تفاوت عنوان سئو با تیتر اصلی چیست؟ + تأثیر آن‌ها

بازدید: 246 بازدید

آیا دانستن تفاوت عنوان سئو با تیتر اصلی اهمیت دارد؟

تفاوت عنوان سئو با تیتر اصلی اهمیت زیادی دارد. اگر کاربرد هر دو آن‌ها را بدانید می‌توانید موضوع محتوای خود را برای کاربر جذاب کنید و در کنارش محتوایتان را برای ربات گوگل قابل فهم کنید . برای دانستن این موضوع با توسعه دهندگان وردپرس همراه باشید.

تیتر اصلی چیست؟

این تیتر یک تگ HTML است که با نام H1 هم شناخته می‌شود. تیتر اصلی عنوان محتوا را برای ربات گوگل مشخص می‌کند. تیتر اصلی‌ترین بخش یک محتوای تولیدشده است و تأثیرات زیادی بر سئو سایت خواهد گذاشت. موضوعی که باید به آن دقت کرد این است که تگ H1 در هر صفحه باید یکبار مورد استفاده قراربگیرد و بیش از آن یک اشتباه است.

بعضی استانداردها در وب وجود دارد که مانعی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد. برای مثال شما می‌توانید از تیتر H1 به دفعات نامحدودی در صفحات وبسایت خود استفاده کنید ولی قطعا اینکار اصولی نیست. تگ H1 برای گوگل اهمیت خیلی زیادی دارد. همانطور که در بالا گفتیم ما با تیتر H1 خود به گوگل می‌گوییم که موضوع محتوای ما  چیست. بهتر است تیتر H1 خود را به نحوی انتخاب کنید که خصوصیات زیر را با خود داشته‌باشد:

  • کاربر با خواندن آن موضوع محتوا را متوجه شود.
  • اندازه مناسبی داشته‌باشد،یعنی نه خیلی کوتاه باشد و نه خیلی بلند.
  • کلمات کلیدی را در خود داشته‌باشد.
  • برای مخاطبان جذاب باشد.

تصویر زیر فیلدی را نشان می‌دهد که شما در وردپرس تیتر محتوای خود را در آن قرارمی‌دهید.

تفاوت عنوان سئو با تیتر اصلی

عنوان سئو چیست؟

عنوان سئو دقیقا همان متن آبی رنگی است که شما در نتایج جستجوی گوگل مشاهده می‌کنید. این به کاربر کمک می‌کند تا در هنگام جستجو گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کند. عنوان سئو یکی از تگ های زبان مرجع HTML است که در قالب 50 تا 60 کاراکتر محتوای یک صفحه وب را برای کاربران مشخص می‌کند.

عنوان سئو را باید به گونه‌ای بنویسید که کلمه کلیدی در ابتدا قراربگیرد.

در وب سایت‌های وردپرسی به راحتی می‌توان فیلد عنوان سئو را پر کرد. برای این کار هم در تنظیمات خود وردپرس و هم به کمک افزونه‌های کمکی وردپرس مانند افزونه  YOAST می‌توانید عناوین صفحات خود را تنظیم نمایید. تصویر زیر جایی است که شما در آن عنوان سئو خود را می‌نویسید.

اهمیت عنوان سئو در ورودی سایت

نکات مهم در انتخاب عنوان سئو

بهتر است نکات زیر را رعایت کنیم تا عنوانی داشته‌باشیم که هم از نظر کاربران و هم از نظر ربات‌های گوگل مناسب و جذاب است.

  • قبل از نوشتن عنوان سئو نیازهای مخاطبین هدف خود را پیدا کنید.
  • حداقل 10 وبسایت رقیب خود را مشاهده و چک کنید.
  • در عنوان سئو حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • عنوان سئو باید در یک جمله بتواند مفهوم کلی محتوای شما را به کاربر منتقل‌کند.
  • در عنوان سئو باید از تعداد کاراکترهای مجاز استفاده شود.
  • سعی کنید در عنوان سئو از کلمات جذاب استفاده کنید.
  • برای صفحات فروش محصول حتما از کلماتی مثل قیمت، استعلام قیمت، گارانتی، خدمات پس از فروش استفاده شود.
  • کاربر را تشویق به کلیک‌کردن کنید.

تفاوت عنوان سئو با تیتر اصلی

تفاوت عنوان سئو با تیتر H1 این است که تیتر شما برای افرادی است که وبسایتتان را می‌شناسند و هر روز به آن سر می‌زنند. اما عنوان سئو متعلق به افرادی است که در گوگل جستجو کرده و به محتوای شما می‌رسند. پس هر دو فیلدهای مهمی هستند که باید با دقت فراوان پر شوند. لازم نیست عنوان تیتر با عنوان سئوی شما یکی باشد. ولی در هر دو حتما کلمات کلیدی خود را بنویسید.

در واقع عنوان سئو شما باعث می‌شود مخاطبان جذب سایت شما شوند و روی محتوای شما کلیک کنند. ولی تیتر H1 معرف موضوع محتوای شما به ربات های گوگل است.

هدف عنوان سئو و تیتر اصلی

بسیار اهمیت دارد که بدانید عنوان سئو شما هدف یکسانی با تیتر و صفحه شما ندارد. تیتر H1 برای مردمی است که از قبل در سایت شما حضور دارند. این عنوان به آن ها می‌گوید که هر پست و صفحه درباره چیست. از طرف دیگر، عنوان سئو برای افرادی است که هنوز در وبسایت شما حضور نیافته‌اند. این عنوان به مردم در موتورهای جستجو نشان داده می‌شود. هدف عنوان سئو این است که مردم روی محتوای شما کلیک کنند. وارد سایتتان شوند و پست و مقاله شما را بخوانند و یا محصولی را خریداری کنند.

هدف تیتر H1 محتوای شما این است که موضوع و کلمه کلیدی محتوای شما را به ربات گوگل بشناساند. وقتی ربات گوگل وارد وبسایت شما می‌شود اولین چیزی که چک می‌کند همین تیتر H1 شما است.

تأثیر عنوان سئو و تیتر اصلی در سئو سایت

عنوان سئو  و تیتر H1، هر دو تأثیری بر سئو سایت می‌گذارند. در ادامه به صورت جداگانه تأثیر هر کدام را توضیح می‌دهیم.

عنوان سئو

اولین برداشت بسیاری از افراد از صفحه شما با دیدن عنوان سئو شکل می‌گیرد. پس برای کاربر عنوان سئو شما مهم است. تعداد کلیک‌های کاربران روی سئو سایت شما تأثیر می‌گذارد. عنوان سئو در آپدیت‌های قدیمی موتور جستجوی گوگل به صورت مستقیم بر روی رتبه بندی صفحات وب سایت تاثیر گذار بود. اما در حال‌حاضر با آپدیت های جدید الگوریتم گوگل این تگ به شکل مستقیم برای رتبه بندی صفحات وب سایت شما تاثیر گذار نیست. اما تاثیر غیرمستقیم و مهمی بر روی جذب ورودی بیشتر برای صفحات وب و بالا بردن تعداد کلیک سایت دارد.

تیتر اصلی

تیتر H1 شما همان اول مورد توجه گوگل قرارمی‌گیرد و تأثیر زیادی بر سئو شما می‌گذارد. تیترها تاثیر خوبی بر روی سئو دارند اما دلیل اصلی آن تاثیری است که بر روی مخاطب شما می‌گذارد. یادتان باشد اول کاربر بعد موتور جستجو. اگر کاربران احساس رضایت داشته باشند مطمئن باشید رتبه خوبی در گوگل نیز کسب می‌کنید. تیترها در نوشته وردپرس را تنها زمانی به کار ببرید که مطمئن هستید کاربران‌تان را به اصل موضوع هدایت می‌کنید و آن‌ها را از سردرگمی نجات می‌دهید.

این درست است که این تگ از اهمیت زیادی در نزد گوگل برای سئو سایت برخوردار است اما استفاده مکرر از آن می‌تواند لطمه زیادی به سئو سایت وارد کند. همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم با انتخاب صحیح و مناسب تگ H1 به گوگل این را ثابت می‌کنیم که موضوع اصلی محتوای تولید شده ما شامل چه چیزهایی است که هر چه این تیتر و عنوان شاخص‌تر باشد مخاطبان بیشتری را به سمت خودش جذب می‌کند.

جمع‌بندی

به طور خلاصه این دو مفهوم مکمل یکدیگر  و پر اهمیت هستند. برای سئو و بهینه کردن سایت باید هر دو فیلد را به درستی پر کرده باشیم.

اگر به تکنیک‌های سئو محتوا علاقه‌مند هستید این مطلب را از دست ندهید.

ادامه مطلب