کرال باجت چیست + چگونگی بهینه سازی آن

بازدید: 956 بازدید

یکی از مهمترین مفاهیم پایه در سئو سایت، کرال باجت می باشد.اما بسیاری از مدیران سایت از نحوه عملکرد این موضوع بی خبرند، که همین امر موجب ضعیف عمل کردن سئو سایتشان می شود.بطور کلی هر چقدر میزان استفاده بهینه کرال باجت بیشتر باشد، شانس بیشتری می­توان برای دیده شدن در موتورهای جستجو و کسب رتبه‌­ های بهتر داشت. در ادامه این مقاله به سوال کرال باجت چیست، پاسخ خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

کرال باجت crawl budget چیست؟

کرال باجت (crawl budget) یا همان بودجه خزش، تعداد صفحاتی است که ربات گوگل در بازه زمانی مشخصی برای اندکس شدن آنها خزش انجام می دهد. بودجه خزش هر سایت بسته به فعالیت آن سایت ها دارد و متفاوت می باشد. برای افزایش میزان بازدید ربات های جستجو در صفحات مورد نظر، باید کرال باجت را بهینه کرد. این بهینه سازی در افزایش ایندکس شدن صفحات بسیار تاثیر گذار است.

 هرچه میزان بازدید صفحه­‌ای بیشتر باشد، بروزرسانی صفحه مورد نظر برای خزیدن بیشتر می­شود.اگر بخواهیم صفحات مورد نظرمان با کلمه کلیدی انتخابی در صفحات اولیه نتایج گوگل نمایش داده شود، باید این صفحات توسط ربات های گوگل مورد خزش و ایندکس شدن قرار بگیرند. پس نتیجه میگیریم بودجه خزش تاثیر گذار ترین عامل بهینه سازی سایت است.

بودجه خزش چیست

علت اهمیت کرال باجت در سئو سایت

اگر ربات های گوگل یک صفحه را ایندکس نکنند، آن صفحه هرگز در هیچ کلمه کلیدی در صفحه نتایج جستجو رتبه نخواهد گرفت.پس اگر تعداد صفحات سایتتان از بودجه خزش آن بیشتر شود، تعدادی از صفحات سایتتان ایندکس نخواهد شد؛ و به عبارتی انجام سئو در آن ها بی فایده می شود. همانطور که می دانید موتور جستجوگر گوگل، یکی از بهترین موتورهای جستجو در خصوص پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات وب سایت است. اما در یک سری مواقع اهمیت کرال باجت بسیار زیاد است، که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

راه اندازی یک سایت بزرگ

اگر به تازگی یک سایت بزرگی راه اندازی کرده اید و دارید آن را مدیریت می کنید، باید بدانید که ممکن است ربات های گوگل برای پیدا کردن صفحات سایت شما با مشکل مواجه شود. توجه کنید که منظور از یک سایت بزرگ، سایتی با بیش از 10k صفحه می باشد.

یکباره اضافه کردن صفحات زیادی به سایت

اگر یک بخش جدید به سایتتان اضافه کرده‌اید که دارای صدها صفحه است، باید بدانید آیا به اندازه کافی بودجه خزش دارید که همه آن صفحات به سرعت ایندکس شوند یا خیر. زیرا همانطور که در قبل توضیح دادیم، اگر تعداد صفحات سایتتان از بودجه خزش آن بیشتر شود، صفحات طراحی شده سایتتان ایندکس نخواهند شد و با چالش های جدید رو به رو می شوند.

استفاده از تعداد زیادی ریدایرکت

تعداد بالای ریدایرکت‌ ها و زنجیره‌ های ریدایرکت، کرال باجت شما را بشدت مصرف می‌کنند؛ که در نهایت باعث افت شدید ایندکس شدن صفحات می گردد. و این امر موجب تضعیف سئو شما می شود.

راهکار های بهینه سازی نرخ کرال باجت چیست؟

حال که مفهوم سوال کرال باجت چیست را متوجه شدیم، بهتر است به بررسی افزایش نرخ آن بپردازیم تا بتوانیم بیشترین بهینه سازی را در سایت خود اعمال نماییم. در ادامه این موارد را معرفی کرده و به بررسی هر یک می پردازیم:

افزایش بازدید کارل باجت

افزایش سرعت سایت

نحوه خزش گوگل به این صورت است که در ابتدا منابع را لود و بعد در انتها پردازش می کند. بنابراین همانطور که کاربر ها متوجه تفاوت سرعت سایت ها می شوند، ربات های گوگل نیز متوجه این سرعت می شوند و بودجه خزش خود را طبق سرعت آن سایت تنظیم می کند. به این ترتیب هر چه گوگل سریع تر بتواند منابع را لود کند، بودجه خزش نیز برای آن سایت بیشتر خواهد بود. پس باید با استفاده از برخی راهکار هایی که در ادامه معرفی میکنیم به افزایش سرعت و ظرفیت سرور خود کمک کنید:

  • بهره‌مندی از یک هاست مطلوب
  • استفاده از CDN
  • فعال کردن لیزی لود
  • بهینه‌سازی تصویرها

برای بهینه سازی تصاویر می توانید از “افزونه بهینه سازی تصویر اسموش پرو” جهت افزایش سرعت سایت خود استفاده نمایید.

یافتن لینک های شکسته 

در تعریف لینک‌های شکسته باید گفت، لینک‌ های خارجی یا داخلی هستند که به مقصدی نامشخص یا ناموجود متصل شده باشند. وجود این لینک‌های شکسته سبب می‌شود تا بودجه خزش سایت هدر برود. برای پیشگیری از بروز این چالش باید هرچه سریع‌تر لینک‌های شکسته را شناسایی و حذف کرد. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد لینک های شکسته و همچنین نحوه اصلاح آن ها می توانید مقاله “بررسی لینک های شکسته در وردپرس” را مطالعه نمایید.

تولید محتوا با کیفیت و تاثیر گذار

اگر کرال باجت ها در سایتی محتوا بی کیفیت که شامل : محتوا کپی، محتوا بدون تیتر بندی درست، محتوا یتیم، و… را مشاهده کنند؛ به سرعت آن سایت را ترک کرده و صفحات موجود در آن سایت را ایندکس نخواهند کرد. پس حتما به این موضوع توجه کنید که اگر می خواهید برای آپدیت نگه داشتن سایت خود تولید محتوا کنید، حتما به تمامی جنبه های آن محتوا دقت کنید تا از نظر کرال باجت ها مطلوب به نظر برسند.

لینک سازی تخصصی در افزایش نرخ کرال باجت

لینک‌های داخلی، ربات‌های گوگل را به سراسر صفحات مختلف درون سایت می‌فرستند، و این عمل موجب ایندکس شدن صفحات می شود. با لینک‌سازی داخلی اصولی ربات‌ های کرال باجت به راحتی می‌توانند از تمامی صفحات وب سایت شما دیدن کنند که به ایندکس شدن آن صفحات کمک زیادی می شود. این امر در لینک‌سازی خارجی نیز صدق می کند. با انجام لینک‌سازی خارجی حرفه‌ای می‌توان اعتبار یک سایت را در گوگل افزایش داد و سبب افزایش میزان خزش کرال باجت نیز شد.

استفاده درست از سایت مپ

وجود برخی از آدرس‌های غیر ضروری در سایت مپ سبب کاهش خزش کرال باجت می‌شود. این صفحات غیر ضروری شامل: برگه‌های حذف شده با ارور ۴۰۴، صفحات نو ایندکس و … می باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توان فایل‌های سایت مپ را مورد بررسی و بهینه‌سازی قرار داد تا از هدر رفتن خزش کراول باجت جلوگیری کرد.

نقش سایت مپ در افزایش کارل باجت

جمع بندی

سعی ما در این مقاله بر این اساس بود که با مفهوم کرال باجت چیست؟ آشنا شوید و نحوه عملکرد آن را به درستی بشناسید.همچنین راهکار های اصولی جهت افزایش بهینه سازی سایت توسط ربات های کرال باجت را معرفی کردیم. در آخر حتما توجه داشته باشید که اگر سایت بزرگی را با صفحات زیادی راه اندازی کرده اید، حتما مراقب کرال باجت ها باشید.

ادامه مطلب