معرفی چند روش برای افزایش امنیت وردپرس

بازدید: 42 بازدید

چرا امنیت وردپرس اهمیت زیادی دارد؟

افزایش امنیت سایت وردپرس یک امر بسیار مهمی است که تمامی صاحبان کسب و کارها توجه زیادی به این موضوع دارند. با توجه به افزایش روزافزون هک شدن وب سایت های مختلف و از دست رفتن کل سرمایه و پیدایش راه های هک و فیشینگ جدید در سال 2024 شما هم باید بتوانید با راهکارهای جدید و تضمینی، امنیت وب سایت خود را ارتقاء ببخشید. وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) است که 43.2 درصد از کل وب سایت‌‎ها با استفاده از این نرم افزار اجرا می‌شوند. متأسفانه، محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا باعث می‌شود که تعداد زیادی از مجرمان سایبری که از آسیب ‌پذیری‌های امنیتی این پلتفرم آگاه هستند، از آن سو استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی چندین روش برای افزایش سایت وردپرسی شما بپردازیم. پس در ادامه با توسعه دهندگان وردپرس همراه باشید.

آنچه در ادامه این مقاله می‌خوانیم:

بهترین روش ها برای افزایش امنیت وردپرس

افزایش امنیت سایت وردپرسی برای تمامی کسب و کارها از استارتاپ های کوچک تا شرکت های بزرگ و معتبر دنیا امری بدیهی و بسیار مهم به شمار می رود. هر سال با توجه به تغییرات حملات هکری و مسائل امنیتی متفاوت، باید راهکارهای جدیدتر و پیشرفته تری را اتخاذ کرد تا امنیت کسب و کار تضمین شود. در ادامه قصد داریم به معرفی چند روش برای افزایش امنیت سایت وردپرسی شما بپردازیم.

1_ به روز رسانی نسخه وردپرس

وردپرس به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری منظمی را برای بهبود عملکرد و امنیت خود منتشر می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها همچنین از سایت شما در برابر خطرات سایبری محافظت می‌کنند. به‌روزرسانی نسخه وردپرس یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود امنیت وردپرس است. با این حال، نزدیک به 50٪ از سایت‌های وردپرس بر روی نسخه‌های قدیمیِ وردپرس اجرا می‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها آسیب پذیرتر شوند. برای اینکه مطمئن شوید آیا آخرین نسخه وردپرس را دارید یا نه، به قسمت مدیریت وردپرس خود بروید. بعد از آن از قسمت داشبورد (Dashboard) به قسمت به‌روزرسانی (Updates) بروید. اگر دیدید که نسخه‌ی وردپرس شما به روز نیست، توصیه می‌کنیم حتما در اسرع وقت آن را به روز کنید.

به روز رسانی سایت برای امنیت وردپرس

2_گرفتن بک آپ از مهمترین روش ها برای افزایش امنیت وردپرس

اگرچه اقدامات مرتبط با افزایش امنیت سایت وردپرسی تا حد بسیار زیادی می‌تواند به عنوان یک حفاظت همه جانبه تلقی شود. اما همه روزه راه های نفوذ و هک کردن وب سایت های کاری و تجاری گسترده تر می شوند و ممکن است شما به عنوان یک صاحب یا مدیر وب سایت با صحنه های خارج از انتظار خود روبرو شوید.
در چنین شرایطی اولین اقدامی که معمولاً در حوزه امنیت سایت وردپرسی جزو موارد پایه محسوب می شود تهیه نسخه پشتیبان از وبسایت می باشد. زمانی که شما به صورت منظم و دوره ای از سایت خود بکاپ گیری می کنید خیالتان از بابت همه چیز راحت خواهد بود. زیرا حتی اگر سایت شما کاملاً نابود شود به راحتی میتوانید از نسخه هایی که قبلا پشتیبان گیری کرده اید استفاده کنید و تمام محتواها و قالب کلی سایت خود را مانند روز اول بارگذاری کنید.

3_ استفاده از blocklist و safelist

فعال کردن قفل URL از صفحه ورود شما در برابر آدرس‌های IP غیرمجاز و حملات بروت فورس (brute force) محافظت می‌کند. برای انجام این کار، به یک سرویس فایروال برنامه وب (WAF) مانند کلودفایر (Cloudflare) یا سوکیوری (Sucuri) نیاز دارید. با استفاده از کلودفایر، می‌توان یک قانون قفل منطقه‌ای را ایجاد کرد. URL هایی را که می‌خواهید قفل کنید و محدوده IP مجاز برای دسترسی به این URL ها را مشخص کنید. هر کسی که خارج از محدوده IP مشخص شده باشد، اجازه ندارد که به این URL دسترسی داشته باشد.

Sucuri دارای ویژگی مشابهی به نام بلاک لیست (blocklist) مسیر URL است. ابتدا آدرس صفحه ورود به سیستم را به بلاک لیست اضافه کنید تا کسی نتواند به آن دسترسی داشته باشد. سپس، آدرس‌های IP مجاز را برای دسترسی امن به صفحه ورود به سیستم وارد کنید. از طرف دیگر، با پیکربندی فایل htaccess. سایت خود، دسترسی به صفحه ورود خود را محدود کنید. برای دسترسی به این فایل باید به دایرکتوری روت خود بروید.

4_استفاده از تم های کرک شده

وردپرس هزاران تم رایگان و پولی یا نسخه پریمیوم دارد. نسخه های پولی طبیعتا امنیت بالاتر و قابلیت های بیشتری دارند. به همین دلیل برخی سایت ها این تم ها را کرک کرده اند تا همه بتوانند به شکل رایگان از آن استفاده کنند اما استفاده از آنها بسیار خطرناک است و به احتمال زیاد حفره امنیتی زیادی دارند.

استفاده از افزونه امنیتی و ضد هک وردفنس یکی دیگر از روش های موثر و مهم برای افزایش امنیت سایت وردپرسی است.

5_استفاده از عبارات امنیتی یا کپچا در فرم های ورود و ثبت نام

یکی از روش هایی که هکرها توسط آن اقدام به نفوذ به سایت ها و همچنین هک کردن اطلاعات آن می نمایند استفاده از اطلاعات ورود مختلف در صفحه لاگین وردپرس می باشد. که یکی از روش های آن انجام حملات بروت فورس برای شناسایی اطلاعات ورود به پیشخوان وردپرس می باشد. برای جلوگیری از این کار و محدود کردن آن ها بهتر است در صفحه ورود وردپرس از عبارت امنیتی یا کد کپچا استفاده نمایید. معمولا در افزونه های امنیتی این ویژگی وجود دارد و شما می توانید آن را فعال نمایید، همچنین در خدمات ما نیز این مورد در سایت شما اضافه می گردد.

افزایش امنیت وردپرس

6_رمزگذاری روی مسیر wp-admin یکی دیگر از روش ها برای افزایش امنیت وردپرس

کار دیگری که می توانید برای بالابردن و حفاظت بیشتر از سایت وردپرسییتان انجام دهید این است که از فایل های اصلی آن محافظت نمایید. همانطور که می دانید پوشه wp-admin یکی از مهمترین بخش های وردپرس می باشد، زیرا در این مسیر فایل های مهم وردپرس قرار داده شده است. یکی از روش هایی که می تواند بطور کامل امنیت این دایرکتوری را افزایش دهد این است که از داخل هاست روی این پوشه و فایل های آن محدودیت بگذاریم.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش نصب افزونه وردپرس را نیز مطالعه کنید.

سخن پایانی

امنیت سایت یکی از مهمترین موضوع ها در حوزه سایت داری و خرید و فروش است. در این مقاله سعی کردیم به بهترین و مهمترین روش ها برای افزایش امنیت سایت وردپرسی بپردازیم.  امیدواریم در آموزش افزایش امنیت وردپرس به شما در ارتقا امنیت سایتتان کمک کرده باشیم. همواره سعی می کنیم مواردی که در این زمینه مناسب است را در سایت برای شما درج نماییم و خوشحال می شویم که شما نیز همراه ما باشید.

افزونه پیشنهادی برای امنیت سایت های وردپرس: افزونه گواهینامه ssl

ادامه مطلب