خطای ۵۰۱ چیست؟

بازدید: 2057 بازدید

خطای ۵۰۱ چیست؟ و روش های رفع آن

در واقع خطای ۵۰۱ همان خطای Not Implemented است که به معنای عملیات انجام نشده میباشد.این خطا  از خانواده ی خطا های **5 است.پس مانند دیگر خطاهای آن از سمت سرور اتفاق می افتد.این خطا به دلیل وضعیت کد های HTTP اتفاق رخ میدهد.که در همه ی سیستم عامل ها یا مرورگر های قدیمی یا جدید نمایش داده میشود. ممکن است شما هم روبرو شده باشید اما خطای 501 یکی از نادر ترین خطاهای HTTP است که خیلی کم رخ میدهد .احتمال اینکه کاربران با این خطا روبرو شوند خیلی کم است اما بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا در هنگام روبرو شدن با این خطا روش های رفع آن را بلد باشید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

خطای ۵۰۱ چیست؟

زمانی که شما این خطا را میبینید ممکن است این  Not Implemented را برای شما نمایش دهد که به معنای عملیات انجام نشده است.زمانی که سرور سایت از متد (Method) فرستاده شده باشد و توسط مرورگر پشتیبانی نشود این خطا برای شما نشان داده میشود.به عبارت دیگر یعنی زمانی خطای ۵۰۱ رخ میدهد که یک مرورگر به یک صفحه از سایت دسترسی پیدا میکند اما چیزی را که درست کار کند را پیدا نمیکند.در این زمان خطایی با عنوان وضعیت HTTP را نمایش میدهد .در صورتی که این پیام با 5 شروع شده باشد به معنیه این است که از سمت سرور میباشد.در این صورت قسمتی از سرور سایت به درستی کار نمیکند و باعث اختلال در لود و بارگذاری سایت میوشد.اما ممکن است دلایل مختلف دیگری هم داشته باشد پس بهتر است برای راه اندازی دوباره ی سایت خود مشکلات احتمالی دیگری را هم در نظر بگیرید.

این خطا همانند خطای 503 یا 404 است زمانی که رخ میدهد باید بدانید سایت شما مشکلی ندارد، بلکه مشکل از سمت سرور های شماست . ۵۰۱ یعنی روشی که برای بارگذاری استفاده کرده اید در سرور پیدا نمیشود.

توجه کنید عبارت خطای 502 میتواند متفاوت باشد .که آن به سیستم عامل و مرورگر شما بستگی دارد.

علاوه بر خطای 501 حتما شما تا به امروز بارها با خطای 503 برخورد کرده اید .اگر میخواهید یک بار برای همیشه با خطای 503 و روش های رفع آشنا شوید حتما مقاله ی رفع خطای 503 در وردپرس را مطالعه کنید.

عبارت های خطای ۵۰۱ در مرورگر های مختلف:

  • Implemented 501
  • 2HTTP 501
  • Error 501

علل رخ دادن  خطای ۵۰۱

برای همه ی خطاهای سایت ممکن است چندین دلیل متفاوت وجود داشته باشد. در خطای ۵۰۱ هم ممکن است دلایل زیادی دخیل باشند برای رفع این خطا ابتدا باید دلایل آن را پیدا کنید تا بتوانید راه حل مناسب را پیدا کنید.

ویروس 

ویروس یا بدافزار ار دلایل مهم رخ داد خطای ۵۰۱ است که در سیستم شما اتفاق می افتد.این ویروس ها باعث میشوند تا عملکرد سیستم شما دچار مشکل شود و در نتیجه نتواندبا سرور سایت ارتباط برقرار بکند.در این مواقع سیستم به شما خطای Error 501 را نمایش میدهد .اما مشکل اصلی شما از سمت سرور نیست بلکه باید مشکل ویروس سیستم عامل خود را بر طرف کنید.

خطای 501 در وردپرس چیست؟و آموزش روش های رفع آن

 

ترافیک زیاد

ترافیک سنگین سرور از دلایل رایج دیگر این خطا است. با افزایش ترافیک ارتباط با سرور کند تر میشود در نتیجه موجب عدم نشان دادن درخواست کاربر میشود . در این شرایط شما با خطای ۵۰۱ روبرو میشوید.در این شرایط برای اینکه سایت کاربران خود را از دست ندهد ، باید یک هاست بهتر خریداری کند و سایت رو به آن انتقال دهد و از خدمات میزبانی بهتری استفاده کند.

خطای 501 در وردپرس چیست؟و آموزش روش های رفع آن

تمام شدن انقضاء نرم افزار سرور

گاهی اوقات باید این احتمال را در نظر بگیرید که نرم افزار سرور شما قدیمی شده است و تاریخ انقضای آن گذشته است.با اینکه خیلی کم پیش می آید اما باید این امکان را هم همیشه در نظر داشته باشید.در این صورت باید نرم افزار خود را آپدیت کنید. در این شرایط با شرکت میزبانی خود تماس بگیرید تا موضوع را برای شما بررسی و رفع کنند.

به جز این دلایل ، عوامل دیگری مثل انواع گوناگون خطاهای سروری ، مشکل در ارتباطات و تنظیمات اشتباه روی سرور که همه ی این ها باید توسط متخصص فنی بررسی و رفع شوند.

روش های از بین بردن خطای ۵۰۱

بعد از بررسی مشکل و تشخیص نوع خطا باید ببینید از چه روشی میتوانید آن را از بین ببرید.در این زمان بهترین کار تماس با سرویس میزبان است .اما قبل از آن میتوانید چند روش را امتحان کنید.

 بارگیری مجدد صفحه

اولین اقدامی که باید انجام دهید ، بارگذاری مجدد صفحه است . این دسته از خطاها که وضعیت کد HTTP نشان میدهند ، به معنی عدم دسترسی سایت هستند که ممکن است در لحظه ارتباط با مشکل برخورده باشد .پس بهتر است صفحه را دوباره بارگذاری یا لود کنید.

خطای 501 در وردپرس چیست؟و آموزش روش های رفع آن

پاک کردن کش مرورگر

با بارگذاری یک سایت در مرورگر خود همزمان چندین فایل مختلف برای ذخیره میشوند .هنگامی که دوباره همان صفحه را بارگذاری میکنید ، مجدد همان فایل های ذخیره شده برای شما باز میشوند.که باعث بالا رفتن سرعت لود سایت شما میشود.اما زمانی که یکی از آن فایل ها تغییری کرده باشد باعث مشکل در لود میشود.این تفاوت بین فایل ها باعث ایجاد ارور 501 میشود.در نتیجه خطایی از سمت سرور اتفاق نیوفتاده است فقط کافی است کش مرورگر را پاک کنید.

برای آموزش پاک کردن کش میتوانید مقاله ی خالی کردن کش در مرورگر ها را مطالعه کنید.

 

چک کردن VPN یا پروکسی 

زمانی که مرورگر شما برای استفاده از پروکسی تنظیم شده باشد ممکن است باعث عدم دسترسی شما به سایت مورد نظر شود.علاوه بر پروکسی روشن بودن VPN هم میتواند باعث بروز چنین مشکلی شود. به دلیل اینکه استفاده از این ها موجب تغییر IP شما میشوند در نتیجه در دسترسی شما اختلال به وجود می آورند .برای رفع مشکل VPN و پروکسی خود را خاموش کنید.

خطای 501 در وردپرس چیست؟و آموزش روش های رفع آن

در روش آخر هم برای از بین بردن خطای ۵۰۱ میتوانید سوابق سرور را بررسی کنید.زیرا ممکن است خطاهایی که به رفع مشکل کمک کند را پیدا کنید . همچنین تمام فایل ها اسکریپت و PHP سایت را هم بررسی کنید تا کد نامعتبری در آن ها وجود نداشته باشد.

هنگامی که با خطای ۵۰۱ مواجه شدید اصلا نگران نباشید با توجه به راه هایی که به شما آموزش دادیم در کمترین زمان خطا را رفع کنید . 

ادامه مطلب