چک لیست سئو تکنیکال 2022

بازدید: 970 بازدید

به عناصر پشت صحنه ای مانند معماری سایت، ساده کردن ساختار وبسایت، قابل درک کردن وبسایت برای موتور های جستجو، بهینه سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری صفحه که در افزایش بازدید طبیعی وبسایت نقش مهمی دارند، سئو تکنیکال یا سئو فنی می گویند. و مواردی که باید در سئو تکنیکال صورت بگیرد، در چک لیستی به نام چک لیست سئو تکنیکال گنجانده می شود.به طور کلی می توان گفت، چک لیست سئو تکنیکال زیر مجموعه و بخشی از چک لیست سئو داخلی است؛ زیرا برای بهبود عناصر در درون وبسایت و دریافت رتبه های بهتر در موتور های جستجو بکار می رود.

سئو تکنیکال چیست

جدید ترین عوامل مهم در چک لیست سئو تکنیکال

در این بخش از مقاله مهم ترین و جدیدترین عوامل موجود در چک لیست سئو تکنیکال را بررسی خواهیم کرد: 

درست کردن نقشه سایت

از نکات بسیار مهم در چک لیست سئو تکنیکال داشتن نقشه سایت (sitmap) و معرفی آن به موتورهای جستجو است. با استفاده از نقشه سایت می‌توانید یک بستر مناسب را برای مرورگرهای مختلف ایجاد کنید؛ بطوری که در آن URL های یک وب سایت به شکلی دقیق و کامل در کنار هم قرار بگیرند و بتوانند برای سرچ و جست‌وجو دسترسی ساده‌تری را ایجاد کنند. و در نهایت بهینه‌سازی سایت با سرعت بیشتری پیش رود. همچنین داشتن یک نقشه سایت دقیق سبب می‌شود تا ربات‌های مرورگرهایی مانند گوگل، دسترسی بهتری به سایت داشته و بتوانند به ایندکس شدن سایت کمک بیشتری کنند.

نقشه سایت حاوی اطلاعات مفیدی از هر صفحه سایت است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • آخرین باری که روی یک صفحه تغییراتی اعمال شده است.
  • اولویت‌های سایت شما چیست.
  • هر چند وقت یک بار به‌روزرسانی می‌شود.

پس اگر می خواهید برای سایت خود نقشه سایت تهیه کنند مطالقه مقاله ” ساخت سایت مپ برای وردپرس ” به شما کمک خواهد کرد.

استفاده از SSL در چک لیست سئو تکنیکال

SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer است، در واقع SSL یک تکنولوژی امنیتی است که باعث ایجاد پیوند کدگذاری شده بین وب سرور و مرورگر می شود. همانطور که می دانید سایت‌ هایی که از این کد امنیتی پشتیبانی می‌کنند، در ابتدای دامنه خود https:// دارند. استفاده از https:// ممکن است به عنوان عامل اصلی برای رتبه‌بندی سایت شناخته نشود اما عاملی است که می‌تواند در نتیجه آن تاثیر غیرمستقیم خود را داشته باشد. و همچنین از نظر گوگل https:// باید در دامنه تمامی سایت‌ها قرار بگیرد و هر سایتی که از این پیوند کدگذاری شده استفاده نکند، غیرایمن خواهد بود. استفاده از https:// باعث ایجاد حس امنیت و اعتماد در کابران می شود و بدین ترتیب سبب افزایش بازدید و بهبود سئو سایت خواهد شد. 

بهینه‌سازی فایل  Robots.txt

فایل robot.txt یک فایل کاملا تخصصی با کاربرد فنی در سایت شما می باشد. این فایل در هاست سایتتان قرار گرفته و حاوی دستورات مهمی است که برای ربات های جستجو صادر میشود. فایل متنی Robots به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا فضای خزش در سایت شما را به خوبی پیدا کنند. قسمت‌های قابل قرارگیری در سایت برای موتورهای جستجو مشخص شده و ابعاد دیگر سایت نیز به خوبی در دسترس این موتورهای جست‌وجوگر قرار می‌گیرد. از همین رو نتیجه استفاده از این فایل برای بهینه‌سازی سئو می‌تواند بسیار موثر باشد.

اگر وب سایت شما با سیستم وردپرس ساخته شده نگران ROBOT نباشید چون در اغلب قالب ها، این فایل به صورت خودکار وجود دارد. تنها کاری که نیاز است انجام دهید، این است که وارد تنظیمات و کدهای آن نشوید.

افزایش سرعت بارگذاری در سایت

سرعت سایت تاثیر به شدت زیادی در سئو دارد و موضوعی است که در بسیاری از موارد می‌تواند مخاطبان سایت را افزایش دهد. و از طرفی گر شما همه فاکتور سئو را در سایت رعایت کرده باشید، اما کاربران نتوانند با سرعت مناسبی وارد وب سایتتان شوند، گوگل رتبه خوبی در نتایج، به شما نخواهد داد زیرا سرعت پایین باعث افزایش نارضایتی کاربران، خروج از سایت توسط آنها و در ادامه افزایش بانس ریت یا نرخ پرش خواهد شد. پس از آنجایی که مشکلات اینترنتی سبب کاهش سرعت اینترنت می‌شود، داشتن یک سایت با سرعت بارگذاری بالا که روی تجربه کاربر تاثیر مستقیم دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

استفاده از نشانگر صفحات

نشانگر صفحات به شما کمک می‌کند تا ساختار سایت خود را به شکل کارآمد تهیه کنید، بدین ترتیب ربات های جستجوگر گوگل راحت‌تر می‌توانند ساختار سایت شما و لینک‌های صفحات را بررسی کنند. بطور کلی وظیفه برد کرامب (Bread Crumb) این است که به کاربر نشان دهد در کدام بخش از سایت قرار گرفته است.

 

استفاده از Bread Crumb در چک لیست سئو

 

استفاده از Bread Crumb در چک لیست سئو تکنیکال دارای مزایای زیر است: 

  1. موجب افزایش بهبود تجربه کاربری می شود.
  2. باعث کاهش (Bounce Rate) نرخ پرش می شود
  3. مفیدبودن برای نسخه موبایلی
  4.  باعث می‌شود تعداد کلیک‌ های بیهوده کاربران برای رسیدن به مطلب موردنظر، کم شود.

ریسپانسیو بودن از عناصر چک لیست سئو تکنیکال

با این کار می توانید مطمئن شوید که کاربران با هر دستگاهی که وارد سایت شوند می توانند تمامی خدمات و محصولات را مشاهده کنند و از آن ها بهره ببرند. این موضوع که به عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد چک لیست سئو تکنیکال شناخته می‌شود، روز به‌ روز با اهمیت بیشتری نیز رو به‌ رو است؛ چرا که نتایج و آمارها نشان می‌دهند، استفاده از موبایل بین کاربران در هنگام جستجو سایت ها افزایش یافته است. از همین رو توجه به این موضوع مخاطبان بسیاری را به سمت استفاده از سایت شما خواهد کشاند. از نظر گوگل اولویت با اینگونه سایت ها می باشد و به آن ها رتبه بالاتری می دهد.

استفاده از دامنه قابل دسترسی برای یک وب سایت

توجه به دامنه به کار رفته در سایت، به عنوان یکی از موارد جدید در چک لیست برای سئو مطرح می‌شود. دامنه هر سایت ممکن است به اشکال مختلفی قابل بررسی باشد. با این حال، این موضوع می‌تواند بر روی ایندکس شدن سایت شما تاثیر مستقیمی داشته و روند رشد و بهبود سئو را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بهینه سازی صفحات 404 از مهمترین بخش چک لیست سئو تکنیکال

اگر شما در وب سایتتان صفحه ای که داشتید را حذف کنید، آدرس آن تبدیل به یک صفحه 404 میشود که این موضوع به شدت به سئو سایتتان آسیب می زند. برای حل این مشکل باید از ریدایرکت کردن صفحات استفاده کنید. با ریدایرکت کردن یک آدرس، کاربران و ربات های موتور جستجو بعد از ورود به آن، به صورت خودکار به صفحه مورد نظر شما که در ریدایرکت کردن انتخاب نمودید (میتواند صفحه مرتبط به آن یا صفحه اصلی سایت باشد) منتقل شوند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمامی فاکتور های مهم در چک لیست سئو تکنیکال را نام برده و هر کدام را بررسی کنیم. و در نهایت متوجه شدیم که سئو تکنیکال موانع شناسائی و پیمایش صفحات سایت را توسط گوگل تحت نظر می گیرد و آنها را بر طرف می کند و این باعث می شود که صفحات به خوبی توسط گوگل ایندکس شود .

پس برای ایندکس راحت تر صفحات سایت، باید سعی کنیم تمای موارد چک لیست سئو تکنیکال را به صورت کامل انجام دهیم . در غیر اینصورت تولید محتوا یا گرفتن بک لینک ، یعنی دیگر بخش های سئو ( سئو داخلی و خارجی ) ثمر و فایده ای نخواهند داشت.

ادامه مطلب