روانشناسی تجربه کاربری UX + نحوه تصمیم‌گیری

بازدید: 251 بازدید

روانشناسی تجربه کاربری UX چیست؟

شما باید بتوانید روانشناسی تجربه کاربری UX را جدی بگیرید. برای شناخت در این باره باید درمورد کاربران و انواع تبدیل‌هایی که دارید اطلاع داشته‌باشید. علاوه بر این باید به انتخاب کاربر نیز توجه داشته‌باشید. اما به نظر شما انتخاب کاربر چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟ تصمیم کاربر چیست؟ تصمیم‌های کاربر به عواملی مانند تجربیات قبلی، نیازهای فرد، شرایط محیطی و فرهنگی بستگی دارد.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

  1. نحوه تصمیم‌گیری کاربران به چه صورت است؟

    روش مورد استفاده برای تصمیم کاربر اکتشافی است

  2. برای کمک به تصمیم‌ کاربر چه کاری باید انجام دهیم؟

    برای اینکه به تصمیم کاربر کمک کنید DPP خود را کاهش دهید

  3. چکیده

نحوه تصمیم‌‌گیری کاربران به چه صورت است؟

شما باید به این نکته توجه داشته‌باشید که کاربران شما غیرمنطقی، تنبل، غیرقابل پیش بینی و عجول هستند. این درست است که ما نمی‌توانیم تصمیم کاربر را به صورت دقیق پیش‌بینی کنیم ؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران در واقع بر اساس مجموعه ای از الگوهای ناخودآگاه قابل پیش‌بینی تصمیم می‌گیرند. برای ایجاد تجربیات دیجیتال رضایت بخش، طراحان UX باید از این عادات شناختی آگاه باشند و از آنها حمایت کنند. در ادامه روش تصمیم‌گیری کاربر را بررسی می‌کنیم.

روش مورد استفاده برای تصمیم کاربر اکتشافی است

انسان‌ها از تاکتیک‌ها و سوگیری‌های روانی استفاده می‌کنند تا سریع به تصمیم‌گیری برسند. این میانبرهای ذهنی، اکتشافی نامیده می‌شوند. ما از اکتشافات در زندگی روزمره نیز استفاده می‌کنیم، اما استفاده از آنها را در فضای مجازی دوست داریم.

به دلایل زیر استفاده از اکتشافات در فضای مجازی کاملاً منطقی است: 

  1. در دنیای دیجیتال، خسارت کمی برای اشتباه کردن وجود دارد. هزینه اکثر خطاها نزدیک به صفر است. برای مثال کلیک کردن اشتباه روی یک پیوند و زدن دکمه بازگشت هنوز کارآمدتر از خواندن کل صفحه برای یافتن یک مطابقت دقیق است.
  2. صفحات وب می‌توانند پیچیده باشند. ما ترجیح می‌دهیم سری‌عتر تصمیم بگیریم و به کار خود ادامه دهیم. 
  3. وب ما را قادر می‌سازد تا به سرعت از یک تصمیم به تصمیم دیگر، با سرعتی بسیار سریع‌تر از دنیای فیزیکی حرکت کنیم. 

بیایید نگاهی به برخی از رایج ترین انتخاب‌ها در روانشناسی تجربه کاربری UX بیندازیم:

  1. راضی کننده
  2. بیزاری از دست دادن
  3. دسترسی
  4. خستگی تصمیم‌های متداول
  5. وابستگی مرجع
  6. تعصب وضعیت موجود
  7. قانون هیک

راضی کننده

راضی کننده بودن بدان معناست که بدون در نظر گرفتن کل مجموعه احتمالات، به اولین گزینه معقولی که پیدا می‌کنند بسنده می‌کنند. آنها به دنبال پاسخ کامل نیستند و به دنبال هرچیزی هستند که به اندازه کافی خوب است.

 

باید برای تصمیم کاربر راضی کننده باشد

بیزاری از دست دادن

ضررها بیشتر از سود در ذهن کابران باقی می مانند. تصور می‌شود که درد از دست دادن دو برابر قدرت لذت بردن است. کاربران تمام تلاش خود را می‌کنند تا از چیزی که به طور بالقوه منفی است، یا ممکن است باعث شود آنچه را که در حال حاضر دارند از دست بدهند، اجتناب کنند.

 

بیزاری از دست دادن

نقش دسترسی در روانشناسی تجربه کاربری

افراد بر اساس چیزی که بلافاصله به ذهنشان می‌رسد نتیجه‌گیری می‌کنند. کاربران به چیزهایی که به سرعت به یاد می‌آورند و چیزهایی که از قبل می‌توانند درست در مقابل خود ببینند اهمیت زیادی قائل هستند.

اگر کاربر نیاز به تصمیم‌گیری در یک صفحه داشته‌باشد، چه چیزی در مقابل او قرار دارد؟ چه چیزی را می‌توانند به سرعت از صفحات دیگر به یاد بیاورند؟  آنها ابتدا متوجه چه چیزی می‌شوند؟ تمامی این عوامل در تصمیم‌گیری تاثیر دارد.

 

دسترسی برای تصمیم کاربر

خستگی از تصمیم‌های متداول

تصمیم‌گیری‌های زیاد توانایی فرد را برای تصمیم‌گیری‌های منطقی کاهش می‌دهد و  یک عمل طاقت فرسا است. اگر کاربر مجبور به تصمیم‌گیری‌های متداول شود، در نهایت شروع به انتخاب‌های کمتر از حد بهینه می‌کند یا به طور کامل منصرف می‌شود.

 

جلوگیری از تصمیمات متداول برای تصمیم کاربر

وابستگی به مقایسه

انسان برای تعیین ارزش مطلق راه مشخصی ندارد. بنابراین ما با مقایسه یک چیز با چیز دیگر، مقدار ارزش را تعیین می‌کنیم. ما به صورت نسبی و نه مطلق قضاوت می‌کنیم. 

 

وابستگی مرجع در تصمیم کاربر

تعصب وضعیت موجود

اگر انگیزه قانع‌کننده‌ای وجود نداشته‌باشد، افراد به احتمال زیاد به پیش‌فرض پایبند هستند. به عبارت دیگر، ما تمایل داریم که وضعیت ایجاد شده را تغییر ندهیم. به عنوان مثال، این توضیح می‌دهد که چرا کاربران به ندرت از ویژگی‌های سفارشی‌سازی فانتزی استفاده می‌کنند یا تنظیمات پیش فرض را تغییر می‌دهند.

 

تعصب وضعیت موجود بر تصمیم کاربر اثر می‌گذارد

قانون هیک

تعداد محرک‌های موجود بر زمان و تلاش لازم برای تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد. هنگامی که کاربران با موقعیتی با گزینه‌های بسیار زیاد مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند با گرفتن هر تصمیم عجولانه‌ای از قانون هیک عبور کنند که بعداً از آن پشیمان می‌شوند.

قانون هیک در تصمیم کاربر

برای کمک به تصمیم‌ کاربر چه کاری باید انجام دهیم؟

تا اینجا دانستیم که تصمیم کاربر چیست و کاربر چگونه تصمیم می‌گیرد. به عنوان طراح، در مورد همه اینها چه کاری باید انجام دهیم؟ در اینجا چند راه وجود دارد که بتوانیم تجربیات دیجیتال خود را با این اکتشافات تطبیق دهیم.

برای اینکه به تصمیم کاربر کمک کنید DPP خود را کاهش دهید

یکی از تمرین‌های مفید این است که به آنچه می‌توانیم DPP(تصمیم‌گیری در هر صفحه) خود بنامیم، نگاه کنیم. یک صفحه مهم از رابط کاربری خود بردارید و تعداد تصمیمات احتمالی که یک کاربر می‌تواند در آن صفحه بگیرد را بشمارید. این شامل اقدامات (که همیشه نیاز به تصمیم دارند) یا اطلاعاتی است که منجر به تصمیم می‌شود. من مطمئن هستم که این عدد بیشتر از آن چیزی است که شما حدس می‌زنید.

اما اگر DPP خیلی بالا باشد، چه کار می‌کنید؟

  1. کاهش سیگنال‌های بصری
  2. تجربه پیش فرض را بهینه کنید
  3. برای کاربر اولویت‌بندی کنید
  4. محتوای خود را ارزیابی کنید
  5. تجربه پس از کلیک را در نظر بگیرید

کاهش سیگنال‌های بصری

با کاهش تعداد رنگ‌ها و فونت‌ها شروع کنید. استفاده از بیش از چهار رنگ معنی‌دار باعث می‌شود که مغز را منحرف شود و تصوری از زشتی ایجاد می‌کند. وجود تحرک و حرکت‌های زیاد باعث حواس‌پرتی می‌شود. از انیمیشن کم و فقط برای یک هدف خاص استفاده کنید. یک سیستم طراحی بسازید. سازگاری بین عناصر را تضمین می‌کند و از یادگیری مجدد رابط کاربری در هر صفحه جدید توسط کاربران جلوگیری می‌کند.

کاهش سیگنال‌های بصری برای تصمیم کاربر

تجربه پیش فرض را بهینه کنید

توجه داشته‌باشید که بسیاری از مردم هرگز از گزینه‌های سفارشی‌سازی فانتزی استفاده نمی‌کنند. مطمئن شوید که تجربه پیش‌فرض کلی تمامی موارد لازم کارهای مهم را فراهم می‌کند. 

برای کاربر اولویت‌بندی کنید

از آنجایی که بسیاری از کاربران به تنهایی کارها را به طور دقیق اولویت‌بندی نمی‌کنند، ما باید برخی از این کارها را برای آنها انجام دهیم. هدف نهایی این است که آنها بتوانند به هر صفحه‌ای نگاهی بیندازند و به طور غریزی بدانند که کدام موارد مهم‌تر هستند.

دانستن اینکه چه چیزی را باید اولویت‌بندی کنید مستلزم این است که در مورد کاربران خود، اهداف و گردش کار اصلی آنها بیاموزید. در مورد آنچه ضروری است (در مقابل آنچه اختیاری است) و آنچه کاربر را به جلو میبرد فکر کنید.

ما می‌توانیم سرنخ‌های بصری برای ایجاد یک سلسله مراتب واضح به کاربر بدهیم. مغز ما به اندازه، رنگ، تصویر، فضای سفید و هم ترازی اهمیت می‌دهد.

نکات طراحی سایت UI می تواند برای درک بیشتر نکات به شما کمک کند.

اولویت‌بندی برای تصمیم کاربر

محتوای خود را ارزیابی کنید

به یاد داشته باشید که تقریباً همه کاربران اسکن می‌کنند. اصول کلاسیک نوشتن خوب، به کاربران کمک می‌کند تا محتوا معنا پیدا کند.

برخی از موارد قرمز و ممنوعه متداول شامل فقدان عنوان و بلوک‌های بزرگ و طولانی متن هستند. با استفاده از فونت‌های پررنگ یا مورب به اطلاعات مهم توجه کنید. برای ساختن میکروکپی خود وقت بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر درباره میکروکپی بهتر است چگونه یک میکروکپی خوب بنویسیم را مطالعه کنید.

ارزیابی محتوا برای تصمیم کاربر

تجربه پس از کلیک را در نظر بگیرید

وقتی کاربر روی چیزی کلیک می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟ چیز بعدی که آنها می‌بینند چیست و چگونه به جایی که آنها بودند متصل می‌شود؟ 

فکر کردن به هر صفحه به صورت مجزا می‌تواند آسان باشد؛ اما به یاد داشته‌باشید که صفحات قسمت‌های جداگانه نیستند، آنها قطعاتی از جریان هستند که با یک‌سری اقدامات با یکدیگر مرتبط هستند. 

روابط صفحه‌ها در تصمیم کاربر

چکیده

شما متوجه شدید که تصمیم کاربر چیست و نحوه تصمیم‌گیری او به چه صورتی است. همچنین دانستید که برای کمک به تصمیم‌گیری کاربر چه کاری باید انجام دهید. به یاد داشته‌باشید که ما هرگز واقعاً نمی‌دانیم که یک کاربر به چه چیزی فکر می‌کند تا زمانی که تحقیق کنیم. وقتی شک دارید، آن را امتحان کنید.

ادامه مطلب