جایگاه صفرگوگل و نحوه رسیدن به آن

بازدید: 610 بازدید

حتما شما هم هنگام سرچ کردن در وب فارسی با موقعیت صفر گوگل مواجه شده اید. این جایگاه صفر توسط گوگل اعام نشده است ولی اکثر کاربر ها این جایگاه را مشاهده کرده اند. جایگاه صفرگوگل در واقع اولین نتیجه جستجو کاربران است که از تمامی نتایج برای یک جستجو قرار میگیرد. از ویژگی بارز این جایگاه می توان به این موضوع اشاره کرد که نتیجه جستجو کاربر را در خلاصه ترین شکل ممکن و بدون نیاز به کلیک بر روی url سایتی به نمایش می گذارد.

قاعدتا محتوایی که در رتبه صفر در نتایج موتور های جستجو و بالاتر از رتبه‌ های یک به بعد قرار می‌گیرد، حتما باید از نظر کیفی و اعتبار، بسیار بهتر و با ارزش تر از رقبای خود باشد. در جایگاه صفر، بخشی از محتوای تولید شده که ارتباط بسیار مستقیم و نزدیکی با نیاز کاربر دارد، نمایش داده می‌شود. رسیدن به موقعیت صفر گوگل کار ساده ای نیست و باید از نظر محتوایی بسیار قوی بود تا به این آن رسید و این جایگاه خواسته بسیاری از سایت‌ ها و وبمستر ها می باشد.

اما چطور می‌توان به جایگاه صفر گوگل دست پیدا کرد؟ این جایگاه برای چه محتواهایی نمایش داده می‌شود و گوگل از چه معیارهایی برای اعطای این رتبه به یک محتوا استفاده می‌کند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به تمامی این پرسش ها پاسخ دهیم.

آنچه که در این مقاله میخوانیم:

Position Zero چیست

جایگاه صفرگوگل یا همان Position zero چیست ؟

برای تعریف کلی جایگاه صفرگوگل یا همان Position Zero که به صورت اختصار با P0 نشان داده می‌شود، می توان گفت اولین نتیجه جستجوی ارگانیک (و نه تبلیغاتی) توسط کاربر است که گوگل آن را به نمایش در می آورد که بالاترین مطلب نسبت به  بقیه محتوا ها می باشد.

این بالاتر بودن و یا به اصلاح اولین بودن بدین معناست که این محتوا از نظر ارزش و اعتبار نسبت به بقیه محتوا ها برتر است. و به همین دلیل است که جایگاه یک برای یک جستجو خاص را بدست آورده است. این نتیجه، علاوه بر اطلاعات، شامل url و عنوان صفحه سایت است.

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که علت این جایگاه برای چیست؟ چرا باید گوگل چنین قابلیتی را برای کاربران لحاظ کند؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید گفت هدف از ارائه این نتیجه که به آن پاسخ برجسته نیز گفته می‌شود، این است که به سوال و نیاز های کاربران، بدون اینکه آن‌ ها نیازی به کلیک کردن روی لینک آن نتیجه داشته باشند، پاسخ داده شود.

نتیجه‌ ای که به‌ عنوان جایگاه صفرگوگل به کاربر نشان داده می‌شود، می‌تواند پس از تبلیغات یا قبل از آن‌ ها ظاهر شود. به‌عنوان‌ مثال، اگر عبارت “علت شل شدن برگ های یوکا” را جستجو کنید با محتوا زیر مواجه می‌شوید.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در بالای صفحه، موقعیت صفر گوگل را به نمایش در آمده است. این جملات در جایگاه صفر به کاربران کمک می کند تا بدون وارد شدن به سایتی، جواب سوالات خود را در زمینه برگ های یوکا پیدا کنند.

جایگاه صفر است
تصویر 1

رتبه صفر در نتایج جستجو ، یکی از قدم های اساسی گوگل در جهت ارائه پاسخ‌ های سریع و معتبر به کاربران در سال‌ های اخیر بوده است. این قابلیت پس از راه‌اندازی گراف دانش (Knowledge Graph) توسط گوگل ارائه گردید.

علت اهمیت جایگاه صفرگوگل 

تا به اینجای مقاله با مفهوم جایگاه صفر آشنا شدیم. حال می خواهیم به بررسی علت اهمیت این جایگاه بپردازیم :

بهبود رتبه در نتایج  Search Engine Result Page

اگر یک محتوای شما برای موضوعی خاص، بتواند جایگاه P0 را اشغال کند، قطعا جایگاه شما در SERP یا همان (Search Engine Result Page)  و یا جستجو های دیگری که مخاطبان با موضوعات و کلمات مرتبط انجام می‌دهند نیز بهبود می‌یابد. زیرا، حجم بسیار زیاد ترافیکی است که این جایگاه برای وب‌ سایت شما به همراه می‌آورد. از سوی دیگر، گوگل تشخیص می‌دهد که ‌سایت شما، اطلاعات مفیدی نسبت به سایر سایت‌ها درباره آن عبارت خاص برای کاربران دارد. که همین امر باعث افزایش ورودی به سایت می شود.

الگو نمایش دقیق (کرال)

یکی از دلایلی که باعث اهمیت ویژه جایگاه صفر شده است، الگو نمایش دقیق آن است. به عبارتی هنگامی که کاربر عبارتی را جستجو می کند در جایگاه صفر نتیجه را مشاهده می کند و پس از کلیک بر روی لینک آن محتوا دقیقا به قسمت محتوایی جایگاه صفر منتقل می شود. به عنوان مثال در تصویر زیر مشاهده می کنید که پس از کلیک بر روی لینک وب سایت دقیقا به محتوایی منتقل شدیم که در تصویر 1 جایگاه صفر بوده است.این پدیده به دلیل ربات های کرال باجت است که با خزیدن در محتوا شما به کاربر دقیقا همان چیزی را نمایش می دهند که هدف آن ها بوده است.

موقعیت صفر گوگل چیست
تصویر 2

افزایش نتایج صفر در گذر زمان

طبق تحقیقات و آمار های بدست آمده حدود ۱۲ درصد از نتایج جستجو های انجام‌ شده در گوگل توسط کاربران تا سال ۲۰۲۰، شامل جایگاه صفر بودند. این آمار در انتهای سال ۲۰۲۲، همانگونه که مشاهده می شود قاعدتا بیشتر شده است. همچنین طبق این تحقیقات تا سال ۲۰۲۰، حدود ۲۸٫۵ درصد از جستجوگران، روی جایگاه صفر گوگل کلیک کرده‌اند. بنابراین کسب‌ و کارها، حتی با کسب رتبه یک گوگل در صفحه اول جستجو نیز نباید خود را برترین بدانند؛ چرا که جایگاهی به نام جایگاه صفر، در نتایج SERP در حال افزایش است.

افزایش نرخ کلیک (CTR) از عوامل موثر در جایگاه صفرگوگل

بسیاری از مدیران سایت بر این باور هستند که نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربران بدون نیاز به کلیک روی لینک سایت، سبب ریزش نرخ کلیک (CTR) آن‌ها می‌شود. با‌این‌حال، مطابق تحقیقات، جایگاه صفر گوگل، بیشترین کلیک را دریافت می‌کند. چرا که وقتی اطلاعات مفیدی برای کاربر به نمایش دراید، باعث می شود که خواننده به دنبال ادامه این مطلب مفید باشند که همین امر باعث افزایش نرخ کلیک می شود. بطور کلی افزایش سرنخ، نرخ تبدیل و درآمد بیشتر، نتایج مستقیم افزایش CTR هستند.

افزایش نرخ کلیک باعث بهبود بخشیده شدن وب سایت شما میشود . اگر شما یک کسب و کار کوچک دارید باید بدانید که افزایش نرخ کلیک یکی از مزایای سئو مشاغل کوچک است . 

تاثیر جایگاه صفر بر ورودی سایت

چگونه به جایگاه صفرگوگل برسیم؟

حال که موارد مرتبط به جایگاه صفرگوگل را بررسی کردیم باید به پرسش اینکه چگونه به این جایگاه برسیم، پاسخ دهیم. برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل، قبل از هر چیز باید بدانید که این جایگاه به چهالمان هایی از محتوا اختصاص داده می‌شود. که این المان ها به شرح زیر می باشند:

  • جدول ها
  • ویدئو 
  • تصاویر
  • نمودارها
  • پاراگراف‌ های کوتاه متنی و اصولی
  • لیست‌ های شماره‌ گذاری شده 
  • پاسخ به پرسش های مطرح شده

محتوایی که قصد دارید آن را به رتبه صفر در نتایج جستجو برسانید، باید در یکی از المان های بالا و با اندازه مناسب باشد. با این‌ حال، پاراگراف‌ ها مخصوصا آن هایی که به صورت پرسش و پاسخ همانگونه که در تصویر 1 مشاهده کرده اید، تاکنون بیشترین سهم را از محتواهای جایگاه صفر گوگل به خود اختصاص داده‌ اند. به عبارتی اگر می خواهید محتوا کامل شما بازخورد خوبی داشته باشد و در جایگاه صفرگوگل به نمایش درآید، در یک عبارت کلی و مفید سوالی مطرح کنید و پاسخ آن را به طور کامل و ارزشمند قرار دهید. با این روش قطعا به جایگاه صفر خواهید رسید. حتما توجه داشته باشید که کیفیت اطلاعات محتوا و اعتبار آن ها برای گوگل بسیار حائز اهمیت است.  

جمع بندی

در این مقاله با جایگاه صفرگوگل آشنا شدیم و دلیل اهیمت آن را بررسی کردیم. در نهایت متوجه شدیم که این جایگاه چگونه به افزایش ورودی برای سایت ها کمک می کند. با توجه به تازگی این شیوه رتبه‌ بندی، توصیه می‌شود حتما محتوای مناسب جایگاه صفر گوگل که کاربر را به خواندن آن ترغیب می کند را در وب‌ سایت خود تولید کنید. این امر با تاثیر بیشتر بر روی دید کاربر، باعث بهره مندی از مزایای جایگاه صفر می شود.

ادامه مطلب