انکر تکست چیست و انواع انکر تکست کدامند

بازدید: 2084 بازدید

انکر تکست چیست و انواع انکر تکست کدامند

همه کسانی که از اینترنت استفاده می کنند بارها به دنبال جواب سوال ها و حل مسائل خود سراغ جستجو در موتورهای جستجوگر نظیر گوگل و… رفته اند ، آنچه که همه ما برای هر کلمه ای که جستجو می کنیم با آن روبه رو می شویم این است که نتایج جستجو  به صورت نتایجی می آید که هرکدام یک متن به صورت لینک قابل کلیک همراه یک کادر متنی دارند که ما را مجاب می کند میان هزاران نتایج جستجو یکی را انتخاب نماییم و به نتیجه برسیم. به هرکدام از این نتایج انکر تکست (Anchor Text) می گویند. در ادامه پاسخ سوال انکر تکست چیست را دقیق تر داده خواهد و با انواع انکرتکست آشنا می شویم.

آنچه در این مقاله میخوانید:

 

انکر تکست یعنی چه؟

کلمه انکر تکست  در ظاهر بی معنی به نظر می آید ولی با دقت بیشتر با توجه به کاربرد نام هوشمندانه ای به نظر می رسد:  کلمه انکر تکست از دو کلمه انکر Anchor به معنی لنگرکشتی و تکست Text به معنی متن است. و با توجه به آنچه آموختیم انکر تکست متنی است که مخاطب را از طریق خود به  وبسایت مورد نظر متصل می‌کند و  عملکردی مانند لنگر کشتی که اتصال را برقرار می کند دارد.

انکر تکست چیست
انکر تکست چیست؟ یک متن هدایت کننده به هدف

 

ساختار انکر تکست

انکر تکست به طور کلی از دو قسمت لینک هدف ( صفحات وبسایت موردنظر) و متن که شامل کلمه یا جمله ای است که توضیح مناسبی از محتوایی که در صفحه مورد نظر وجود دارد می دهد.

نمونه ای از این ساختار در تکه کد html  زیر می توانید مشاهده کنید  لینک وبسایت توسعه دهندگان وردپرس به آدرس https://wpdevs.ir به عنوان لینک هدف و متن توسعه دهندگان وردپرس ، مرجع وردپرس به عنوان متن دو قسمت تشکیل دهنده این نمونه انکر تکست هستند.

<a href="https://wpdevs.ir/"> توسعه دهندگان وردپرس ، مرجع وردپرس <a/>

نمایش کد به صورت : توسعه دهندگان وردپرس ، مرجع وردپرس می باشد که متن توضیح کوتاه و قابل قبولی برای کلیک کردن بر روی لینک به کاربر نمایش می دهد و کاربر با کلیک کردن بر روی متن به صفحه اصلی وبسایت هدایت می شود.

 

انواع انکر تکست
انواع انکر تکست کدامند و کاربردهای آن ها

 انواع انکر تکست کدامند

انکرتکست ها با توجه به کاربرد به چند دسته تقسیم می شوند که در مقایسه باهم دارای ویژگی هایی هستند که بسته به استفاده هرکدام از آن ها بکار گرفته می شوند که به آن ها می پردازیم:

انکر انطباق دقیق Exact Match :

آنچه تا به حال درباره انکرتکست ها و رایج ترین کاربرد آن ها صحبت شد راجع به انکر تکست انطباق دقیق است که در آن متن انکرتکست دقیقا عنوان صفحه و یا کلمه کلیدی اصلی  هدف را بازتاب می دهد. به عنوان مثال افزونه سئو یاست پرمیوم دقیقا محتوای آن که شامل افزونه سئو شرکت یاست است را بازتاب می دهد.

انکر عمومی Generic:

استفاده از عبارت های معمولی و متداول  برای هدایت به صفحه مورد نظر که یکی از متداول ترین هاست و در این نوع انکرتکست  هیچ عبارت یا کلمه کلیدی خاصی مد نظر نیست و هدف تنها هدایت است. به عنوان مثال استفاده از ” برای مشاهده کلیک کنید ” در لینک به یک مقاله که نامی از عنوان مقاله در متن لینک نیست.

انکر انطباق نسبی یا نیمه Partial Match:

درمتن این نوع انکرتکست شامل عبارت دقیق بازتاب دهنده همراه تغییرات یا کلمات اضافه کننده است که به صفحه ای که عنوان یا کلمه کلیدی آن قسمت دقیق متن انکر تکست را دارد هدایت می کند. به عنوان مثال افزونه سئو یاست پرمیوم ، محبوبترین افزونه سئو شامل قسمت عبارت دقیق افزونه سئو یاست سئو پرمیوم + محبوبترین افزونه سئو است

 انکر برند یا نام تجاری Branded:

استفاده از نام  تجاری و برند به عنوان انکر تکست برای ارتباط و هدایت به صفحه اصلی سایت. که یکی از رایج ترین انکرتکست هاست که ممکن است زیاد دیده باشید یا حتی از آن استفاده کرده باشید. به عنوان مثال از توسعه دهندگان وردپرس که نام تجاری وبسایت ما است برای هدایت به صفحه اصلی استفاده می کنیم.

انکر عریان یا بدون عنوان Naked Link:

در انکر لیست عریان یا بدون عنوان همانطور که از نام آن پیداست از آدرس صفحه (URL) به عنوان ارتباط دهنده استفاده می شود و دیگر متنی ندارد که یکی از کاربردهای رایج آن کمک به به خاطر سپاری آدرس توسط کاربران است. به عنوان مثال : wpdevs.ir یک انکرتکست عریان یا naked است.

انکر تصویر Image Links:

این نوع انکر تکست که بسیاری از کاربران و متخصصین سئو و محتوا آن را به نام متن جایگزین (Alternate Text) می شناسند و آلت تصاویر نیز می گویند برای هنگامی است که تصویر لینک دهی شده به هردلیلی لود و بارگذاری نشد متن جایگزین آن نمایش داده شود. که بسیاری از متخصصین سئو توصیه می کنند در نوشتن متن جایگزین دقت و حساسیت زیادی به کار برده شود.

انکر طولانی Long Tail:

انکرتکست طولانی مشابه انکرتکست انطباق نسبی است ولی با این تفاوت که بسیار بلند تر است و قسمت کمتری را عبارت دقیق تشکیل می دهد. به عنوان مثال : در فروشگاه توسعه دهندگان وردپرس، مرجع فارسی وردپرس و ووکامرس با عرضه قالب رایگان فارسی  قسمت کوچکتری از متن طولانی انکرتکست را عبارت دقیق فروشگاه توسعه دهندگان وردپرس تشکیل می دهد.

استفاده صحیح تر و بهینه از انکرتکست ها:

حالا که دانستیم انکر تکست چیست لازم است بدانیم استفاده طبیعی و متعادل از انکرتکست ها یکی از بهترین راه کارها برای استفاده بهینه و منطبق با اصول سئو است که چند توصیه در این باره که براساس بررسی الگوریتم های مختلف گوگل به ویژه الگوریتم پنگوئن و دیگر اصول سئو به دست آمده را با شما درمیان می گذاریم :

  • ساده و مشخص باشند : صفحه هدف به شفاف و صادقانه‌ترین شکل در متن توصیف شود.
  • مرتبط با لینک هدف باشند:  اگر موتور جستجو تشخیص دهد که انکر تکست و صفحه هدف به خوبی مرتبط هستند، هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده هر دو شانس خوبی برای کسب رتبه‌های بهتر در جستجوی موضوع خواهند داشت پس بهتر است دقت زیادی در ارتباط داشته باشید.
  • چگالی کلیدواژه‌های آنها کم باشد:  در استفاده از انکرتکست ها با یک متن و کلمه کلیدی به تعداد زیاد در تمامی نقاط محتوا و وبسایت بپرهیزید زیرا گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن به دقت آن را بررسی و مقدار زیاد چگالی استفاده از کلید واژه ها آن را مشکوک به فریب کاربران تلقی می کند و شمارا اسپمر می شناسد و ممکن است  حتی دامنه را پنالتی کند .
  • حتی الامکان از نوع  (Generic) نباشد: اگر حتی در انکرتکست ها صفحات با محتوای بسیار مفیدی ارائه دهید ولی در متن آن عبارت های ” کلیک کنید” ، “مشاهده ” کنید و… را زیاد استفاده کنید شانس زیادی برای دیده شدن در کلمه کلیدی مورد نظر ندارید.
  • انکرتکست ها را دستکاری و ناخوانا نکنید:  دستکاری و ناخوانا کردن انکر تکست ها توسط کدهای HTML و CSS  یا بی رنگ کردن و بدون زیر خط کردن آنها (تا کاربران به صورت لینک نبینند) یکی از روش های فریب دهنده بسیار آسیب زننده است.

به طور کلی انکرتکست راهنمای هدایت کاربران به مطالب مفید است پس مطابقت متن با لینک بسیار مهم است.

جمع بندی:

انکرتکست ها یکی از متداول ترین و پرکاربردترین ابزار ها در سئو محتوا و بهینه سازی نتایج جستجو است که هر روزه با هوشمندتر شدن موتوهای جستجو مانند گوگل استفاده از آن حساس تر و در عین حال تاثیرگذارتر می شود پس بهتر است در استفاده از آن دقیق ، هوشمند و شفاف رفتار کنید. توصیه می شود برای درک بهتر قواعد لینک سازی و تاثیر آن بر سئو  را مطالعه نمایید.

 

دیگر مقالات مفید :  چگونه بک لینک بسازیم ، ریدایرکت و انواع آن

ادامه مطلب