اپن سورس چیست

بازدید: 1755 بازدید

مقدمه

در این مقاله به بررسی این موضوع که اپن سورس open source چیست خواهیم پرداخت.

اپن سورس چیست ؟

طبق تعریف ، سیستم های اپن سورسیا متن باز به سیستم هایی گفته می شود که قابلیت دسترسی به کد های آن و ایجاد تغییرات برای همگان در دسترس است.اگر بخواهیم با مثالی بهتر این موضوع را توضیح دهیم میبایست یک خودرو را در نظر بگرید که با خریدش یک دفترچه راهنما در اختیار شما قرار می گیرد.با مطالعه این دفترچه اطلاعات خاصی از نحوه ساخت خودرو ( سیم کشی و … ) در اختیار شما قرار نمی گیرد.که اگر اینگونه بود میشد که این سیستم را اپن سورس بنامیم.

وردپرس یک سیستم متن باز است!

برای درک هرچه بهتر این مطلب به وبسایت wordpress.org وارد شوید.
در این بخش عبارت WordPress is Open Source Software you Can Use to Create a Beautiful Website, Blog, or App در صفحه اول وب‌سایت به چشم می خورد که حاکی از متن‌باز بودن وردپرس است. البته اصلاح متن باز خیلی رایج نیست و تعداد افراد کمتری از آن استفاده می کنند.

وردپرس درگیت هاب

بیایید تا تاثیرات اپن سورس بودن وردپرس را بررسی کنیم.
چنانچه وارد سایت Github شده و WordPress را سرچ نمایید صفحه ای مانند زیر برای شما باز خواهد شد که توسط WordPress.org ساخته‌شده است.

اپن-سورس-چیه
سیستم اپن سورس وردپرس

قابل مشاهده است که تعداد افراد زیادی به صورت روزانه کد های وردپرس را تغییر می دهند.
درواقع زمانی که نسخه جدید وردپرس منتشر می‌شود به این معنی نیست که آقای مت مولنوگ سازنده وردپرس این تغییرات را ایجاد کرده است و درواقع جمعی از Contributions در کنار هم باعث می‌شوند نسخه جدیدی از وردپرس منتشر شود تا وردپرس امن‌تر و بهتر شود.
از دیگر سیستم های اپن سورس معروف حتی می توان بیت کوین را نام برد.


جهت مطالعه سایر مطالب به بلاگ مراجعه نمایید.

ادامه مطلب