بهینه‌سازی هدف جستجوی کاربر+ روش‌ها و نکات

بازدید: 251 بازدید

بهینه‌سازی هدف جستجوی کاربر چیست؟

هدف جستجو به معنای همان قصد کاربر از جستجوی چیزی است. یکی از اصلی‌ترین عناصر رتبه‌بندی در صفحه نتایج گوگل برآورده‌کردن هدف جستجو است. صفحات برای سئو شدن باید علاوه بر بهینه‌سازی کلمات کلیدی، برای هدف جستجوی کاربر نیز بهینه شوند؛ زیرا هدف جستجو، دلیل اصلی کاربر برای جستجوی کلمه کلیدی است. بنابراین شما باید یادگیری روش‌ها و نکات بهینه‌سازی هدف جستجوی کاربر را در اولویت خود قرار دهید.

با توسعه دهندگان وردپرس همراه باشید تا با نکات و روش‌های بهینه سازی هدف جستجوی کاربر آشنا شوید.

روش‌ها و نکات بهینه‌سازی هدف جستجوی کاربر

اکثر کسب‌وکارها برای انجام سئو یک هدف نهایی دارند؛ آنها می‌خواهند در معرض دید مخاطبان گوگل قرار بگیرند. برای اینکه شما بتوانید در معرض دید کاربران گوگل قرار بگیرید لازم است که محتوای خود را برای هدف کاربر بهینه کنید؛ در این صورت شما در نتایج اولیه‌ی موتورهای جستجو قرار می‌گیرید و مخاطبان هدف شما، وبسایت شما را می‌بینند. بنابراین دانستن نکات و روش‌های بهینه سازی برای هدف جستجو مهم است. این نکات عبارتند از:

  1. شناسایی هدف جستجو
  2. بررسی نتایج SERP
  3. بهینه سازی برای هدف پنهان کاربر
  4. مطابقت تگ‌های عنوان یا توضیحات متا با هدف
  5. بررسی ویژگی‌های SERP
  6. توجه به الگوریتم E.A.T
  7. بررسی CTA  
  8. چکیده

برای اینکه بتوانید محتوای خود را برای هدف جستجو بهینه کنید به بررسی دقیق این نکات می‌پردازیم.

1.شناسایی هدف جستجوی کاربر

اولین و ساده‌ترین نکته این است که شما باید هدف جستجو را بدانید و محتوای خود را مطابق با آن تولید کنید. زمانی که شما هدف جستجو را بدانید می‌توانید یک طبقه‌بندی داشته‌باشید که به شما در تولید محتوای بهینه‌ شده کمک خواهدکرد.

اهدف جستجو عمدتا 3 نوع هستند؛ هدف ناوبری، هدف اطلاعاتی و قصد معامله. منظور از هدف ناوبری این است که کاربران در جستجوی یک وبسایت خاص هستند. در هدف اطلاعاتی، کاربران به دنبال آموزش و یادگیری هستند و در قصد تجاری کاربران قصد خرید چیزی را دارند.

2.بررسی نتایج SERP

بسیاری از شماها ممکن است به ابزارهای تحقیق وابسته شده‌باشید و از صفحه SERP غافل باشید؛ اما توجه داشته‌باشید که برای اطلاع از نیازهای مردم باید نتایج SERP را بررسی کنید. گاهی اوقات پیش می‌آید که تصور شما با نیازهای مردم بسیار متفاوت است و همان محصول یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید می‌تواند به راحتی نیازهای کاربران را رفع کند. همچنین شما باید وبسایت‌هایی که قبلا رتبه‌بندی شده‌اند را بررسی کنید؛ برای مثال باید به نوع محتوا و صفحه‌ی آنها دقت کنید. پس از اینکه وبسایت‌ها را بررسی کردید به این دقت کنید که وبسایت شما در چه معیارهایی با وبسایت رقیب مقایسه می‌شود. سعی کنید ویژگی‌های منحصر به فردی را نسبت به رقبا ارائه دهید.

گاهی پیش می‌آید که محتوایی که هدف جستجو را برآورده می‌کند را فراموش کرده اید. حتی گاهی ممکن است که به روش و بیان دیگری به این موضوع می‌پردازید. در صورتی که شما نتایج SERP را بررسی کنید از این موضوع مطلع می‌شوید و می‌توانید به روش دیگری بهینه سازی برای هدف جستجو را انجام دهید.

برای اطلاعات بیشتر بهتر است جستجوی معنایی چیست را مطالعه کنید.

شناسایی هدف جستجوی کاربر

3.بهینه سازی برای هدف پنهان کاربر

گاهی اوقات هدف کاربران واضح نیست و ابهام دارد. بعضی از کاربران کلماتی را جستجو می‌کنند که ممکن است معانی مختلفی داشته‌باشد و جزئیات را در جستجوی خود بیان نکرده‌باشند؛ در این صورت الگوریتم گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که هدف کاربر چیست و تمامی نتایج مربوط را برای کاربر نمایش می‌دهد. برای مثال اگر کسی کلمه‌ی شیر را جستجو کند برای او سه موضوع زیر نمایش گذاشته می‌شود:

  1. شیر خوراکی
  2. حیوان شیر
  3. شیرآلات

طبیعتا کسی نمی‌تواند وبسایت خود را برای هر سه موضوع بهینه کند و در وبلاگ خود درباره هر سه موضوع صحبت کند، در نتیجه باید در دسته‌بندی خودش بهترین عملکرد را داشته‌باشد تا وبسایت خود را سئو کند. در این صورت کاربر بر روی هدف جستجوی خود کلیک می‌کند. برای مثال اگر هدف کاربر خرید شیرآلات باشد طبیعی است که بر روی حیوان شیر کلیک نمی‌کند.

توجه داشته‌باشید که بررسی هدف پنهان یکی از مهم‌ترین نکات و روش‌های بهینه سازی هدف جستجوی کاربر است. بنابراین شما باید تلاش کنید در موضوع محتوای خود، بهترین را ارائه دهید.

4.مطابقت تگ‌های عنوان یا توضیحات متا با هدف

تگ‌های عنوان و توضیحات متای شما به کاربر و ربات گوگل کمک می‌کند که بفهمند محتوای شما با هدف جستجو مرتبط است یا نه.

تگ‌های عنوان و توضیحات متا تاثیر زیادی بر CTR(نرخ کلیک) و سئوی وبسایت شما دارد. اگر از آنها به درستی استفاده کرده‌باشید باعث می‌شود افرادی که به دنبال محتوای شما هستند شما را راحت تر پیدا کنند و بر روی وبسایت شما کلیک می‌کنند. اگر توضیحات متا و تگ‌های عنوان مناسبی داشته‌باشید و مرتبط با هدف جستجوی کاربر باشد، می‌توانید مخاطبان هدف خود را جذب کنید.

به همان اندازه که این روش بهینه سازی هدف جستجوی کاربر می‌تواند برای وبسایت شما مفید باشد، از طرفی هم اگر به درستی از آن استفاده نشود می‌تواند باعث کاهش رتبه‌ی سئوی شما شود. اگر شما مبنای توضیحات متا و عنوان سئو را فقط جذب کاربران قرار دهید و به مرتبط بودن با محتوا اهمیت ندهید، ممکن است مخاطب وارد سایت شما شود اما وقتی محتوای مورد نظر خود را پیدا نکند از سایت شما خارج می‌شود. در این صورت نرخ پرش سایت شما افزایش می‌یابد.

5.بررسی ویژگی‌های SERP

شما باید زمانی که جستجوی گوگل را بررسی می‌کنید به ویژگی‌های SERP نیز توجه کنید. ویژگی‌های SERP به شما کمک می‌کند تا درک درستی نسبت به نیازهای کاربران و هدف جستجو داشته‌باشید.

از ویژگی‌های SERP کمک بگیرید و به آنها توجه‌ی ویژه‌ای داشته‌باشید؛ زیرا به نزدیک شدن شما به هدف جستجوی کاربر کمک زیادی می‌کند. به این نکته باید توجه کنید که رقبای شما از چه ویژگی‌هایی استفاده می‌کنند؛ برای مثال از تصاویر استفاده می‌کنند یا نه؛ سپس می‌توانید از آن ویژگی‌ها برای وبسایت خود ایده بگیرید.

بررسی ویژگی‌های SERP

6.توجه به الگوریتم E.A.T

یکی دیگر از نکات و روش‌های بهینه سازی برای هدف جستجو توجه به الگوریتم EAT است. شما در صورتی که بخواهید هدف جستجو را برآورده کنید باید مورد اعتماد باشید. برای اینکه مورد اعتماد باشید لازم است که تجربه و تخصص و اعتبار لازم را داشته‌باشید. این الگوریتم برای سنجیدن تخصص، تجربه، اعتبار و مورداعتماد بودن سایت است.

در دنیای واقعی اکثر مردم برای به دست آوردن اطلاعات به شخصی اعتماد می‌کنند که دارای تجربه و تخصص مرتبط است؛ در دنیای مجازی هم همینطور است. کاربران گوگل به وبسایت‌هایی اعتماد می‌کنند که دارای تخصص و تجربه باشند.

دو مورد زیر از روش‌های رایج برای بهبود و کمک به الگوریتم E.A.T است:

  1. کمک از فرد باتجربه داخل شرکت: می‌توانید از افراد باتجربه‌تر شرکت خود بخواهید محتوای شما را بررسی کند.
  2. کمک از کارشناس موضوعی خارج شرکت: می‌توانید از کارشناسان موضوعی خارج شرکت بخواهید محتوای شما را تجزیه و تحلیل کنند و به بهبود EAT شما کمک کنند.

7.بررسی CTA

شما باید در محتواهای خود از CTAهای مرتبط و جذاب استفاده کنید. مرتبط بودن و جذاب بودن CTA دو عنصر بسیار مهم هستند و هیچ کدام را نمی‌توان حذف کرد. در صورتی که CTA شما مرتبط نباشد کاربر شما از آن استفاده نمی‌کند. برای مثال شما می‌توانید برای قصد و هدف تجاری از CTA “خرید کنید” و برای هدف اطلاعاتی از CTA “بیشتر بیاموزید” استفاده کنید. از طرفی دیگر CTA شما باید به اندازه کافی جذاب باشد تا بتواند در کاربران شما علاقه ایجاد کند و منجر به افزایش نرخ تبدیل شما شود.

چکیده

تمام تلاش‌های ما برای وبسایت بخاطر این است که بتوانیم هدف جستجوی کاربران را برآورده کنیم. همه کاربران یکسان نیستند و اهداف متقاوت خود را دارند. موتورهای جستجو برای اینکه اهداف جستجو را برآورده کنند بهترین سایتی را که هدف جستجو را ارائه داده است را در نتایج بالای خود قرار میدهد. برای اینکه بتوانید در نتایج بالای موتورهای جستجو قرار بگیرید نکات و روش‌های بهینه سازی برای هدف جستجو را به شما ارائه دادیم. امیدواریم که این نکات برای شما مفید باشد.

ادامه مطلب