سئوی سایت ما ایجاد می‌کند؟ هرچند بک لینک سایت واید Sitewide باعث می‌شود بتوانید به اندازه تعداد کل صفحات سایت مبدا، لینک برای سایت‌تان بگیرید، اما واقعیت این است که گوگل به لینک‌هایی که در برخی قسمت‌های سایت قرار گرفته باشند، توجه کمتری نشان داده و وزن کمی برای آنها در نظر می‌گیرد. از جمله این قسمت‌ها، هدر، فوتر و ستون جانبی سایت است. در واقع می‌توان گفت شاید در مواردی لینک سایت واید ضرری به سئوی سایت شما وارد نکند، اما مزیت چندانی‌هم نمی‌تواند فراهم کند.

آیا بک لینک Sitewide به سئوی سایت آسیب می‌زند؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به این سوال پاسخ بدهیم، باید بگوییم «بله». ولی با یک نکته ظریف وجود دارد. بدترین نوع لینک سایت واید Sitewide لینک‌هایی هستند که با «عین کلمه کلیدی» یا به‌طور کاملاً آشکار و غیرطبیعی به سایت ما لینک می‌شوند. لینک‌های غیرطبیعی Sitewide می‌توانند باعث جریمه شدن و آسیب های جدی به سئوی سایت می‌شود، اگر:

  • لینک‌های Sitewide با کلمات کلیدی اصلی به صفحه اصلی سایت ما هدایت شوند
  • از لینک‌های Sitewide بیش از حد و در سایت‌ها و بلاگ‌های غیر مرتبط استفاده کنیم
  • تعداد لینک‌های سایت واید از تعداد لینک‌های طبیعی سایت بیشتر باشد
  • بهترین و طبیعی‌ترین راه دریافت لینک‌های سایت واید
لینک های سایدبار در سایت
نمونه لینک های سایدبار در سایت

بهترین و طبیعی‌ترین راه دریافت لینک‌های sitewide

ساده‌ترین راه در مواجهه با لینک‌های سایت‌واید این است که از برچسب نوفالو برای آنها استفاده کنید. با این کار گوگل هیچ حساسیتی روی آنها نشان نمی‌دهد. اما نوفالو کردن لینک تنها راه طبیعی نشان‌ دادن لینک‌های سایت‌واید نیست، بلکه شما می‌توانید با استفاده از توصیه‌های زیر، لینک سایت سایت واید Sitewide را بدون نوفالو کردن به کار ببرید:

از نام برند برای انکرتکست استفاده کنید

هنگام استفاده از لینک Sitewide بدترین کار، استفاده از کلمات کلیدی به عنوان انکرتکست لینک است. این کار یک رفتار اسپم‌گونه به حساب می‌آید و تقریبا گوگل را مطمئن می‌کند که لینک مربوطه غیرطبیعی ساخته شده است. به جای استفاده از کلمه کلیدی به عنوان انکرتکست، بهتر است از نام برند مربوطه یا حتی نام خود سایت استفاده کنید.

از سایت‌های مرتبط لینک Sitewide بگیرید

سایتی که لینک Sitewide می‌دهد و سایتی که لینک Sitewide می‌گیرد، باید حوزه کاری بسیار نزدیکی به هم باشند. اگر دو سایتی که بهم لینک شده‌اند، زمینه کاری مرتبط با هم نداشته باشند، گوگل نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد. در واقع الگوریتم پنگوئن به دنبال لینک‌های غیرمرتبط و غیرطبیعی می‌گردد و هنگامی که لینک Sitewide بین دو سایت غیرمرتبط ببینید، هر دو سایت را جریمه می‌کند.

بک لینک به شرکت طراح سایت در فوتر

یکی از بیشترین لینک‌هایی که در فوتر سایت‌ها تکرار می‌شود، لینک شرکت طراحی کننده سایت است. این سایت‌ها برای اینکه از جریمه سایت‌واید در امان بمانند بهتر است در متن محتوای سایت بک لینک بگیرند مگر اینکه سایتی که طراحی کرده‌اند مرتبط با حوزه کاری خودشان باشد. در این صورت می‌توانند از قانون ارتباط موضوعی استفاده کرده و لینک سایتشان را در فوتر بگذارند.
البته توجه داشته باشید که در این موارد از اسم برندتان به عنوان انکرتکست استفاده کنید.

بک لینک به سایت‌های مفید و مرتبط در فهرست کنار وبلاگ‌ها

این نوع بک لینک‌ها برای کاربران خیلی مفیدند و نباید جزء بک لینک‌های اسپم به حساب بیایند. احتمال اینکه بک لینک به یک دامنه معتبر و مرتبط با موضوع سایت اثر منفی بر رتبه سایت داشته باشد نیز بسیار پایین است. پس حتی می‌توانید لینک‌های فهرست کناری یا blogroll link را بخرید به شرط اینکه سایتی که به شما لینک می‌دهد معتبر بوده و موضوعی شبیه به سایت شما داشته باشد. با این شرایط گوگل به شما مشکوک نخواهد شد.

شما میتوانید برای لینک سازی از افزونه لینک دهی خودکار کلمه کلیدی وردپرس استفاده کنید.

مزایا و معایب بک لینک sitewide

در این قسمت به مزایا و معایب سایت واید میپردازیم..

مزایا استفاده از بک لینک Sitewide:

وقتی از یک سایت مرتبط و باکیفیت بک لینک سایت‌واید دریافت می‌کنید، درواقع به گوگل نشان می‌دهید که سایت شما نیز از نظر محتوایی کیفیت بالایی دارد و می‌تواند به کاربران در موضوع مرتبط کمک کند.
اگر از بک لینک استفاده نکنید، گوگل متوجه می‌شود اعتبار و کیفیت کافی برای دریافت لینک خارجی از سایت‌های معتبر را ندارید. برعکس با استفاده از بک لینک‌های طبیعی Sitewide می‌توانید در بهبود رتبه خود در SERP موثر باشید.
شما با استفاده از قرار دادن این نوع بک لینک‌ها در سایت خود (مثل لینک دادن به طراح یا برنامه نویس) می‌توانید از وبسایت مقابل نیز درخواست کنید که لینک شما را قرار دهد.

معایب استفاده از بک لینک‌های Sitewide:

ممکن است سایتی که به آن لینک داده‌اید، محتوای هرزنامه یا نامناسب قرار دهد یا دامنه را به شخص دیگری واگذار کند. در این صورت گوگل اعتبار وبسایت شما را برای به خطر انداختن حریم کاربران کاهش می‌دهد.
اگر تعداد لینک‌های Sitewide زیادی در داخل سایت خود قرار می‌دهید، باید مراقب باشید تا سایت شما به عنوان اسپم شناسایی نشود.
درصورتی که تعداد بک لینک‌های طبیعی سایت از لینک‌های سایت‌واید کمتر باشد، وبسایت با احتمال کاهش رتبه توسط گوگل مواجه خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید دلایل رایج کاهش رتبه و ترافیک را مطالعه کنید.
اگر انکرتکست بک لینک‌ Sitewide دقیقا کلمه کلیدی صفحه‌ای باشد که به آن لینک داده شده، امکان آسیب رسیدن به سئوی سایت زیاد می‌شود.

جلوگیری از جریمه گوگل هنگام استفاده از لینک‌های Sitewide

 رعایت دو نکته ضروری می‌تواند مانع از جریمه شدن شما به خاطر استفاده از لینک سایت‌واید شود:

  • از اسم برند به عنوان انکرتکست استفاده کنید.
  • بک لینک را در سایت‌های با موضوع مشابه قرار دهید.

اگر این دو مورد را رعایت کنید می‌توانید به راحتی در بخش‌هایی از سایت که sitewide محسوب شده و در تمام صفحات یک سایت تکرار می‌شوند بک لینک‌هایتان را قرار دهید. البته توجه داشته باشید که بعضی لینک‌ها ماهیتشان به گونه‌ای است که باید در همه صفحات سایت تکرار شوند، مانند لینک‌های زیر:

  • «حق کپی رایت محفوظ است»
  • «سیاست حفظ حریم خصوصی»
  • وب‌سایت‌های دیگری که همگی متعلق به شما هستند (به شرط اینکه از نظر موضوعی مرتبط باشند)

این لینک‌ها از نظر گوگل کاملاً طبیعی هستند و مشمول جریمه sitewide نمی‌شوند.

جزیمه گوگل برای سایت واید

لینک‌های sitewide در چه مواقعی به ضرر سایت شما هستند؟

بروزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن گوگل همواره به مقابله با اقدامات لینک‌سازی غیرطبیعی پرداخته‌اند. معمولا با انتشار هر بروزرسانی، تعدادی از سایت‌هایی که رتبه‌های خوبی هم در نتایج جستجو بدست آورده‌اند، پنالتی می‌شوند و جایگاه خود را از دست می‌دهند. یک از مهمترین دلایل چنین اتفاقی، لینک‌سازی غیرطبیعی است که لینک‌های سایت‌واید همیشه کاندید خوبی برای قرار گرفتن در جمع لینک‌های غیرطبیعی بوده و هستند.

با این 6 استراتژی لینک Sitewide تضمینی بسازید

اگر همچنان نگران این موضوع هستید که لینک Sitewide ممکن است علیه سئو سایت ما کار کند، چند استراتژی مهم به شما می‌آموزیم که می‌توانید برای ساخت لینک Sitewide تضمینی آنها را دنبال کنید:

1. همیشه بهترین روش‌های لینک سازی را بیاموزیم

ما باید از بهترین شیوه‌های لینک سازی استفاده کنیم و در این مورد بروز بودن دانش سئوی خارجی بسیار مهم است. سعی کنیم برای لینک سایت‌واید بهترین روش‌های لینک سازی را بیاموزیم، آنها را با انکرتکست‌های مناسب لینک کنیم و مطمئن شویم که نسبت به لینک‌هایی که در آن دامنه استفاده شده، متمایز هستند.

2. از سایت‌های با محتوای مرتبط بک لینک Sitewide بگیریم

مطمئن شویم که دامنه سایتی که انتخاب کرده‌ایم، به سایت هدف مرتبط بوده و موضوعات مشابهی را پوشش می‌دهد. باید برای گوگل واضح باشد که ما و سایت لینک دهنده در یک راستا تولید محتوا می‌کنیم.

3. از سایت‌های معتبر لینک Sitewide بخریم

برای خرید لینک سایت‌واید به سراغ سایت‌های معتبر برویم. این سایت‌ها محتوای اسپم کمتری دارند، رابطه گوگل با آنها خوب است، بازدیدهای زیادی دارند و لینک دادن این سایت به ما، برای گوگل قابل توجیه است.

4. در استفاده از لینک‌های Sitewide زیاده روی نکنیم

از لینک‌های Sitewide به‌ اندازه کافی استفاده کنیم. اگر به‌ طور منظم لینک‌های Sitewide جدید اضافه کنیم، گوگل را حساس خواهیم کرد. حتی اگر سایت‌های معتبر متنوعی برای لینک سایت‌بار پیدا کرده‌ایم، باز هم سعی کنیم به مرور این کار را انجام دهیم و از آنها به‌ طور محدود استفاده کنیم.

5. بک لینک‌های قدیمی و بی کیفیت را پاک کنیم

قبل از شروع فرآیند استفاده از لینک‌های Sitewide حتماً با کمک ابزارها، بک لینک‌های قدیمی را پیدا کرده و Disavow کنیم. با این کار پرونده پیشینه ما برای گوگل پاک خواهد بود و کمتر احتمال دارد که بک لینک Sitewide ما را اسپم تلقی کند.

6. در مورد دامنه‌ای که می‌خواهیم از آن لینکsitewideبگیریم، تحقیق کنیم

درباره دامنه سایتی که می‌خواهیم از آن بک لینک بخریم، تحقیق کنیم. اعتبار دامنه آن چقدر است؟ آیا پیشینه‌ی مثبتی دارد؟ در طول روز چقدر ترافیک دارد؟ درباره نحوه ایجاد و مدیریت بک لینک‌ها در این سایت دقت کنیم و مراقب هرگونه روش یا مورد مشکوک باشیم.

ابزارهای کنترل و ارزیابی لینک‌های sitewide

برای بررسی وضعیت لینک‌های Sitewide ابزارهای مختلفی وجود دارد، ولی 2 ابزار کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانیم با کمک آنها به‌طور منظم وضعیت لینک ای سایت‌واید را بررسی کنیم. این ابزارها عبارتند از:

Google Search Console

اولین و بهترین ابزار، Search Console است. سرچ کنسول قابل اطمینان‌ترین پلتفرم رصد وضعیت لینک‌های سایت است. از طریق بخش Links می‌توانیم وضعیت ایندکس بک لینک‌ها را بررسی کنیم. استفاده از گوگل سرچ کنسول رایگان است.

MOZ Link Explorer

ابزار Link Explorer دقیق‌ترین ابزار بررسی ایندکس لینک‌های Sitewide است. بخش link expelor به‌طور دقیق تعداد، نام دامنه و اعتبار دامنه‌هایی که به سایت ما لینک داده‌اند، نمایش می‌دهد. برای استفاده از ماز، باید اکانت یک ماهه نسخه حرفه‌ای آن را تهیه کنید.

نظر جان مولر ، کارشناس ارشد گوگل در مورد sitewide لینک ها

جان مولر، کارشناس ارشد گوگل، اظهار داشته که لینک‌های سایتی به صورت خودکار به عنوان یک الگوی لینک‌دهی غیرطبیعی یا تلاشی برای اسپم در نظر گرفته نمی‌شوند. وی توضیح می‌دهد که هیچ دلیلی وجود ندارد که به این نکته پی ببریم که این نوع لینک‌ها می‌توانند به ضرر یک وب‌سایت باشند:

“به طور کلی، اگر این لینک‌ها به عنوان لینک‌های معمولی و طبیعی، به محتوای شما اشاره کنند، توصیه می‌شود تا اجازه دهید این لینک‌ها به طور طبیعی در جریان بمانند. این رویکرد بهبود کارایی در فضای اینترنت است. افراد به محتوای شما لینک می‌دهند. از این رو، این لینک‌ها را به عنوان منابع معتبر معرفی می‌کنند.”

لذا این اظهارات جان مولر نشان می‌دهد که لینک‌های سایتی به خودی خود نباید به عنوان علامتی از الگوی لینک‌دهی غیرطبیعی تلقی شوند و در صورتی که این لینک‌ها به طور طبیعی و بر اساس ارتباطات و محتوا ایجاد شده باشند، نباید نگرانی در مورد آنها داشته باشید. این نکته به ویژه برای کارشناسان بهینه‌سازی موتورهای جستجو اهمیت دارد.

سخن پایانی

سایت واید در ظاهر امتیاز بزرگی برای یک سایت به نظر می‌رسد، اینکه بتوانید تعداد زیادی لینک به ازای صفحات مختلف یک وب سایت داشته باشید، برای هر مدیر سایت یا سئوکاری جذاب و موردنیاز است. اما چنین لینک‌هایی در واقع یک خطر بزرگ برای سایت به شمار می‌آیند و به راحتی می‌توانند سایت را پنالتی کنند. یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، بک لینک‌سازی در این بخش‌ها است که تعداد زیادی بک لینک را (به تعداد صفحات سایت) به سایت دیگری می‌دهند. بک لینک‌سازی مانند سابق یک تاکتیک مرده باشد و در حال حاضر استراتژی لینک‌سازی باید آگاهانه برنامه ریزی و آنالیز شود. ناآگاهی از بهترین روش‌ها ممکن است به شما آسیب بزند.

ادامه مطلب